A rendőrség összegyűjtött néhány kreatív, játékos vagy szokatlan módszert, amelyek a közúti közlekedés biztonságát növelik. Ezek jellemzően nem előírásokkal kényszerítenek, inkább az érzékelésre hatnak. A felsoroltak közül Magyarországon is alkalmaznak néhány meglepő közlekedésbiztonsági megoldást.
1. Térhatású felfestések
Az úttestre festett 3D-s zebra vagy 3D-s fekvőrendőr is képes lassítani a forgalmat. A térhatású ábrán úgy tűnik, mintha a zebra lebegne vagy a fekvőrendőr valóban kiállna a burkolatból, így azokat megpillantva ösztönösen lassítanak az autósok. Előnye, hogy olcsó, látványos és hatásos, hátránya viszont, hogy ha a rendszeresen arra közlekedők megszokják, csökken a hatékonysága, valamint ha váratlanul bukkan fel egy autós előtt, hirtelen fékezésre késztetheti. Ma már szerte a világon találkozhatunk térhatású felfestésekkel, Magyarországon is láthatunk ilyet.
2. Zenélő utak
Szinte valamennyi kontinensen találhatók úgynevezett zenélő utak. A barázdált útszakaszok ismert dallamokat „játszanak le”, ha megfelelő sebességgel halad rajta keresztül az autós. Ez a megoldás szintén figyelemfelkeltő, segít csökkenteni az elalvásos baleseteket, és támogatja a stabil sebességtartást. Magyarországon több zenélő útszakaszt is találhatunk, itt azonban a zenélő utak közelében lakók sokat panaszkodnak az efféle megoldások által okozott szűnni nem akaró zajhatásra.
3. „Illúzió-szűkületek”
Szintén a sebességcsökkentés érdekében használnak optikai felfestéseket az utak szélén. Ezekkel olyan hatást keltenek, mintha szűkülne az úttest. A sofőr ösztönösen lassít, mert keskenyebbnek érzékeli a sávot. Optikai sávszűkítések, lassító felfestések („sebességcsíkok”), útszélesedést vagy -szűkülést imitáló minták hazánk több városában is elterjedtek. Ezek úgy hatnak, mintha veszélyes ponthoz közeledne a járművezető, és lassításra ösztönöznek.
4. Gyermekrajzok felhasználása
Japánban, az iskolák környékén valódi gyermekrajzokat nagyítanak fel közlekedési táblákra vagy falfestményekként. Ezek a rajzok a sofőrök érzelmeire erősebben hatnak, mint a megszokott táblák, minden figyelmeztetésnél hatásosabban jelzik, hogy vigyázzanak a közlekedő gyerekekre.
5. Játékos sebességmérő kijelzők
Svédországban az úgynevezett Speed Camera Lottery programmal próbálkoztak. Ez csak egy teszt volt ugyan, de igencsak sikeresnek bizonyult: a vizsgált szakaszon 22 százalékkal csökkent az átlagsebesség. A program lényege, hogy aki betartotta a sebességet, részt vehetett egy sorsoláson, amelynek nyereményeit a gyorshajtók bírságaiból finanszírozták.
6. Időjárás-alapú dinamikus sebességhatárok
Bizonyos autópályákon valós idejű szenzorok alapján változik a sebességkorlát – ha eső, köd vagy fagy van, a sebességhatár automatikusan alacsonyabb lesz, és a táblák ennek megfelelően világítanak.
7. „Shared space” – közös tér autóknak és gyalogosoknak
Az egyik legmeglepőbb közlekedésszervezési ötlet. Hollandiában és Németországban sok helyen a hagyományos jelzéseket és a járdaszegélyeket eltávolítják, így mindenki „egymásra figyelve” közlekedik. A bizonytalanság paradox módon növeli a körültekintést, és csökkenti a baleseteket.
8. „Okoszebra”: az érzékelős, fényjelzős gyalogátkelő
Több magyar városban is telepítettek olyan zebrát, amely érzékelővel figyeli a gyalogos érkezését, ekkor LED-es burkolati fényt vagy oszlopfényeket kapcsol be, amelyek villogva figyelmeztetik a közeledő autóst. Az ilyen rendszerek ráadásul éjjel is jól láthatóvá teszik a gyalogosokat.
9. Sebességmérő kijelző – mosolygó/szomorú arc
A hazai utakon is sok helyen használnak olyan kijelzőt, amely mosolygó arcot mutat, ha az autós betartja a sebességet, viszont szomorút, ha gyorsan halad. Ez egyszerű pszichológiai visszajelzés, de hatékonyan csökkenti az átlagsebességet lakott területen.
10. Figyelemfelhívó, színes vagy tematikus gyalogátkelők
Néhány település – főleg iskolaövezetekben –színes burkolati elemeket alkalmaz, nagy méretű, rajzolt gyerekfigyelmeztető piktogramokat, játékos, élénk színű előjelzéseket a zebra előtt. Az élénk és feltűnő útburkolati grafika szintén arra ösztönzi az autósokat, hogy csökkentsék a sebességet.
SZERZŐ: T. Z.
FOTÓ: RENDŐRSÉG, MEDIRLAB