2023. június 29-től elindult a Magyarországot és Szlovákiát összekötő, teljesen hazai tervezésű és gyártású Neszmély-Dunaradvány kompjárat a Dunán.
Átadták az új kompjáratot a magyarországi Neszmély és a szlovákiai Dunaradvány között, ami kiválóan példázza a jószomszédi kapcsolatokat és a remek határ menti együttműködést – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön a helyszínen. A tárcavezető az avatóünnepségen stratégiai jelentőségű kormányzati feladatnak nevezte a minél több határátkelő nyitását, kiemelve, hogy 2010-ben huszonkét átkelőpont volt a két ország között, ami mára harminchatra nőtt Orbán Viktor magyar és Robert Fico korábbi szlovák miniszterelnök megállapodása nyomán. „Minden egyes ilyen átkelési pont létrehozása megszabadít minket egy méltatlan helyzettől” – közölte. Kiemelte, hogy az mégiscsak egy méltatlan helyzet, hogy a miniszter úr megnézte a dunaradványi oldalt, majd kellett jönniük autóval körülbelül egy órát, hogy ideérjenek egy olyan pontra, amit láttak a másik oldalról. És ezzel így voltak a határ túloldalán élő emberek az elmúlt években, évtizedekben. „De itt nem állunk meg, idén még négy új átkelési pontot át fogunk adni szlovák barátainkkal közösen. Közülük három Ipoly-hidat és egy útkapcsolatot az ország keleti felében. Így negyven átkelési pont lesz összesen az esztendő végére a két ország között. Mindez tehát világosan bizonyítja azt, hogy mind szlovák, mind magyar oldalon stratégiai jelentőséget tulajdonítunk a kétoldalú együttműködésnek ” – jelentette ki Szijjártó Péter, majd hozzátette, hogy mintegy 2,2 milliárd forintos, európai uniós társfinanszírozással valósult meg a beruházás.
Peter Balík szlovák beruházásért felelős miniszter az avatóünnepségen úgy fogalmazott: a kompátkelővel egy olyan fejlesztést adnak át, amely a Duna mindkét oldalán megkönnyíti az emberek életét, legyen szó iskolába, munkába járásról, családlátogatásról. Ráadásul egy olyan időszakban történt a megvalósítása, amikor abnormális mértékben megnőtt az építőanyagok ára – hívta fel a figyelmet. A szlovák tárcavezető – aki maga is Dél-Szlovákiában nőtt fel, így tapasztalta az ott élő magyarok nehézségeit – örömét fejezte ki, hogy az egymás kölcsönös tiszteletén, és a dialóguson alapuló együttműködés gyümölcsöző eredményeket hoz.
Czunyiné Bertalan Judit, a térség országgyűlési képviselője felidézte: még 2014-ben fogalmazódott meg a komp megvalósításának ötlete, amellyel a települések közti korábbi egyórás út percekre rövidül. Hozzátette: mivel a környéken sok a napi ingázó, az új átkelő támogatja majd munkába járásukat, de turisztikai célokat is szolgál, hiszen gyalogosan, kerékpárral és autóval is használható.
A magyar lobogó alatt közlekedő kompot a Magyar Közút szerezte be és üzemelteti a jövőben. A társaság legújabb videójában a kompot tervező és készítő okleves hajómérnök vezeti körbe a nézőket a több mint 42 méter hosszú hajótest belsejében, ezalatt többek között kiderül, miért hasonlít a komp vezetése a vitorlázáshoz, hogyan irányítható a hajó ködös időben és hogyan használják a Duna vizét a motorok hűtésére.
A Szigetmonostoron gyártott modern, aszimmetrikus felépítésű komp 25 tonnányi súlyt képes egyszerre szállítani, mely 80 utasnak vagy 8 gépjárműnek és 40 utasnak felel meg. A komp ingyenesen használható, hétköznapokon napi nyolc, hétvégéken pedig napi 16 alkalommal indul, melynek köszönhetően újabb utak nyílnak meg Magyarország és Szlovákia között.
Forrás: MTI / Magyar Közút Nonprofit Zrt. / dorogimedence.hu
Fotók: MTI / Bodnár Boglárka / Magyar Közút Nonprofit Zrt.