Magyarország kormányának jóváhagyásával 2025 augusztusától megkezdődik az M1-es autópálya hatsávosítása Budapest és Győr között, a 800 milliárd forintos beruházás lesz a legnagyobb autóút és autópálya építés az elmúlt 100 esztendőben – jelentette be Lázár János, építési és közlekedési miniszter csütörtökön Esztergomban, ahol Hernádi Ádám, Esztergom Megyei Jogú Város polgármesterének részvételével tartott sajtótájékoztatót.
Az építési és közlekedési miniszter hozzátette: a teljes, 78 kilométeres szakasz 2029 elejéig készülhet el. Elsőként a Budapest és Bicske közötti 24 kilométeres szakasz készül el, mely rendkívül összetett, hiszen Budapest agglomerációját, elővárosi közlekedését is érinti.
Lázár János kiemelte: megépül az M100-as autópálya bekötését lehetővé tevő csomópont és a kormány előzetes versenytárgyalásra bocsátja az M1-est Esztergommal összekötő 35 kilométeres szakasz megépítését. A beruházás költségét 500 milliárd forintra becsülik. A tervek szerint az M100-as kétsávos, leállósáv nélküli autóút lesz. A kivitelezést három szakaszra bontják, az M1-estől Zsámbékig, majd innen Kesztölcig és tovább Esztergomig. A középső szakaszon három alagútra és számos völgy áthidalására lesz szükség. A három szakaszra együtt és külön-külön is lehet pályázni. „Jók az esélyei annak, hogy az M100-as építése kétszakaszon már 2026 tavaszán elkezdődhet. A nyomvonal mentén 650 telek megvásárlásáról van szó, ebből 250 darab telket az állam már megvásárolt. Erre a kormány rendelkezik forrásokkal és az EKM-nek is van pénze. Az idén 1,5-2 milliárd forintot fogunk Zsámbék, és a többi település térségében telekvásárlásra költeni, így a közbeszerzések megjelenésére rendezettek leszenek a tulajdonviszonyok” – ismertette a miniszter.
Lázár János szólt arról is, hogy az M100-as autópálya Esztergomtól északnyugatra egy új Duna-híd megépítésének szükségességét is magával hozza, a most működő komp vonalában. A közúti és vasúti híd helyének kijelölésére előzetes tanulmányterv készül. Elmondta, 2010-ben 1273 kilométer volt Magyarországon a gyorsforgalmi úthálózat hossza, ezt 2026-ra alatt 2000 kilométerre növelik, így az ország egyik legkorszerűbb gyorsforgalmi úthálózatával és autópálya hálózatával rendelkezik majd.
A miniszter kiemelte, jelenleg is folyik az Esztergomot védő gát első ütemének építése, mely másfél kilométer hosszú. A védővonal folytatása 20 milliárd forint, ennek a terveit az Országos Vízügyi Főigazgatóság 2025 őszére készíti el, majd az Építési és Közlekedési Minisztériummal, és Esztergom Önkormányzatával közösen belekezdhetnek a védmű folytatásába.
Az Esztergomban megvalósuló fejlesztéseket sorolva elmondta, hogy az önkormányzat lehetőséget kap a városban lévő, állami kezelésű közutak felújítandó szakaszainak kijelölésére, erre egy milliárd forintot fordíthat a Magyar Közút. Ma vasúttal 1 óra 4 perc alatt lehet Esztergomból Budapest belvárosába bejutni. A vonal felújítása előtt évente 2,5 millió utazás zajlott a szakaszon, 2024-ben az ország és vármegyebérletnek köszönhetően 7 millió utazás történt az útvonalon – emlékeztetett Lázár János, majd elmondta, hogy egy éven belül felújítják Esztergom-Kertvárosban található állomást. Ezt a Magyar Államvasutak saját beruházásaként fogja megvalósítani, Nagy Bálint közlekedési államtitkár felügyeletével.
A miniszter kiemelte, hogy Hernádi Ádám (Fidesz-KDNP) kezdeményezésére a Volán öt új, 18-20 személyes buszt telepít Esztergomba, 2026 áprilisáig. Ezek a távol eső városrészekről is eljuttathatják az embereket a város központjába.
A miniszter úgy vélte, támogatható a polgármester azon kezdeményezése is, hogy a térség 130 ezer lakóját ellátó, elavult kórház helyett zöldmezős beruházásban egy új egészségügyi intézmény épüljön.„Úgy gondolom, sokkal jobban megéri a közösségeknek új kórházakat építeni, mint a régiekből nagy nehezen valamit újjáépíteni” – fogalmazott, majd hozzátette, javasolni fogja a miniszterelnöknek, hogy vidéken néhány városban új kórházak jöjjenek létre.
Lázár János egy tulajdonában lévő, esztergomi illetőségi relikviát is átadott Hernádi Ádám polgármesternek, akivel a Miniszterelnökség munkatársaként dolgozott együtt. Az ajándék, egy 1926. június 25-én keltezett díszes oklevél, melyben a város képviselő-testülete díszpolgári címet adományozott Bethlen István miniszterelnöknek.
A sajtótájékoztató itt nézhető vissza:
Forrás: MTI
Boítókép: Lázár János Facebook-oldala