Facebook Twitter Instagram
    péntek, december 5
    • Impresszum
    • Médiaajánló
    • Adatvédelmi tájékoztató
    Facebook YouTube
    Dorogi-medence Regionális Hírportál
    • Kezdőlap
    • Hírek

      Útlezárás lesz szombaton Dorogon

      2025-12-05

      Ők vármegyénk gazdaságának motorjai

      2025-12-05

      Az ünnepek alatt nem végez tervezett áramszünettel járó munkákat az E.ON

      2025-12-05

      Felgyújtotta haragosa autóját Esztergomban

      2025-12-05

      Halálos kimenetelű baleset történt a 10-es úton

      2025-12-05
    • Települések hírei
      • Dorog
      • Esztergom
      • Esztergom-kertváros
      • Tát
      • Nyergesújfalu
      • Tokod
      • Tokodaltáró
      • Csolnok
      • Leányvár
      • Kesztölc
      • Piliscsév
    • Heti Novella
    • Mesélő tájak és formák
    • Közérdekű
    Dorogi-medence Regionális Hírportál
    Ön itt van:Kezdőlap » MÁV: Egy éves az új tarifarendszer
    Belföld, Gazdaság

    MÁV: Egy éves az új tarifarendszer

    dorogimedence.huÁltala: dorogimedence.hu2025-03-01Nincs hozzászólás6 perc olvasás
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-mail
    Megosztás
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest E-mail

    Pontosan egy éve, 2024. március 1-jén lépett életbe az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja. Ezzel túlzás nélkül új időszámítás kezdődött a magyar közösségi közlekedésben.

    • Olcsóbb és egyszerűbb lett vonaton, autóbusszal, tramtrainen vagy éppen hévvel utazni Magyarországon, illetve megvalósult a nemzeti tarifaközösség, amelynek köszönhetően immár országszerte egyetlen díjtermékkel igénybe vehetők a közlekedési közszolgáltatások, ráadásul egyes településeken mint Csongrád, Ercsi, Esztergom, Érd és Budapest ma már a helyi járatokon is.
    • A vármegye- és országbérletekre épülő új tarifarendszer akár több tízezer forintnyi megtakarítást jelent a magyar családoknak, ráadásul az olcsóbb tarifákkal párhuzamosan egyszerűbb és átláthatóbb lett a kedvezmények rendszere is.
    • Az új tarifák nem csupán azok számára kedvezőek, akik már korábban is a közösségi közlekedést választották a napi ingázásukhoz: az új tarifákkal százezres nagyságrendben sikerült olyan utasok számára versenyképes alternatívává tenni a közösségi közlekedést, akik korábban autóval jártak munkába.
    • Ennek is köszönhető, hogy 2024-ben a MÁV-csoport utazásszáma minden eddigi rekordot megdöntve meghaladta a lélektani határnak tekinthető 1 milliárdot, miközben – sokak félelmére rácáfolva – nem csökkentek a közszolgáltató társaságok menetdíj-bevételei sem, hiszen az olcsóbb bérletekből jóval több fogyott és folyamatosan több fogy, mint a korábbi díjtermékekből.

    A jegy- és bérlettermékek köre, valamint a kedvezményrendszer az egy évvel ezelőtti teljes átalakítás révén sokkal könnyebben érthető el mindenki számára; és emellett a kedvezményeket is bonyolult igazolások nélkül vehetik igénybe a jogosultak, a családoknak pedig akár havi több tízezer forint megtakarítást jelenthet az új tarifarendszer.

    Az utasok a MÁV mindegyik jegyértékesítési felületén megvásárolhatják a díjtermékeket, de minden harmadik utas már inkább az önkiszolgáló felületeket (MÁV app, jegy.mav.hu) használja, és minden ötödik a legkényelmesebb módon, a MÁV appban intézi a jegyváltást. Áprilistól fokozatosan egy teljesen új, MÁV+ elnevezésű applikáció fogja felváltani, amely idén havonta bővül majd újabb funkciókkal.

    A kedvezményrendszer változásának köszönhetően 700 ezer olyan gyerek van Magyarországon, aki 6 évnél idősebb és 14 évnél fiatalabb, ők már egy éve díjmentesen közlekednek a helyközi közlekedésben. Egymillió 14 és 25 év közötti fiatal – diák és nem diák – féláron közlekedhet. 300 ezer 65 év alatti nyugdíjas is ingyenesen utazik ugyanúgy, mint a 65 év fölöttiek, és 280 ezer fogyatékkal élő is díjmentesen utazik. Egymillió közalkalmazott 50 százalékos kedvezménnyel veheti igénybe a járatainkat, továbbá 200 ezer nagycsaládos térítésmentesen utazhat, ha családjával együtt kel útra. 900 ezer magyar igazolvánnyal rendelkező, nem Magyarországon élő magyar állampolgár évente 12 alkalmas ingyenes utazásra kap lehetőséget az országban a nemzethez való tartozás jegyében.  

    Az intézkedések bevezetése óta eltelt egy év alatt az alapvető változási irányok is markánsan kirajzolódtak, és tartósan meghatározhatják a közösségi közlekedést, ugyanis bebizonyosodott, hogy kiemelt igény van a vasúti és buszhálózatunk fenntartására, folyamatos fejlődésére, ezáltal érdemi fejlesztések indulhattak el mind a tágan értelmezett közlekedési infrastruktúra, mind a járműállomány, mind pedig a szolgáltatások terén.

    2024-ben elérték az egymilliárd utazást

    A környezettudatos utazás terjedése, a vármegye- és országbérletek 2023-as bevezetése, valamint a tarifareform hatására jelentősen nőtt a közösségi közlekedés népszerűsége, ezáltal az utasforgalom is. Tavaly a MÁV-csoport járatain (vasút, helyközi és helyi busz, HÉV) a lélektani határnak tekinthető  1 milliárd utazást is meghaladták, ebből mintegy 700 millió autóbuszokon, 300 millió vasúton zajlott.

    Napjainkban jóval többen és többet utaznak vasúton vagy busszal, mint korábban: a Magyar Energiahivatal előzetes adatai szerint a vármegye- és országbérletek bevezetése óta – a megtett utaskilométerek arányában – közel 20 százalékos eltolódás figyelhető meg az autótól a környezetkímélő vasút, autóbusz és a HÉV irányába. Kibővítve a kitekintés időhorizontját, az is megfigyelhető, hogy a pandémia előtti szintén rekordot jelentő 2019-es év 800 millió feletti utazásszáma egymilliárd fölé növekedett.

    Az olcsóbb termékből több fogy… sokkal több!

    2024 márciusában erőteljes ugrás következett be az előtte hónapokig stabil utasforgalomban: a vármegye- és országbérlet bevezetése előtti hónapokhoz képest ekkor már jelentősen magasabb volt a korábbi kimutatható utasmennyiségnél.

    Általánosan jellemző az elmúlt egy évre, hogy megnőtt mind a teljesárú, mind a kedvezményes (tanuló) bérletek vásárlása, – köszönhetően az országbérletek és Pest vármegyebérletek kibővült felhasználási lehetőségeinek. Az ingázók – a korábban csúcsévnek tekintett – 2019-ben közel 5,5 millió bérletet váltottak, az ország- és vármegyebérletek bevezetésével ebben is rekordot döntöttek: 2023-ban 6,6 millió, 2024-ben pedig több mint 10 millió darab bérlet fogyott, pedig a tarifareform óta, azaz 2024 márciusától jóval többen utazhatnak menetjegy, illetve bérlet váltása nélkül. (A feláras vonatok esetében a helyjegyet továbbra is meg kell váltani térítésmentes utazásra jogosultság esetén is.)

    Az ország- és vármegyebérletek eladásait figyelembe véve havonta már 800-900 ezret vásárolnak ezekből. Az ország- és vármegyebérletek vásárlása folyamatos felfutást mutatott korábban is, de a BKK járatokon történő elfogadással újabb löketet kapott ezek értékesítése. Az új tarifarendszerrel együtt jött létre a budapesti tarifaközösség, amely révén tavaly március 1-jétől az ország bármely pontjáról egy jeggyel tudunk utazni akár a budapesti Deák térre is.

    A napon belüli akár többszöri utazást, átszállást leegyszerűsítő, kedvező árú Magyarország24 és Vármegye24 napijegyek esetében pedig – a kezdeti felfutási időszakot követően – az értékesítés minden hónapban meghaladja a negyedmillió darabot, így ezekből több mint 2,2 milliót váltottak 2024-ben. Ez is bizonyítja, hogy sokak számára kényelmesebb, ha egyetlen jeggyel elintézhetik az egynapos (24 órán belüli) utazást akár vonattal, busszal vagy HÉV-vel utaznak.

    Havi vármegye- vagy országbérlettel az ember már nem bliccel

    A tarifareform előnyei közé sorolható, hogy egyszerűbbé vált a kedvezményre jogosultak ellenőrzése is a MÁV-csoport járatain, és bár az utazások száma az egyszerűbb és olcsóbb tarifarendszernek köszönhetően is tovább növekedett, a bliccelések korábban növekvő tendenciája megfordult, és már kevesebben próbálnak jegy nélkül utazni a MÁV-csoport járatain. A megbüntetett bliccelők száma tavaly még így is meghaladta a 27 ezret.

    Ujtarifa.hu

    Az utasok átfogó tájékoztatása érdekében elindították tavaly februárban az ujtarifa.hu weboldalt, hogy segítséget nyújtsanak az utasoknak a napijegyekkel, kedvezményekkel, a díjmentességgel, a vármegye- és országbérletekkel, illetve ezek felhasználási feltételeivel kapcsolatban. Ez elmúlt egy évben több mint 800 ezren látogatták meg, és még jelenleg is napi 1000-1500 utas tekinti meg az itt elhelyezett tartalmakat. A legnépszerűbb kérdések a napijegyek általános leírásával kapcsolatosak, a legnépszerűbb a Pest vármegyére érvényes díjtermékekkel kapcsolatos rész.

    A felületen továbbra is javaslatokkal szolgálnak a megfelelő kedvezménykategória, jegy-, illetve bérlettípus kiválasztásához is, és viszonylati példákkal mutatjuk be, hogy mennyivel vált kedvezőbbé az utazás.

    Értékesítési háttérinformációk

    Az új tarifarendszerben elérhető kedvezményekkel és feltételekkel tavaly március 1-jétől utazhatnak az utasok, és válthatják meg a jegyeket, bérleteket, amelyek a jegypénztáraknál, a MÁV appban, online a jegy.mav.hu oldalon, illetve az automatáknál, a járatok fedélzetén, továbbá a BKK-nál is elérhetők. A 2023 tavaszán bevezetett vármegye- vagy országbérleteket a MÁV mobilalkalmazáson keresztül lehet megvenni a legkényelmesebben hónapról hónapra.

    Az új tarifarendszer egyszerűbb és átláthatóbb, a korábbi 15 bérletkonstrukció helyett csupán kettő, – a vármegye- és országbérlet – maradt. Megszűntek a kilométer alapú bérletek, az egyes szolgáltatók viszonylatra szóló bérletei, a félhavi bérletek, a HÉV-bérletek, a Volán környéki bérletei és a TramTrain bérletek is. Az ország- és vármegyebérletek esetében megmaradt a kétféle tarifa: a teljesárú és a 90%-os kedvezményt adó. Míg a menetjegyek esetében teljesárú, félárú vagy díjmentes jegytípusokat különböztetnek meg.

    Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

    autóbusz busz máv MÁV-csoport vasút volánbusz vonat
    Megosztás. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-mail
    Előző cikkMilka vaníliaízű croissaint hívnak vissza
    Következő cikk Véradások márciusban
    dorogimedence.hu

    Kapcsolódó bejegyzések

    Útlezárás lesz szombaton Dorogon

    2025-12-05

    Ők vármegyénk gazdaságának motorjai

    2025-12-05

    Az ünnepek alatt nem végez tervezett áramszünettel járó munkákat az E.ON

    2025-12-05

    A hozzászólások le vannak zárva.

    Richter Gedeon Nyrt.
    Styevola és Fia Kft.
    Copyright © 2025. Designed by ThemeSphere.
    • Dorogi-medencéről
    • Kezdőlap
    • Impresszum
    • Médiaajánló
    • Adatvédelmi tájékoztató

    Írja be a keresendő szót és nyomja meg az Enter billentyűt. Mégsem: Esc.

    Kedves Felhasználó! Tájékoztatjuk, hogy a hírportál felhasználói élményének fokozása érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával Ön a tájékoztatásunkat, illetve az adatvédelmi tájékoztatónkat tudomásul veszi.Elfogadom Elutasítom Bővebben
    Adatvédelmi tájékoztató

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    SAVE & ACCEPT