Az iparűzési adó többlet fizetés nem elvonás, ebből a város és térségi kistelepülések fejlődését finanszírozzák. A félreértések elkerülése végett cikkünkben bemutatjuk mire fizet több mint félmilliárd forintot a dorogi önkormányzat.
A Magyar Közlöny 2025. november 11-i számában közzétették, hogy 2025 novemberében a települési önkormányzatoknak a helyi iparűzési adóbevételük növekménye alapján mekkora összeget kell befizetniük a magyar államnak.
Az adatok egy helyi Facebook-csoportban magyarázat nélkül kerültek nyilvánosságra, ami sokaknál felháborodást váltott ki, mivel a korábbi – májusi – befizetéseket sokan nem ismerték. Emiatt tűnhetett úgy, hogy Dorognak fizetnie kell, míg Esztergomnak nem. Ez azonban nem így van: Esztergom májusban, míg Dorog novemberben teljesíti az adótöbblet befizetését.
Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter 2024 októberében jelentette be, hogy 2025-től a tavalyi szintet meghaladó iparűzési adóbevételt a többletet produkáló önkormányzatoktól elvonják, és a járások települései közösen dönthetnek majd a források felhasználásáról. A reformmal egyidőben megszűntek a különleges gazdasági övezetek, és létrejött a Versenyképes Járások Program, amely a területi felzárkózást hivatott elősegíteni.
A program célja, hogy az iparűzési adó (HIPA) növekményéből képzett forrásokból a járások fejlesztéseit támogassák. A települések az így befizetett összegeket pályázati úton visszaigényelhetik, tehát a forrás helyben marad, csak más elosztási rendben. A becslések szerint a program országos szinten 100–120 milliárd forintot mozgat meg 2025-ben.
Térségünkben az iparűzési adó-többletet két ütemben – 2025 májusában és novemberében – számolták ki. Példaként:
A Dorog Város Önkormányzata által befizetendő összeg is teljes egészében visszaigényelhető lesz:
Az elmúlt időszakban Erős Gábor, a térség országgyűlési képviselője sorra bemutatta, hogy a Dorogi Kistérség települései mire költik el az arányosan elosztott támogatást (a dölten szedett részek utólag kerültek kiegészítésre a cikkben):
Mint ismert, a kistelepülések költségvetése – ipari szereplők hiányában – elég alacsony, a városok költségvetéséhez képest. A Versenyképes Járások Program tehát nem elvonásként, hanem fejlesztési lehetőségként értelmezendő: a befizetett iparűzési adótöbblet nem kerül ki a térségből, hanem visszaforgatják helyi beruházásokra, így a program hosszú távon a térség gazdasági egyensúlyát és versenyképességét erősíti.
Forrás: dorogimedence.hu
Borítókép: Google