Dorog

Nem elvonás, fejlesztési forrás – így működik a Versenyképes Járások Program

Az iparűzési adó többlet fizetés nem elvonás, ebből a város és térségi kistelepülések fejlődését finanszírozzák. A félreértések elkerülése végett cikkünkben bemutatjuk mire fizet több mint félmilliárd forintot a dorogi önkormányzat.

A Magyar Közlöny 2025. november 11-i számában közzétették, hogy 2025 novemberében a települési önkormányzatoknak a helyi iparűzési adóbevételük növekménye alapján mekkora összeget kell befizetniük a magyar államnak.

Az adatok egy helyi Facebook-csoportban magyarázat nélkül kerültek nyilvánosságra, ami sokaknál felháborodást váltott ki, mivel a korábbi – májusi – befizetéseket sokan nem ismerték. Emiatt tűnhetett úgy, hogy Dorognak fizetnie kell, míg Esztergomnak nem. Ez azonban nem így van: Esztergom májusban, míg Dorog novemberben teljesíti az adótöbblet befizetését.

Versenyképes Járások Program

Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter 2024 októberében jelentette be, hogy 2025-től a tavalyi szintet meghaladó iparűzési adóbevételt a többletet produkáló önkormányzatoktól elvonják, és a járások települései közösen dönthetnek majd a források felhasználásáról. A reformmal egyidőben megszűntek a különleges gazdasági övezetek, és létrejött a Versenyképes Járások Program, amely a területi felzárkózást hivatott elősegíteni.

A program célja, hogy az iparűzési adó (HIPA) növekményéből képzett forrásokból a járások fejlesztéseit támogassák. A települések az így befizetett összegeket pályázati úton visszaigényelhetik, tehát a forrás helyben marad, csak más elosztási rendben. A becslések szerint a program országos szinten 100–120 milliárd forintot mozgat meg 2025-ben.

Térségünk is visszaigényli a befizetett összeget

Térségünkben az iparűzési adó-többletet két ütemben – 2025 májusában és novemberében – számolták ki. Példaként:

  • Májusban Esztergom fizetett be 872 496 429 forintot, míg Dorog 0 forintot.
  • Novemberben ez megfordult: Dorog fizet 508 881 336 forintot, Esztergom pedig 0 forintot.

A Dorog Város Önkormányzata által befizetendő összeg is teljes egészében visszaigényelhető lesz:

  • Az összeg közel fele, 250 millió forint, a Dorogi Kistérség településeinek felzárkóztatását szolgálja,
  • a fennmaradó részt pedig Dorog saját fejlesztéseire fordítja.

Az elmúlt időszakban Erős Gábor, a térség országgyűlési képviselője sorra bemutatta, hogy a Dorogi Kistérség települései mire költik el az arányosan elosztott támogatást (a dölten szedett részek utólag kerültek kiegészítésre a cikkben):

  • Annavölgy Község Önkormányzata – 17.250.000 Ft – 1 darab sebességmérő kamera telepítése és 3 darab buszváró felújítása.
  • Bajna Község Önkormányzata – 17.250.000 Ft – 2 darab sebességmérő kamera telepítése és közvilágítás korszerűsítése.
  • Csolnok Község Önkormányzata – 17.191.228 Ft – 3 darab buszváró felújítása és közvilágítás korszerűsítése.
  • Dág Község Önkormányzata – 17.250.000 Ft – buszvárók felújítása.
  • Epöl Község Önkormányzata – 17.250.000 Ft – 2 darab buszváró felújítása és közvilágítás korszerűsítése.
  • Kesztölc Község Önkormányzata – 17.250.000 Ft – közvilágítás korszerűsítése.
  • Leányvár Község Önkormányzata – 17.250.000 Ft – 2 darab sebességmérő kamera telepítése és 1 darab buszváró felújítása.
  • Máriahalom Község Önkormányzata – 17.250.000 Ft – közvilágítás korszerűsítése, biztonsági és sebességmérő kamera telepítése,
  • Nagysáp Község Önkormányzata – 17.250.000 Ft – közvilágítás korszerűsítése.
  • Piliscsév Község Önkormányzata – 17.250.000 Ft – 8 darab buszváró felújítása.
  • Sárisáp Község Önkormányzata – 25.808.772 Ft – 2 darab sebességmérő kamera telepítése, 1 darab buszváró felújítása és konzorciumvezetői feladatok ellátása.
  • Tokod Nagyközség Önkormányzata – 17.250.000 Ft – szociális közösségi épület felújítása.
  • Tokodaltáró Község Önkormányzata – 17.250.000 Ft – szociális közösségi épület felújítása.
  • Úny Község Önkormányzata – 17.250.000 Ft – közvilágítás korszerűsítése.

Mint ismert, a kistelepülések költségvetése – ipari szereplők hiányában – elég alacsony, a városok költségvetéséhez képest. A Versenyképes Járások Program tehát nem elvonásként, hanem fejlesztési lehetőségként értelmezendő: a befizetett iparűzési adótöbblet nem kerül ki a térségből, hanem visszaforgatják helyi beruházásokra, így a program hosszú távon a térség gazdasági egyensúlyát és versenyképességét erősíti.

Forrás: dorogimedence.hu
Borítókép: Google

Megosztás