Facebook Twitter Instagram
    szombat, május 24
    • Impresszum
    • Médiaajánló
    • Adatvédelmi tájékoztató
    Facebook YouTube
    Dorogi-medence Regionális Hírportál
    • Kezdőlap
    • Hírek

      Két személyt is megpróbált kifosztani a visszaeső rabló

      2025-05-23

      Pedagógusoknak tartottak előadást a rendőrök Esztergomban

      2025-05-23

      Vasárnap gyakori szirénázás lesz hallható Dorogon

      2025-05-23

      Leányvári judo sikerek

      2025-05-23

      Öt fős csapat képviseli vármegyénk horgászait a 33. Klubcsapat OB-n

      2025-05-23
    • Települések hírei
      • Dorog
      • Esztergom
      • Esztergom-kertváros
      • Tát
      • Nyergesújfalu
      • Tokod
      • Tokodaltáró
      • Csolnok
      • Leányvár
      • Kesztölc
      • Piliscsév
    • Heti Novella
    • Mesélő tájak és formák
    • Közérdekű
    Dorogi-medence Regionális Hírportál
    Ön itt van:Kezdőlap » Dorogi Barangolások: Országút
    Dorog

    Dorogi Barangolások: Országút

    dorogimedence.huÁltala: dorogimedence.hu2017-09-08Nincs hozzászólás6 perc olvasás
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-mail
    Megosztás
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest E-mail

    A Dorogi Barangolások következő részében a Bécsi útat, avagy a 10-es dorogi szakaszának történelmi mivoltját mutatjuk be.

    NÉMET FALU A BÉCS – BUDA ORSZÁGÚT MENTÉN… (Színes hírek az útmentén)

    Dorog a török időket követően kedvező földrajzi helyzetének köszönhette lassú fejlődését. A két fővárost összekötő országút mentén hamarosan postakocsi-járatok hozták-vitték a híreket, a nevezetes utasokat. A dorogi német lakosság azonban nem élvezte az előnyeit annak, hogy az „ország közepe” lehetett. Ők tiltakoztak a postakocsik hangos kürtjelzései ellen, s nem egyszer panaszt tettek, mert – állítólag – az utasok megdézsmálták a határban a művelt földek termését. Még élt az utódok emlékezetében a Rákóczi-féle szabadságharc emléke, amikor az átvonuló katonaság kíméletlenül megsarcolta a szegény lakosságot, az első német telepes nemzedék ki is halt a csatározások és a járványok következtében.

    1848-49-ben egyáltalán nem bánták a dorogi gazdák, hogy a szabadságharc eseményei elkerülték a vidéket. Ám nyugtalanságot keltő esetek mégis előfordultak az országúton, ami azt igazolja, hogy csapatmozgások ekkor is voltak a környéken. 1849. május 5-én feljegyzés készült egy honvéd dobosról, kit csapatától elmaradva halva találtak a falu határában. Május 31-én és szeptember 4-én megismétlődtek a rejtélyes esetek, az ismeretlen honvédek vajon miért nem hiányoztak a tavaszi hadjárat seregeiből? De átutazóként, kolera-fertőzésben meghalt katonafeleséget és 1874-ben megfagyott, éhenhalt ismeretlen koldust is találtak az út mentén.

    „A Paris—Bécs közötti automobil verseny résztvevői a magyar automobil-klub meghívására Budapestre is elrándultak, és útjuk egy részét Esztergom megye területén tették meg. A községek lakosai már jó előre értesítették, hogy a gyermekeket és állatokat pénteken ne hagyják az utakon járni, s minden akadályt hárítsanak el onnan. Erre bizony szükség is volt, mert pénteken és szombaton délelőtt egymást követték a roppant sebességgel rohanó gépkocsik. Az érdekes látványra többen kimentek Dorogra, s ott várták meg a száguldó motorokat. Az első gépkocsi fél 12 órakor rohant át Dorogon és 2 óra 45 perckor ért Budapestre (3 és ¼ óra alatt); utána Maurice Gilbert francia báró kocsija már 3 óra 58 perckor (2 és fél óra múltán) Budapesten volt.” – írta az Esztergom című hírlap 1902. július 6-án. Ne tessék megmosolyogni a száguldás nagyságát! Akkor ez fantasztikus gyorsaságnak tűnhetett.

    Versenyautó 1900 körül, mely beporozta a dorogi szőlőket (100 év versenyautó)

    1910-ben panaszt is tettek a dorogiak a rettenetes forgalomra. „A dorogi kerület az utóbbi időben zajos forgalom tekintetében csaknem Pesttel konkurál. Püfög az automobil, rikácsol a kürt, piszkít mindenfelé az út porával, csak porköpenyben lehet az utakra kimenni, főleg a pincék felé.” – írja 1910. május 29-én az Esztergom a gazdák panaszát. 1925-ben odáig erősödött a gépkocsik iránti utálat, hogy Csermák Hugó kormányfőtanácsos felhívta az illetékes hatóságok figyelmét arra, hogy Nyergesújfalu, Süttő, Tokod és Dorogon rendszerint megdobálják az autókat.” (Esztergom és Vidéke, 1925. július 12.)

    A motorizáció a szekérhez szokott dorogiak számára még évtizedeken át komoly bajok okozója maradt. A község belterületén is akadt szép számmal nehezen kibogozható szerencsétlenség, mint azt az alábbi sajtóhír is igazolja: „Szerencsétlenül járt motorkerékpáros. Az elmúlt napokban Steinschneider Vilmos budapesti kereskedő sebes iramban vágtatott a dorogi főutcán, amidőn egy másik kocsit kikerülni akarva, nekiszaladt a Laub-féle vendéglő előtt álldogáló lovas kocsinak, melynek gazdája, Kárer János a korcsmában tartózkodott. Az ütközés oly heves volt, hogy a kerékpáros nagy ívben kirepülve, összeroncsolt taggal terült el a földön. A mentők a dorogi kórházba szállították, ahol dr. Rogrün Jenő főorvos bordatörést állapított meg. A szerencsétlenül járt kerékpáros azt vallotta, hogy az úton egy másik kocsit akart kikerülni, de ez éppen az ő kerékpárja előtt hajtott át az út másik oldalára, s így szaladt neki a gazdátlanul álló kocsinak. A kerékpár eleje megrongálódott. A szerencsétlenség ügyében az eljárás megindult.” (EésV, 1926. okt. 3. 2. old.) Az eljárás végét sosem ismertük meg.

    Az 1920-as évek veszedelme a motorkerékpár (100év – motorkerékpár…)

    A homokvasút és a bécsi út kereszteződése a község határában az 1930-as évektől nagy figyelmet érdemelt (volna) a dorogiaktól. A szekeres gazdák és a teherautósofőrök azonban nehezen tanulták a veszély kezelését. 1931 novemberében egy esztergomi teherautó rohant neki a homokvasút mozdonyának, szerencsére az anyagi veszteségen túl itt emberéletben nem esett kár.  (Esztergom, 1931. nov. 15. 4. old.) December 25-én viszont (milyen szomorú karácsony!) Hummel Ferenc bányakocsis megpróbálta megelőzni a villamos mozdonyt, sajnos súlyos sérüléseibe a helyszínen belehalt. (Esztergom, 1931. dec. 25. 8. old.)  A hasonló balesetek még éveken át – szinte napjainkig – kísértettek a nevezetes helyszínen, itt is a kisvasutak felszámolása vetett véget a vészhelyzetnek.

    1936-ban, a berlini olimpia évében az olimpiai láng volt az országút nagy eseménye. „Megyénkben Dorogon volt az első ünnepség, ahova éjfél után érkezett meg a láng. A Hősök emlékművénél állt a kis oltár, körötte csoportosult az egész község lakossága, a bányászok és sok esztergomi.” A magyar és a bányász himnusz hangjaival bocsátották további útjára a lángot. (EésV, 1936. aug. 2. 3. old.) A Petőfi-iskola későbbi igazgatója, a diáksportoló Nádai János futott a lánggal Tát községig a dorogiak képviseletében.

    Az olimpiai fáklya ma is a Nádai család tulajdona (Iskolák kiállítás 23)

    1938. december 8-án Aszlányi Károly író, aki a Sporthírlap belső munkatársaként gyakori vendég volt a dorogi sporteseményeken, tragikus utolsó útjára indult Dorogra. A legenda szerint a község határában autójának kormányát félrerántva egy kisfiú halálát kerülte el, ám kocsija az út széli szederfák egyikének csapódott, s a reményteljes, alig 30 éves fiatalember korai halálát okozta. Sok-sok évtizeddel később a szederfák éppen az ilyen balesetek miatt váltak a motoros fűrészek áldozatává – sok-sok helyi és távoli vándor nagy szomorúságára.

    A két világháború közti évek ismert, ünnepelt művésznője volt Rökk Mariska. Kairótól Párizsig, Berlintől Bécsig hallgatták énekeit az operettrajongók, nézték filmjeit a mozi szerelmesei. New Yorkban még a Brodway színpadát és közönségét is meghódította. Ő volt a Csárdáskirálynő és a Hello Dolly, vagy A cirkusz csillaga leghíresebb dívája. 1992-ben, 79 évesen még énekelt a Marica grófnőben (már ha egyáltalán igaz, hogy csak 79 éves volt).

    Dorogi sorsát ő sem kerülhette el. Vagy mégis? A sajtó meglepő tényeket közölt – három évvel a baleset után – a bírósági ítéletről. „Dorog község határában még 1939 júliusában Rökk Marika, a jól ismert filmszínésznő (ma helytállóbb lenne sztárnak mondani) autója elütött egy szembejövő bányász kerékpárost, aki sérüléseibe belehalt. A szerencsétlenül járt bányamunkás özvegye és három kis gyermeke pert indított a művésznő ellen, melyen a bíróság kimondotta, hogy Rökk Marika kártérítés címén köteles az özvegynek havi 53,18 pengőt, míg a gyermekeknek egyenként 18,08 pengő havi évjáradékot fizetni.” (Esztergom és Vidéke, 1942. május 20.) Egy világszár ennyivel megúszhatta helyrehozhatatlan tettét? Arany János erre ezt mondaná: „Manapság ilyen dolgok nem történnek.”

    Balra: Gagarin szovjet űrhajós integetésére vártunk 1961-ben Dorogon is (100év – Gagarin…). Jobbra: A szederfákkal szegélyezett országút a dorogi határban (100év – főút gyümölcsfákkal)

    A háborút követő évek eleinte a neves szovjet személyiségek átutazásának fényében teltek. Álltunk az út mentén, zászlókat lengettünk, és látni véltük Gagarint, az első űrhajóst, Nyikita Hrustyov elsőtitkárt… Később a magyar-osztrák meccsre érkező autókaraván kocsimárkáit szemezgettük az út széléről.

    Ez az országút 1923-tól Petőfi nevét viselte, majd a háború után Felszabadulás út lett, 1993 óta Bécsi út a neve. Már régen nem első számú főút, „csak” 10-es. Ennél mégis sokkal több nekünk! Négy égtájjal köt össze, Európa közepén. Mi lennénk Európa közepe? Merjünk ekkorák lenni?

    Kovács Lajos sajtóválogatása

    Címlapfotó: a főút és a vasutak kereszteződése sok baleset helyszíne volt. (100év – 10-es út…)

    Share this:

    • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
    • Click to share on X (Opens in new window) X
    • Click to email a link to a friend (Opens in new window) Email
    • Click to print (Opens in new window) Print

    Kapcsolódó bejegyzések

    10-es út Bécsi út Dorog dorogi barangolások közlekedés történelem
    Megosztás. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-mail
    Előző cikkElismerést vehetett át térségünk három újságírója
    Következő cikk Sebességellenőrzések: szeptember 9-15.
    dorogimedence.hu

    Kapcsolódó bejegyzések

    Két személyt is megpróbált kifosztani a visszaeső rabló

    2025-05-23

    Pedagógusoknak tartottak előadást a rendőrök Esztergomban

    2025-05-23

    Vasárnap gyakori szirénázás lesz hallható Dorogon

    2025-05-23

    A hozzászólások le vannak zárva.

    Tagscherer Kft.
    Plazma Állomás Esztergom
    Richter Gedeon Nyrt.
    Styevola és Fia Kft.
    Copyright © 2025. Designed by ThemeSphere.
    • Dorogi-medencéről
    • Kezdőlap
    • Impresszum
    • Médiaajánló
    • Adatvédelmi tájékoztató

    Írja be a keresendő szót és nyomja meg az Enter billentyűt. Mégsem: Esc.

    Kedves Felhasználó! Tájékoztatjuk, hogy a hírportál felhasználói élményének fokozása érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával Ön a tájékoztatásunkat, illetve az adatvédelmi tájékoztatónkat tudomásul veszi.Elfogadom Elutasítom Bővebben
    Adatvédelmi tájékoztató

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    SAVE & ACCEPT
     

    Loading Comments...