Országosan közel félmillió horgászt érint, hogy a 2018-ban és a 2019-ben kiváltott kártyák érvényessége január 31-én lejár. Ha az igénylő minden adata rendben van, az új okmányok kiváltása a horgaszjegy.hu-n lehetséges, adateltérés esetén viszont az érintett a kártyaértékesítési pontokon kérhet segítséget, ahol elvégzik a szükséges módosításokat – ismertette a KEMHESZ elnöke.
Zoltai Dániel elmondta, a horgászkártya 2024-től már állami horgászokmány, ezért is kiemelten fontos a mögötte lévő adatok megújítása. A Magyar Országos Horgász Szövetség (MOHOSZ) összekapcsolta a horgászszövetségi szakrendszert (HORINFO) a Belügyminisztérium által felügyelt központi személyi adat- és lakcímnyilvántartó adatbázissal.
Ennek segítségével 2024. január 1-jétől bevezették a magyar állampolgárságú horgászok automatizált adategyeztetését, amely a rendszerbe bekerülő új horgászok esetében a regisztrációkor, a lejárt kártyával rendelkezők esetében az okmány megújításakor, illetve a 2024. év egészére érvényes kártya esetében az új állami horgászjegy kiváltásakor történik meg.
A megújítás alapfeltétele az adategyeztetés, ezt az igénylő a horgaszjegy.hu-n megteheti, de bármely állami horgászjegyet forgalmazó értékesítési ponton is segítséget kaphat. Ha a HORINFO-ban lévő adat nem egyezik a BM nyilvántartásával, akkor a rendszer piros ikonnal jelez, és nem engedi a horgászokmány kiváltását.
Az egyszerűbb eltéréseket, mint például elgépelés, vagy hasonlók, a horgászjegy forgalmazó hely korrigálhatja, így elhárul az akadály. Be kell mutatni a személyi igazolványt és a lakcímkártyát, majd az ügyintézők az okmányokon szereplő adatokat összevetik a korábban rögzített adatokkal és ki töltik a születési nevet. Az ügyintéző azonnal látja az ellenőrzés eredményét, sikeres adatellenőrzés esetében a zöld, sikertelen esetben a piros ikont.
Amennyiben az ellenőrzés eredménye sikeres, az ügyintéző meg tudja újítani a horgászkártyát, melynek 2200 forintos díja az értékesítési ponton biztosított fizetési lehetőséggel egyenlíthető ki. Az előző évek postai csekkes fizetési lehetősége 2024. január 1-jétől megszűnik.
A megújított, vagy az új horgászkártya digitális formában azonnal létrejön és feltöltődik a horgász személyi profiljába. A fizikai kártya is megmarad, amelyet a legyártást követően postán – a HORINFO szakrendszerben megjelölt címre kézbesítve – juttatnak el jogos birtokosához.
Mindemellett a MOHOSZ bevezetett egy horgász applikációt is, amelyet valamennyi érvényes horgászkártyával rendelkező horgász térítésmentesen letölthet. Ez a térerőtől függetlenül alkalmas a nyilvántartási adatok, az érvényes horgászokmányok és az állami horgászvizsga hiteles igazolására, valamint térerővel rendelkező területen a területi és kiegészítő jegyek vásárlására.
A horgász applikáció letöltésére várhatóan 2024. február 1-től lesz lehetőség, a pontos időpontról később adnak tájékoztatást. A későbbiekben ebben lesz lehetőség az elektronikus turista fogási napló, majd 2025-től az elektronikus fogási napló vezetésére is.