Facebook Twitter Instagram
    péntek, július 18
    • Impresszum
    • Médiaajánló
    • Adatvédelmi tájékoztató
    Facebook YouTube
    Dorogi-medence Regionális Hírportál
    • Kezdőlap
    • Hírek

      Újranyitott a párkányi Vadas – most még nagyobb figyelem jut minden vendégre

      2025-07-18

      Új eszközökkel bővült az újtelepi játszótér Sárisápon

      2025-07-18

      Könyvtártól-könyvtárig kulturális sportnapot rendeznek

      2025-07-18

      Lakossági fórumot szerveznek Esztergomban

      2025-07-18

      Egy dorogi bankautomatánál felejtette a telefonját, mire visszaért, ellopták

      2025-07-18
    • Települések hírei
      • Dorog
      • Esztergom
      • Esztergom-kertváros
      • Tát
      • Nyergesújfalu
      • Tokod
      • Tokodaltáró
      • Csolnok
      • Leányvár
      • Kesztölc
      • Piliscsév
    • Heti Novella
    • Mesélő tájak és formák
    • Közérdekű
    Dorogi-medence Regionális Hírportál
    Ön itt van:Kezdőlap » Dorogi Barangolások: Vasútállomás
    Dorog

    Dorogi Barangolások: Vasútállomás

    dorogimedence.huÁltala: dorogimedence.hu2017-08-18Nincs hozzászólás4 perc olvasás
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-mail
    Megosztás
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest E-mail

    A Dorogi Barangolások következő részében a Vasútállomást mutatjuk be, „Fejezetek a dorogi vasútállomás regényes történetéből” címmel.

    Semmi túlzás nincs abban, hogy regényes a történet. Sőt: helyenként drámai, másutt tragikomikus, vagy éppen könnyfakasztó.

    Rögtön egy mulatságos félreértéssel kezdődtek az események. Évtizedeken át folyt a harc a Budapest-Esztergom vonal megépítéséért, hiszen a dorogi szén árát alaposan megemelte az olcsó szállítás hiánya. A lovas kocsis mennyiség és a döcögős lassúság miatt inkább vásárolták országszerte a gyengébb minőségű, de olcsóbb nógrádi portékát. A millennium – Magyarország ezeréves fennállásának ünnepe – hozta meg végre ajándékként a sínpárt Dorogra. 1895 novemberében felavatták az ipari célok mellett személyszállításra is alkalmas helyi érdekű szárnyvonalat. Nem sokkal előbb sietve elkészült a vasútállomás épülete is, csak valami hiba csúszott a számításokba. Az a kétemeletes, csinos központi építmény sehogy sem akart találkozni a sínekkel. Merthogy a szükségesnél kissé keletebbre mérték ki a helyét. Nagy lehetett az ijedelem, még nagyobb a buzgalom a hiba kijavítására, így aztán két központi állomásépülete is lett Dorognak – szükségtelenül. Feleslegesnek nem mondta senki, ezért a félretervezett első változatot átadták a helyhiánnyal küszködő csendőrségnek, akik az első világháborút követő sportpályaépítésig itt posztolhattak. Akkor új helyre költöztek, és a DAC futballklub vette végleges használatba az építményt, ma is itt a sportiroda a múzeummal együtt.

    A vasútállomás újabb épülete formájában is eltért az előzőtől. A szén szükséglete miatt hamarosan elöl is, hátul is vaspályák vették körül, mozgalmas személy- és teherforgalmat bonyolítottak az ország távoli pontjairól ide költözött vasúti alkalmazottak, mert helyben nagy hiány volt szakemberekben. Nagy tekintélyű ember lett a település életében Schlembach János, az első állomásfőnök, akit még a bányakaszinó is alelnökének választott. Családi kriptájuk napjainkban a dorogi temető egyik méltatlanul elhanyagolt, kirabolt csúfsága.

    Esztergom és Dorog ennek a vasútnak sok kellemetlen vitáját élte meg a következő évtizedekben. A tényleges végállomás ugyanis Dorog volt, itt töltötték fel a gőzmozdonyokat szénnel, vízzel, az erős ipari vágányok is csak Dorogig vezettek. A személyvonatok erős mozdonyait kis „kávédarálókra” kellett cserélni az esztergomi vasútállomás megközelítéséhez, mert gyenge minőségű sínpárokat raktak le a vasúttársaság döntése értelmében, ami félórás várakozással, kellemetlen bosszúságokkal terhelte az utasokat Dorogon. Fél évszázad telt el, míg végre megoldódott a néhány kilométeres síncsere.

    A bányaalagút és bányafürdő épületéhez a kolónia munkásai kijelöletlen utakon járva keltek át a síneken, hogy gyorsan elérhessék munkahelyüket, visszafelé pedig otthonaikat. Ez tragédiák sorozatához vezetett. Az iparvágányokon nesztelenül guruló szerelvények között bujkálva közlekedő gyalogosok tucatjait ölte, vagy csonkította meg a szerelvények összeállítása. Az „Esztergom” és az „Esztergom és Vidéke” hírlapok baleseti beszámolói mit sem segítettek azon, hogy a felelős vasúttársaság, a bányatulajdonos és a község összefogjon az emberi életek megmentéséért. Ötletek persze születtek szép számmal, 1922-ben például a község és a bánya közösen fordultak a vasút-igazgatósághoz, hogy sürgősen építtessen felüljárót a gyalogosok számára (Esztergom, 1922. dec. 17. 2. o.). Persze ez az akta elsüllyedt a bürokrácia posványában.

    A bányaközponttól a vasútállomáson át vezetett a gyalogút a kolóniába – vagy a vonatkerekek alá. (Kis kép: mozdonycsere – Csak Dorog és Esztergom között közlekedik.)

    Végre 1928. november 15-én hírül adta a sajtó, hogy megkezdődik a vasúti aluljáró építése a dorogi pályaudvaron. Sok-sok élet felesleges kioltása lett volna elkerülhető a harminchárom éves huzavona megelőzésével. Becsüljük meg ezt a hányatott sorsú, de bizonyosan sok életet mentő létesítményünket elődeink nehezen kiharcolt döntéseként.

    A vasúti aluljáró építése 1928-ban.

    A vasút a dorogiak – elsősorban a falu gazdálkodó sváb lakossága – számára még sokáig afféle közellenségnek számított. Egy szerencsésen végződött önkényes cselekedetről hírt adó újság 30 évvel a vasút megjelenése után is arról számolt be, hogy a dorogi határban leeresztett sorompót H. János gazda önhatalmúlag felnyitotta, hogy lovas kocsijával áthaladhasson, szerencsére a közeledő vonat mozdonyvezetője idejében megállította a szerelvényt, elkerülve a borzalmas balesetet (Esztergom, 1926. aug. 22. 3. o.).

    1938-ban, az Eucharisztikus világkongresszus magyarországi rendezvénysorozatában Dorog nemcsak a szénoltárral lepte meg a lakosságot. Megállt néhány percre az Esztergomba tartó Aranyvonat is a vasútállomáson, és sokan megtekinthették Szent István Szent Jobb ereklyéjét a díszes vasúti kocsi ablakán keresztül.

    Az Aranyvonat Dorogon 1938-ban.

    A második világháború idejéből is maradt ránk egy csodával határos történet. A vasútállomáson rekedt, élelemmel megrakott vagonokat a jó diplomáciai érzékkel rendelkező Kárpáthy Zoltán állomásfőnök a szovjet parancsnok engedélyével felnyitotta, és a hónapok óta nélkülöző lakosság számára kiosztotta. Ez talán a vasúttörténelem leghumánusabb fejezete.

    A napjainkban zajló, színvonalas elővárosi közlekedést teremtő megújulással megmentik a rogyadozó állomásépületet is, csak az ipari közlekedés sínpárjai tűnnek el a vasúttörténelemből. Egy átalakuló város azonban – jelszavának megfelelően – a múltját itt sem felejtheti el.

    Kovács Lajos

    (Forrás: Solymár Judit-Kovács Lajos: Dorogi lexikon. – Menyhárt Csaba: A dorogi bányászat nagy válságának története. Dorogi Füzetek 46. – Kovács Lajos: Az első állomásfőnök, Schlembach János. Dorogi Füzetek 46.)

    Címlapfotó: a vasútállomás második, végleges épülete 1896-ban.

    Dorog dorogi barangolások történelem vasútállomás
    Megosztás. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-mail
    Előző cikkJogsi, biztosítás és műszaki nélkül vezetett Táton
    Következő cikk Sebességellenőrzések: augusztus 19-25.
    dorogimedence.hu

    Kapcsolódó bejegyzések

    Újranyitott a párkányi Vadas – most még nagyobb figyelem jut minden vendégre

    2025-07-18

    Új eszközökkel bővült az újtelepi játszótér Sárisápon

    2025-07-18

    Könyvtártól-könyvtárig kulturális sportnapot rendeznek

    2025-07-18

    A hozzászólások le vannak zárva.

    Richter Gedeon Nyrt.
    Plazma Állomás Esztergom
    Styevola és Fia Kft.
    Copyright © 2025. Designed by ThemeSphere.
    • Dorogi-medencéről
    • Kezdőlap
    • Impresszum
    • Médiaajánló
    • Adatvédelmi tájékoztató

    Írja be a keresendő szót és nyomja meg az Enter billentyűt. Mégsem: Esc.

    Kedves Felhasználó! Tájékoztatjuk, hogy a hírportál felhasználói élményének fokozása érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával Ön a tájékoztatásunkat, illetve az adatvédelmi tájékoztatónkat tudomásul veszi.Elfogadom Elutasítom Bővebben
    Adatvédelmi tájékoztató

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    SAVE & ACCEPT