Facebook Twitter Instagram
    péntek, december 5
    • Impresszum
    • Médiaajánló
    • Adatvédelmi tájékoztató
    Facebook YouTube
    Dorogi-medence Regionális Hírportál
    • Kezdőlap
    • Hírek

      Vízhiány várható kedden Esztergom-Kertvárosban

      2025-12-04

      Új háziorvos kezdi meg munkáját Dorogon

      2025-12-04

      Több mint 117 millió forintos fejlesztés indul az SNI-ellátás erősítésére az Esztergomi Tankerületben

      2025-12-04

      V4-csúcs Esztergomban: a versenyképesség, az energia és a biztonság volt a középpontban

      2025-12-04

      A kecskefűz lett az Év fája 2026-ban

      2025-12-04
    • Települések hírei
      • Dorog
      • Esztergom
      • Esztergom-kertváros
      • Tát
      • Nyergesújfalu
      • Tokod
      • Tokodaltáró
      • Csolnok
      • Leányvár
      • Kesztölc
      • Piliscsév
    • Heti Novella
    • Mesélő tájak és formák
    • Közérdekű
    Dorogi-medence Regionális Hírportál
    Ön itt van:Kezdőlap » Himalájai repülés
    Hírek

    Himalájai repülés

    dorogimedence.huÁltala: dorogimedence.hu2025-11-22Frissítve:2025-11-21Nincs hozzászólás4 perc olvasás
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-mail
    Megosztás
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest E-mail

    Lieber Tamás „Mesélő tájak és formák – Egy fotó és ami mögötte van” című sorozatának hetvennegyedik részben Pakisztánban, a világ legszebb légi útján repülünk egyet.

    Az iszlamabadi szállodai szoba hűvösében töltött második éjszakánkon jól esett a pihenés. 

    A hosszúra nyúlt első napi programot, és persze az azt megelőző majd 24 órás kiutazás okozta fáradtságot és az időeltolódás okozta átállást talán többé-kevésbé sikerült kihevernünk. Odakint a városban napközben legalább 40 Celsius-fok lehetett és éjszakára sem süllyedt 30 fok alá a hőmérő higanyszála.

    A szoba hűvösében

    A szobák természetesen légkondicionáltak voltak, a léghűtő ebben az országban alapfelszerelésnek tűnik. Előző napi megérkezésünkkor az ablakhoz közeli ágyat választottam a kétágyas helyiségben. A falba épített légfúvó hamar lehűtötte a szobát. – Végre kialhatjuk magunkat – gondoltuk kissé elhamarkodottan. Azonban rá kellett ébrednünk a valóságra, mégpedig arra, hogy a hűtőventillátoron csupán két pozíciót tudunk állítani. Vagy teljes sebességgel adja a hideget és szinte lefúj az ágyról, vagy kikapcsolt állapotban van. Egyik sem tűnt ideálisnak; vagy megfagyunk, vagy megsülünk. A lamellákat sem lehetett állítani, hogy a plafonra tereljük a hideget.  helyzetet Andris leleményessége oldotta meg. Párnahuzatot tömködött a rácsok közé. A dolog bevált. Olyannyira, hogy amikor a pakisztáni túra végén az utolsó éjszakánkat ismét ebben a szállodában töltöttük, első dolgunk a párnák lecsupaszítása volt.

    Engedékeny időjárás

    A reggeli elfogyasztása után a félórányi autóútra lévő reptérre tartottunk. Az úti cél Skardu volt, ez majd 1 órányi repülést jelent a világ talán legszebb repülőútján, a Himalája és a Karakoram óriásai fölött. Reménykedtünk, hogy az idő tiszta lesz, hiszen nemcsak a kilátás függ ettől, hanem tulajdonképpen maga a repülőút is. Gyakran előfordul ugyanis, hogy kedvezőtlen látási viszonyokra hivatkozva törlik ezeket a járatokat.

    A becsekkolás szerencsére könnyen ment, lévén belföldi járatra váltottunk jegyet. Igaz, hogy egyébként már a repülőtérre való bejutás sem egyszerű. Itt a pakisztáni fővárosban nemcsak a parkolóba bevezető utakon ellenőrzik az autókat, hanem magába az épületbe is csak biztonsági kapukon keresztül és motozás után lehet bejutni (egyébként a nagyobb szállodákba is!).

    Az idő szerencsére kedvezett a repülésnek. Menetrend szerint fel is szállt a gépünk. Pakisztáni vezetőnk Altaf (Sunny és sofőrünk, Ustad Skarduban csatlakozott hozzánk) minden részletre odafigyelt. Például arra is, hogy a repülőn jobb oldalra, az ablak mellé foglalja mindannyiunk jegyét. Innen adódott ugyanis a legjobb rálátás a hegyekre, így a híres-hírhedt nyolcezresre, a Nanga Parbatra (8126 m) is.

    Pakisztán a világ 14 nyolcezres hegye közül 5-öt mondhat magának. A Himalájából a már említett Nanga Parbatot, a Karakoramból pedig a világ 2. legmagasabb csúcsát, a K2-t, a Broad Peak-et, a Gasherbrum 1. és Gasherbrum 2. hegyeket. Ezek mellett természetesen a hét-, hat-, ötezresekből sincs hiány, az alpesi méretű három-négyezreseket pedig akár már figyelmen kívül is hagyhatnánk, hiszen eltörpülnek az óriások mellett. Mások a léptékek, más a viszonyítási pont. Jóllehet ezek az „apró kitüremkedések” is képesek próbára tenni az állóképességet, ahogy ezt a következő napokban magunk is megtapasztaltuk.

    Nanga Parbat (8126 méter) csúcstömbje

    Nanga Parbat (8126 méter) csúcstömbje
    kép 1 / 1

    Látkép a magasból

    Az Air Blue pakisztáni légitársaság gépe 9 óra tájban hagyta el a kifutópályát, és lassan, de biztosan kezdte meg emelkedését a Gilgit-Baltisztán régió egyik központja, Skardu felé. Alig telt el tíz perc a repülésből, mire a gyenge felhőzet szerencsésen feloszlott, és az Airbus (A320) ablakából fantasztikus panoráma nyílott az alattunk elterülő hósipkás, gleccserek és folyók szabdalta zord tájra, amelyben kétségtelenül a Nanga Parbat tömbje volt az uralkodó. Az utazás vége felé a repülőgép majd negyedórán át ereszkedett be a hegyek közé, felfedve annak apró részleteit is; a szinte lehetetlen helyekre települt falvakat, a meredélyeken szerpentinező keskeny utakat, gyümölcsösöket.

    A szürke és fehér egyhangúságát, a szikla, hó és jég világát, az Indus-völgy zöld oázisának, és az azt kísérő homokos-sivatagos hordaléksíkságnak a képe váltotta fel, amelynek középpontjában óriási folyamként hömpölyög az egyébként 3200 kilométer hosszú, tejeskávé színű Indus. A folyónak, ahogy egyébként tibeti forrásától idáig, úgy innen is még jó hosszú utat kell megtennie, hogy Karacsinál elérje az Indiai-óceánt.

    Skardu repülőtere egyben katonai támaszpont, ahol még a laikusok számára is jól kivehetők voltak a vadászgépek feltételezett hangárai. Landolás után még vagy húsz percet kellett várakoznunk a reptéri buszra, amely körülbelül három kilométert tett meg velünk a fogadóépületig. A csomagjainkhoz viszonylag hamar hozzájutottunk, így kezdetét vehette Észak-Pakisztán felfedezése.

    A cikkben közzétett felvétel 2025. június 20-án Iszlamabadból Skarduba tartó repülés során készült és a Nanga Parbat (8126 méter) csúcstömbjét mutatja.

    Nézd meg a repülésről készült videót is:

     

    Lieber Tamás

    Lieber Tamás Mesélő tájak és formák
    Megosztás. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-mail
    Előző cikkBaleset történt Tokodaltárón
    Következő cikk Erősített készenléttel várja a téli időjárást a MÁV-csoport!
    dorogimedence.hu

    Kapcsolódó bejegyzések

    Vízhiány várható kedden Esztergom-Kertvárosban

    2025-12-04

    Új háziorvos kezdi meg munkáját Dorogon

    2025-12-04

    Több mint 117 millió forintos fejlesztés indul az SNI-ellátás erősítésére az Esztergomi Tankerületben

    2025-12-04

    A hozzászólások le vannak zárva.

    Richter Gedeon Nyrt.
    Styevola és Fia Kft.
    Copyright © 2025. Designed by ThemeSphere.
    • Dorogi-medencéről
    • Kezdőlap
    • Impresszum
    • Médiaajánló
    • Adatvédelmi tájékoztató

    Írja be a keresendő szót és nyomja meg az Enter billentyűt. Mégsem: Esc.

    Kedves Felhasználó! Tájékoztatjuk, hogy a hírportál felhasználói élményének fokozása érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával Ön a tájékoztatásunkat, illetve az adatvédelmi tájékoztatónkat tudomásul veszi.Elfogadom Elutasítom Bővebben
    Adatvédelmi tájékoztató

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    SAVE & ACCEPT