Tavaly mintegy 699 millió utazásról gondoskodott a MÁV-Volán-csoport. Idén a közösségi közlekedés térnyerésének lendületet adhat az üzemanyagárak emelkedése, a decemberben életbe lépett, a korábbiaknál is utasközpontúbb új menetrend, a teljessé vált 40 darabos KISS motorvonatflotta és a szinte már csak korszerű motorvonatokkal kiszolgált elővárosi vasúti forgalom. Továbbá a Volánbusz 2018 óta több mint 1800 új és komfortos járművel bővülő autóbusz-állománya is hozzájárulhat ahhoz, hogy még többen tegyék le az autót és válasszák a közösségi közlekedést.
A MÁV-START járatain 2022-ben közel 97 millió, a MÁV-HÉV járatain 63 millió fizető utas utazott vonattal. Ez annak figyelembe vételével is jó eredmény, hogy az év elején még éreztette hatását a pandémia és a korlátozások egy része, ám az utasforgalom már alig marad el a járvány előtti utolsó év, 2019 adataihoz képest. Az otthoni munkavégzés számos munkakör esetében részlegesen azóta is megmaradt, ennek hatására – a MÁV-START adatai alapján – eltolódás mutatkozik a bérletvásárlások felől a menetjegyes utazások irányába.
Más szempontból is a vásárlási szokások változása érzékelhető, ugyanis egyre nagyobb teret nyernek az online és önkiszolgáló felületek. Az online, azaz az Elvira menetrendi tervezővel vagy a MÁV applikációval jegyet váltó utasok aránya a tavalyelőtti 28 százalékról 35 százalékra emelkedett 2022-re a MÁV-START esetében. Mobilalkalmazással vásárolt az utasok 24 százaléka, az Elvirán pedig 11 százaléka. A MÁV-START pénztári értékesítése a 2021-es 42 százalékról 38 százalékra esett tavaly, a fedélzeten vásárolt jegyek aránya 16 százalékról 9 százalékra mérséklődőtt, míg az automatás jegyvétel részesedése 12 százalékról 18 százalékra emelkedett. Ez utóbbi köszönhető annak is, hogy a legutóbb megrendelt 375 új jegykiadó automata túlnyomó részét (350 darab) már kihelyezte tavaly a MÁV-START. Jelenleg már több mint félezer automata áll az utasok szolgálatában főként Budapest elővárosi hálózatán és a jelentősebb forgalmú vidéki, illetve balatoni állomásokon, megállóhelyeken.
Tavaly nem csak többen utaztak, de hosszabb távot is tettek meg: míg 2021-ben 3,1 millárd utaskilométert regisztrált a MÁV-START, addig 2022-ben már 4,75 millárd. Az a tendencia is megmutatkozik, hogy a rövid távú utazások száma a fővároson kívül lecsökkent, a város és város közötti hosszabb távú utazások száma viszont növekvő pályán van. Ide sorolható az is, hogy tavaly a TramTrain hálózaton 847 ezer utazás volt Szeged és Hódmezővásárhely között, az utasforgalmi próbaüzemének kezdete óta pedig már közel egymillió utazáshoz vették igénybe a vasútvillamos-járatokat.
Budapest 15 elővárosi vasútvonalán zajlik Magyarország személyszállítási forgalmának döntő többsége, melyek közül utasforgalom szempontjából az első helyeken a MÁV-HÉV Zrt. vasútvonalai állnak. A HÉV vonatai szállítják a kötöttpályás városi- és elővárosi forgalom több mint felét. Bár az elővárosi HÉV-vonalakon összességében a fizető utasok száma a járvány előtti mértéket még mindig nem érte el, átlagosan mintegy 90%-os arány tapasztalható, de az utasszám ismét határozott növekedésnek indult. Minden HÉV-vonalon 30%-kal nőtt az utasok száma, amely a menetdíjbevételek növekedésében is megnyilvánult.
Az új díjtermékek népszerűsége is kedvezően alakult. Az időben jegyet váltók számára rendkívül kedvező áron megváltható Okosjegyekből 172 ezret adtak el 2021-ben, míg tavaly már 487 ezret, – köszönhetően annak is, hogy több új viszonylatra is kiterjesztette a MÁV-START. Már Okosjeggyel utazhatunk Pécs, Veszprém, Zalaegerszeg és a mai naptól Békéscsaba felé is. A Dunakanyar napijegyből a duplája, 3100 darab kelt el, annak ellenére, hogy sokszor nem volt hajózható a Duna az alacsony vízszint miatt. A Kajla jegyek is kiemelkedően népszerűek voltak: 2021-ben összesen 76 ezret váltottak, míg 2022-ben 122 900-at. A nyári időszakban 48 ezerrel több ilyen jegyet váltottak, mint 2021-ben. A Balaton24/72 termék tovább tudta növelni a sikerességét. A szezonális jelleggel bevezetett Balaton24 változata a korábbi évhez képest még több helyközi buszjáratra és vasúti vonalszakaszra volt érvényes, ennek is köszönhetően 2021-ben eladott 29 ezer jegy után 2022-ben már 35 ezret értékesítettek.
A 2021-es egész szezon alatt elért évtizedes rekordnál is többen választották a MÁV-START járatait a Balatonhoz történő utazáshoz. A menetrendi fejlesztések, a gyakoribb eljutási lehetőségek, a korszerűbb járműpark is éreztették a pozitív hatásukat. A teljes szezon során több mint 3 millióan utaztak vonattal a tóhoz, vagy onnan tovább, illetve a balatoni állomások között. Azonban nemcsak a megugrott utasszám fémjelezte a tavalyi évet, számos kedvezménnyel is igyekezett a társaság népszerűsíteni a járatokat mind a távolsági, mind a turisztikailag kiemelt vonalain. A 2022-es főszezon elejére több tóparti állomásra és megállóhelyre is telepített jegyértékesítő automatát a vasúttársaság, a számuk így 37 darabra nőtt a balatonparti állomásokon. Ennek is köszönhetően a Balatont érintő utazásra szóló jegyekből a 2021-es 180 ezer darabos értékesítéssel szemben a tavalyi főszezonban közel 510 ezer darabot automatákból vásároltak az utasok.
A legforgalmasabb nap augusztus 26-a volt, amikor 316 ezren vették igénybe a vasutat. Ezen a napon érvényes volt az egységesen 2000 forintos alkalmi Tűzijáték-jegy, amiből több mint 14 ezret adtak el.
A vasútvonalak élmezőnyét a H5-ös (szentendrei) HÉV-vonal vezeti éves szinten több mint 26 millió utazással, a második helyen a több 14 millió utazást biztosító gödöllői (H8-as HÉV) áll, míg a harmadik Budapest–Vác–Szob vonal, évi 11,4 millió utassal, ezen a vonalon jórészt már emeletes KISS motorvonatok teszik kényelmesebbé és megbízhatóbbá az ingázást. A csak Budapesten belül közlekedő H7-es csepeli HÉV utasszáma ismét dinamikus növekedésnek indult, 11,1 millió utast szállított, míg a H6-os HÉV-en Ráckeve és Budapest között több mint 10 millió utazás történt. 9,2 millióval igen jól szerepelt a ceglédi, ezt 8,7 millióval követi a székesfehérvári vonal.
A távolsági viszonylatok sorában a Budapest és Győr közötti áll az élen 970 ezer utassal, a főváros és Debrecen között 820 ezren, míg Budapest és Szeged között 680 ezren szálltak vonatra tavaly.
A legforgalmasabb pályaudvar a Nyugati, ahol 18 millió utas fordult meg 2022-ben, az állomások közül kiemelkedik Vác 3,7 millió utasával, a szintén ugyanezen vonalon található a legforgalmasabb megálló, Dunakeszi-Gyártelep 2 millió utassal. Különleges helyzetben van Filatorigát megállóhely a H5-ös HÉV-en, ahol fesztivál időszakban naponta, irányonként 187 vonat érkezik, így Magyarország legforgalmasabb vasúti pontjává válik.
Rekordot döntött a kerékpáros jegyváltás is: 2020-ban 613 ezer, 2021-ben 647 ezer kerékpárhoz köthető jegyet értékesített a MÁV-START, 2022-ben már több mint 1 millió 40 ezer kerékpáros jegyet vettek a bringások.
A Volánbusz 2022-ben 6,9 milliárd utaskilométer-teljesítménnyel 539 millió utast szállított a járművein. Az utazási kedv is kezd visszatérni, a járvány előtti teljes év, 2019 utasforgalmának már több mint 80 százalékát elérte a busztársaság. A helyközi szolgáltatás mellett a Volánbusz helyi járatai 64 település lakosságát szolgálják ki, a nagyvárosok közül Szegeden 35, Egerben 28, Győrben 25, Székesfehérváron csaknem 20, Nyíregyházán 13, Szolnokon pedig csaknem 12 millióan utaztak a társaság helyi járatain.
Az eladási arányokat tekintve az összes országosan eladott helyi és helyközi díjtermék 82 százalékát a buszok fedélzetén, 8 százalékát pénztáraknál, 3-3 százalékát automatákból, illetve mobiljegyként, a fennmaradó részt pedi ügynöki rendszerben, a MÁV-START jegyértékesítési rendszerében, illetve internetes csatornákon vették meg tavaly.
A Volánbusz esetében – hasonlóan a MÁV-START-hoz – a Kajla-jegyek értékesítésében egyértelműen a nyár volt a csúcsidőszak: a nyári vakáció ideje alatt 14 700-an, a téli szünetben 1 300-an, a tavaszi szünetben pedig 550-en vásároltak Kajla-jegyet.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság