• Kezdőlap
  • Hírek

    Mostantól élőben közvetítik a dorogi testületi üléseket

    2025-05-25

    Bronzérmes lett a MOL Esztergom

    2025-05-25

    Baleset történt Dorog és Csolnok között

    2025-05-25

    Két személyt is megpróbált kifosztani a visszaeső rabló

    2025-05-23

    Pedagógusoknak tartottak előadást a rendőrök Esztergomban

    2025-05-23
  • Települések hírei
    • Dorog
    • Esztergom
    • Esztergom-kertváros
    • Tát
    • Nyergesújfalu
    • Tokod
    • Tokodaltáró
    • Csolnok
    • Leányvár
    • Kesztölc
    • Piliscsév
  • Heti Novella
  • Mesélő tájak és formák
  • Közérdekű
Facebook Twitter Instagram
vasárnap, május 25
  • Impresszum
  • Médiaajánló
  • Adatvédelmi tájékoztató
Facebook YouTube
Dorogi-medence Regionális Hírportál
  • Kezdőlap
  • Hírek

    Mostantól élőben közvetítik a dorogi testületi üléseket

    2025-05-25

    Bronzérmes lett a MOL Esztergom

    2025-05-25

    Baleset történt Dorog és Csolnok között

    2025-05-25

    Két személyt is megpróbált kifosztani a visszaeső rabló

    2025-05-23

    Pedagógusoknak tartottak előadást a rendőrök Esztergomban

    2025-05-23
  • Települések hírei
    • Dorog
    • Esztergom
    • Esztergom-kertváros
    • Tát
    • Nyergesújfalu
    • Tokod
    • Tokodaltáró
    • Csolnok
    • Leányvár
    • Kesztölc
    • Piliscsév
  • Heti Novella
  • Mesélő tájak és formák
  • Közérdekű
Dorogi-medence Regionális Hírportál
Ön itt van:Kezdőlap » Fábián László könyvét mutatták be
Esztergom

Fábián László könyvét mutatták be

dorogimedence.huÁltala: dorogimedence.hu2017-11-24Nincs hozzászólás4 perc olvasás
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-mail
Megosztás
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest E-mail

Az esztergomi Helischer József Városi Könyvtárban november 20-án mutatták be Fábián László író Balla András című könyvét. A bemutatón a szerzőn és Andráson kívül a könyv tipográfusa, Juhász Márton is részt vett. Balla Andrásról már több könyv, album jelent meg.

Balla András 1945-ben született, Esztergomban él. A Kertészeti Egyetem kertművészet-tájépítész szakán végzett, és kertépítő mérnökként dolgozik. 1975-ben kezdett fényképezni, 1977-ben nyert felvételt a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójába, majd 1979-ben a Magyar Fotóművészek Szövetségébe és a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületébe is.

A nyolcvanas évekig szekvenciákat és experimentális képeket készített, utána a dokumentációs irányzat felé fordult. 1992-ben Balogh Rudolf-díjat, 2000-ben HUNGART ösztöndíjat, 2006-ban a 15. Esztergomi Fotóművészeti Biennálén különdíjat, 2009-ben a Magyar Fotográfiai Nagydíjat kapta meg. 2012 óta a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja.

A könyvet a Magyar Művészeti Akadémia adta ki a tagjait bemutató sorozat részeként, rendkívül igényes, reprezentatív könyv formájában.

A borító-fülön Vaderna József Balla Andrásnak című versét olvashatjuk, mintegy bevezetőként a könyvhöz. Fábián László írása eléggé egybefüggő, olyan mint egy folyó, nincsenek benne fejezetek, vagy bekezdések.

A könyv négy főfejezetre épül. Az első – Az idő anyaga – lényegében a fizikai világkép és a művészi (esztétikai) világkép viszonyával, az alapstruktúrák – idő és tér – kérdéseivel foglalkozik. Nyomban az idő és a fényképezés összefüggésére koncentrál: a pillanat dimenziójára, jelesül, hogy a fénykép ebben az értelemben is meditációs táblaként fogható föl, ekképpen sajátos reflex a világ evidenciájára. A fotó – természetesen – a kultúra terméke, maga is egyféle kultusz – a coleo (művel) etimológiája értelmében. (A tanulmány a továbbiakban is törekszik a fogalom-értelmezésnek ezt a módját követni, a megnevezések eredetére hagyatkozni.) Mivel az írás szerkezete hagymaszerű építkezést forszíroz, már itt (később újra meg újra) látótérbe kerülnek a Balla András eddigi életművét érintő történeti, szociológiai, bölcseleti kérdések, relációk és elrendeződések, vonzalmak és döntések, azaz: illeszthetőség és illeszkedés meghatározó folyamatokba, szellemi környezetbe. Ekként a globalizmus és a jövőkép konzekvenciái, a korszakosság jelentése, jelentősége. Balla és nemzedéke a múlt század 70-es éveiben indult, jellemzően azonos konstellációban, virágzó amatőrmozgalmak idején. (A fotót minden művészeti ágnál mélyebben érintette a professzionalizmus témája, közéleti manipulálhatósága, nem lévén fölső fokú iskolája.) Balla a tisztes fotós múltú Esztergomban kezdte fényképező tevékenységét, mindenekelőtt Sipeki Gyulával, Tamási Péterrel; ők alkották az STB-csoportot. Az ideológiai skizofréniára jellemző módon a csoport állandó gond, rizikó-faktor volt az állami irányítás szemében (időnként pimaszul kifigurázták az állampárt szentséges ikonográfiáját), egyúttal azonban lokál-patrióta büszkeség (országos jelentőségű fórumot – Esztergomi Fotóbiennálé – szerveztek a modern magyar fényképezésnek). Balla indulásában fontos szerepe van dokumentarista hajlandóságának, tágas képzőművészeti érdeklődésének csakúgy; nem véletlen vonzalma a divatos trendekhez. Első tematizált tömbjei ide kapcsolhatók: a Betonpillangó akár a kerti giccs dokumentumaként fogható föl, a Fényképfelvételek Borostyán Imréről lehetne szekvenciákból kinőtt képregény. Szimbólumaiban, metaforáiban folyamatosan tematizálva a fotográfia és az urbanizáció, természet és épített környezet, globalizáció és ökológia esetenként publicisztikus fölvetéseit.

Világra hanyatlott szorongás a második fejezet címe. A korábban exponált (olykor csupán elméleti szinten) kérdések részletesebb lebontása, kidolgozása a műalkotás, az esztétikum dimenziójában. Balla alapszakmája szerint kerttervező; óhatatlan a kert (épített környezet) és a fotográfia találkozása. Nem a hagyományos tájfotó érdekli, jóllehet, annak történeti érdeme a fényképezés fölemelkedése. Ontológiai kérdések foglalkoztatják: a paradicsomi kert, mint minden kertek archetípusa, Ádám, az emberiség ős-atyja. Mindez persze, az ökológiai szisztéma fenyegetettsége miatt (a szorongás eredete) – tépelődő rezignációval. A kertész folyamatosan kísért a fényképezésben: fotóesztétikum és kertesztétikum kopírozódik egymásra, nem pusztán erősítve, de értelmezve is egymást.

Ádám, hol vagy? – a cím a harmadik fejezet élén. Az Ádám név etimológiája mutatja, hogy az egyedi az általánosban az emberre, az ember nembeliségére fordul, egzisztenciális döntés helyzetében (ti. hogy fölébredjen-e, életre keljen-e, vállalja-e a létezést), miképpen ez az üzenet öntudatlanságként kódolódik a Genezis témájában. Baudelaire sugalmazására a gesztus emfatikus igazságáról lehet beszélni; a mozzanat fölismerése és értelmezése Balla képének központi témája.

A negyedik fejezet kísérlet az ismertetett életmű értékelésére, amit – remélhetőleg – címe fejez ki a legpontosabban, legtömörebben: Az összegzés mint nyitány. A szoros olvasat hermeneutikai próbálkozása. A mű és valóság pontos distinkciója és egyúttal működő dialektikája egymásba tükrözése.

A Jegyzetek közvetlen szövegmagyarázatok. A Függelékben a szerző korábbi jelentősebb Balla-írásai olvashatók. A kötetet gazdag Bibliográfia zárja.

Balla a szépség és esztétikum, és persze a fák iránti olthatatlan vágyódása mellett nagyban foglalkozott képein a társadalom marginális, deviáns szeleteivel, nemcsak a gyönyör és öröm forrásait, de az élet karcos részét is megvilágította reflektoraival és meg is üzente azokat az utókornak.

Ez a könyv olyan Ballának, mint egy napló, mindig azt fényképezte le, amibe szerelmes volt. Megemlítette két kedvenc képét, a „Menekültek emlékére” címűt, ami a kiszolgáltatottságot mutatja be, a másik a „Széttört csendélet”, amely egy ravennai emlékét, a Teremtésről készült három összetört képet is felidézi.

Balla Andrásnak öt unokája van. Szeretne jobban lenni, hogy minél több időt tölthessen velük. Hisz a horoszkópban, a skorpió a kedvenc jegye, ő maga november 18-án született.

Hámosné Szőke Anna

Fotó: Nyári Andrea

Share this:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to email a link to a friend (Opens in new window) Email
  • Click to print (Opens in new window) Print

Kapcsolódó bejegyzések

Balla András esztergom Fábián László könyvtár
Megosztás. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-mail
Előző cikkVáltozások a hulladékszállításban
Következő cikk Beruházások Dorogon
dorogimedence.hu

Kapcsolódó bejegyzések

Mostantól élőben közvetítik a dorogi testületi üléseket

2025-05-25

Bronzérmes lett a MOL Esztergom

2025-05-25

Baleset történt Dorog és Csolnok között

2025-05-25

A hozzászólások le vannak zárva.

Tagscherer Kft.
Plazma Állomás Esztergom
Richter Gedeon Nyrt.
Styevola és Fia Kft.
Copyright © 2025. Designed by ThemeSphere.
  • Dorogi-medencéről
  • Kezdőlap
  • Impresszum
  • Médiaajánló
  • Adatvédelmi tájékoztató

Írja be a keresendő szót és nyomja meg az Enter billentyűt. Mégsem: Esc.

Kedves Felhasználó! Tájékoztatjuk, hogy a hírportál felhasználói élményének fokozása érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával Ön a tájékoztatásunkat, illetve az adatvédelmi tájékoztatónkat tudomásul veszi.Elfogadom Elutasítom Bővebben
Adatvédelmi tájékoztató

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
 

Loading Comments...