Kerek egy évszázada jelent meg az első üzemanyagtöltő állomás Dorogon, amely nem csak a térségünkben számított az elsők között, de országos viszonylatban is a legkorábbiak közé tartozott. Magyarországon a legelső két benzinkút alig egy évvel korábban, 1924. októberében lettek beüzemelve.
A XX. század fordulójára az egyre népszerűbbé váló autómobilok tankolását házilag oldották meg a kezdeti időkben még patikákból, majd a vegyesboltokból beszerezhető benzinnel. A benzinkutaknál használatos pumpák prototípusát az amerikai John Tokheim szabadalmaztatta 1901-ben, aki az ugyancsak amerikai Sylvanus Bowser 1885-ben készített mechanikus pumpáját fejlesztette tovább. A világ legelső töltőállomását az egyesült államokbeli St. Luisban nyitották meg 1905-ben, míg a klasszikus értelemben vett legelső útmenti benzinkutat pedig 1913-ban szintén az USA-ban, a pennsylvaniai Pittsburgben. Az üzemeltető a kezdeti időkben a Gulf Refining Company volt.
A körzeti újság reklámfelületén megjelent hirdetés (forrás: Esztergom és vidéke újság, 1925. július 19. szám)
Európában az első világháború idején jelentek meg az első kutak, míg hazánkban mindössze szűk két évtizeddel később, a világ első átadott kútját követően, 1924 októberében avatták az első két töltőállomást, nevezetesen a Baross téren és a Szabadság téren, mégpedig a Fővárosi Autóüzem Rt. üzemeltetésében. Pedig Magyarországon ekkoriban éppen csak kibontakozóban volt az autómobil és a benzines járművek elterjedése. Míg 1901-ben mindössze 27 járművet tartottak számon, még 1910-re is csak 355 regisztált benzinmeghajtású jelentette a gépparkot. Egy évtizeddel később már közel megduplázódott a számuk.
A kezdeti benzinpumpa. Ilyen hasonló volt Dorogon is a töltőállomás megnyitásakor (forrás: Saferack.com)
Az 1924 őszén megnyílt első két fővárosi benzinkutat hamarosan több is követte, köztük számos vidéken is. Alig egy évre rá Dorogon is megnyílt a környék legelső töltőállomása, mégpedig a Magyar Amerikai Petróleumipar RT. üzemeltetésében. A benzinkút megnyitásáról származó legelső dokumentum 1925. július 19-én kelteződött. Az akkoriban nagy újdonságnak számító kút Dorog főútján kapott helyet. Feltételezhető, hogy a térség főkozpontjában, Esztergomban is működhetett már a korai időkben is benzinkút, így megpróbáltam kideríteni, de a legkorábbi erre vonatkozó forrás csak 1928-ból származik. Ekkor már biztosan létezett a királyvárosban is, mégpedig a Kossuth Lajos úton, egy évvel később pedig a Magyar Király Szálloda előtt is felállítottak egyet.
A korabeli benzinkút bemutatása a Magyar Amerikai Petroleumipar RT. prospektusában (forrás: www.darabanth.com)
A harmincas években nem csak további kutakat nyitottak, de számos külhoni olajipari cég is teret nyert hazánkban. Köztük is elsők között a Shell, majd a háborút követő államosítást követően az ÁFOR kutak jelentették sokáig az egyeduralmat. A későbbiekben Dorogon a főút beltéri szakaszának ellenkező pontján létesült újabb benzinkút, továbbá a bánya- és a volántelep saját töltőállomással is rendelkezett. Az 1990-es évek küszöbén az ÁFOR utóda, a MOL mellett megjelentek újra a külföldi szolgáltatók is. Dorogon a Csolnoki út mentén 1998-ban települt a OMV benzinkút, idővel pedig felszámolás alá került az eredeti kisbenzinkútnak nevezett állomás a Bécsi út és Szent Imre utca sarkán. Az ezredfordulón Esztergom-kertvárosban a 117-es elkerülő út mentén ugyancsak OMV kút létesült, míg az Esztergomban lévő két MOL töltőállomáson kívül egy Shell kút is működik. A minden korábbiakhoz képest elképesztően felduzzadt a magángépkocsipark, így jó ideje természetessé vált, hogy a legtöbb településen, külterületeken is rengeteg a tankolási lehetőség.
Borítókép: A hazánkban az egy évszázaddal ezelőtt meghatározó szolgáltató Fulgor töltőállomás a Magyar Amerikai Petroleumipar RT. prospektusában (forrás: www.darabanth.com)
Felhasznált irodalom
Szabó Gyula