Dorog

Banki csalás áldozata lett több térségi lakos is

Több millió forintot szereztek meg a csalók az utóbbi időben térségünk lakosaitól. A Dorogi Rendőrkapitányság arra kér mindenkit, hogy vigyázzunk értékeinkre a karácsonyi időszakban is!

A karácsony a szeretet ünnepe, ilyenkor összegyűlik a család és a szívből jövő ajándékok mosolyt csalnak az arcokra. Sajnos nem mindenki számára ilyen idilli ez az időszak, hiszen az ajándékok vásárlásával együtt megnő a csalások száma is – mind az online térben, mind a személyes beszerzések alkalmával, így az öröm könnyedén veszteségbe fordulhat át.

Dorogon és a térségéhez tartozó településeken is egyre több olyan lakos van, akinek a sérelmére a telefon vagy az internet segítségével követtek el bűncselekményeket. A károk igen jelentősek, hiszen több millió forintról van szó minden esetben.

Többfajta csalást alkalmaznak a bűnözők, hogy megszerezzék az áldozatok pénzét, de ezek közül egyet szeretnénk most kiemelni, hiszen jelenleg is több nyomozás folyik ilyen ügyekben térségünkben. Két sértett vállalta azt, hogy megosztja a történetet, hogyan sikerült tőlük több millió forintot kicsalni. Mindkettőjük sztorija nagyon hasonló, bár más-más pénzintézet a számlavezetőjük.

Egyik eset

Az első sértettnek kora délután csörgött a telefonja, egy hölgy volt a vonalban, aki elmondta, a banknál dolgozik és idegen eredetű pénzmozgást észleltek a számláján. Ne szóljon senkinek erről, hiszen a helyi banki alkalmazottak is benne vannak a csalásban. Megadott egy másik számlaszámot, ami biztonságos és arra kérte, ide utalja el a számláján szereplő összes pénzt. Biztosította arról, hogy csak pár óra az egész folyamat, ahogy lezajlik az ellenőrzés és újra biztonságos lesz a saját számlája, a pénze visszautalásra kerül. A hölgy nagyon határozott volt, nem agresszíven, de picit erőteljesebben és nagyon meggyőzően beszélt a sértettel és azonnali cselekvésre szólította fel. A sértett így gyorsan elment a pénzintézetbe, ahol a megadott számlaszámra utalta a pénzét. A hölgy végig vonalban volt, a sértett telefonja folyamatosan ki volt hangosítva, így azonnal értesült az utalás tényéről. A megbeszélt időpontban azonban nem hívta vissza a sértettet és a pénzt sem került vissza a számlájára, így akkor már gyanakodni kezdett. Felhívta a gyermekeit, akik elmondták, hogy nagy valószínűséggel csalás áldozatává vált. A bankba visszatérve az alkalmazottak sajnos semmi jóval nem tudták biztatni, hiszen az utalást már nem lehetett visszavonni. A megadott telefonszámon a hölgy már nem volt elérhető, így a sértett a rendőrséghez fordult segítségért.

Bár láthatóan felzaklatta az ügy újbóli felidézése, azt mondta, azért vállalta az interjút, mert szerette volna felhívni a figyelmet az ilyen jellegű bűncselekményekre, hogy másnak ne keletkezzen akkora kára, mint nekik. Azt tanácsolta mindenkinek, hogy azonnal gyanakodjanak, ha a bank nevében hívja őket valaki, hiszen – mint azt azóta megtudta – a valódi bankok soha nem tesznek ilyet. A telefont pedig azonnal tegyék le vagy ne is vegyék fel ismeretlen szám hívása esetén. Elmondta, hogy hallott már korábban is internetes és telefonos csalásokról, de amikor ő volt ebben a szituációban, annyira gyorsan történt minden, hogy nem gondolt arra, akár hazugság is lehet az egész.

Másik eset

A másik sértettet szintén egy hölgy hívta fel, ugyanazzal a történettel: a bank belső biztonsági szolgálatától telefonál és azonnal cselekednie kell, ha szeretné a pénzét biztonságban tudni, mivel ismeretlen eredetű mozgást észleltek a számláján. Ő is ugyanúgy vonalban maradt, amíg a tranzakció végbe nem ment. A sértett azonban itt véletlenül elszólta magát, hogy a bankszámláján kívül még betétkönyve is van, így őt egy kis idő múlva újra hívták, hogy az abban szereplő pénzt is megszerezhessék. A sértett ebben a pillanatban kezdett gyanakodni és visszament a pénzintézetbe, majd azonnal értesítette a rendőrséget is. Ő is azt mondta, hogy annyira gyorsan és meggyőzően beszélt a hölgy, hogy nem volt ideje tiszta fejjel átgondolni a történteket, csak biztonságban szerette volna tudni a pénzét, ezért minél gyorsabban cselekedett.

Mindkét esetben nyomozás zajlik

Ahogyan azt dr. Bolehradsky Szilveszter alezredestől, a Dorogi Rendőrkapitányság vezetőjétől a dorog.hu megtudta, az első esetben még folytatják a nyomok, bizonyítékok beszerzését, mivel a számláról azonnal tovább utalták a megszerzett összeget. A második esetben a kollégái gyors intézkedésének köszönhetően, no meg annak, hogy itt az elkövetők szerették volna készpénzben felvenni a kicsalt pénzt, az összeg egy részét már megtalálták, a maradék visszaszerzésére pedig még van esélyük.

Ezekre figyeljünk oda

Alezredes úr kiemelte, hogy ez a fajta csalás nem csak az idősebb korosztályt célozza meg, hiszen az áldozatok között szerepelnek fiatalabbak és magasan kvalifikáltak is. Az alábbiakat tanácsolja a megelőzéssel kapcsolatban:

  • Fontosnak tartja, hogy minden esetben gyanakodjunk, ha a bank nevében hívnak fel bennünket, hiszen a banki alkalmazottak soha nem kérhetnek el tőlünk a számlánkkal vagy a bankkártyánkkal kapcsolatos adatokat.
  • Az is intő jel lehet, ha a banki tranzakció során folyamatosan vonalban akarnak maradni – ez csak arra jó, hogy meggyőződjenek az utalás tényéről és azonnal tovább tudják játszani a megszerzett összeget.
  • Az okostelefonok már kijelezhetik, ha potenciális csalók hívnak bennünket, ilyenkor az Ismeretlen hívó helyett Lehetséges csaló jelenik meg a kijelzőn. Ebben az esetben soha ne vegyük fel a telefont! A legjobb azonban, ha minden ismeretlen telefonszámot elkerülünk, ezzel biztosan megvédjük magunkat.
  • Ha bizonytalanok vagyunk, hogy valóban a bankból hívnak bennünket, kérjük meg az alkalmazottat, mondja el, pontosan mekkora összeg van a számlánkon, vagy kérdezzünk rá egy korábbi tranzakcióra – ezt nekik tudniuk kell. Ha a válasz nem pontos, azonnal bontsuk a vonalat.
  • Ne adjuk meg a bankkártya vagy online banki adatainkat és ne küldjünk másolatot okmányainkról! A banknak elég a név, születési hely és idő, esetleg lakcím. A beazonosításhoz nem kell sem a bankszámlaszám, sem pedig a bankkártyaszám megadása.
  • Ha gyanús a hívás, bontsuk a vonalat és hívjuk a bank hivatalos telefonszámát, érdeklődjünk, hogy kerestek-e bennünket.
  • Ne töltsünk le semmilyen programot a telefonos ügyintéző javaslatára!
  • Az e-mail üzeneteknél először bizonyosodjunk meg róla, hogy valóban az-e a feladó, akinek állítja magát és ezelőtt semmiképp ne kattintsunk rá az abban elhelyezett linkre!
  • Legyen a számítógépen és telefonon aktív, az üzeneteket, letöltéseket és a webhelyeket is ellenőrző program!

Az ilyen típusú bűncselekmények az utóbbi években terjedtek el tömegesen. Jellemzően 3-5 tagú bandáról van szó, akik strómanokkal, kisebb összegek fejében bankszámlákat hoznak létre, amiket ők irányítanak. Itt parkoltatják a mástól megszerzett pénzt, vagy utalják folyamatosan tovább. Általában a sértetteket egy hölgy hívja fel, hiszen a banki ügyintézők zöme nő és így nagyobb a bizalom már a legelső pillanattól fogva. A statisztikák szerint sajnos az ilyen típusú bűncselekmények felderítése rendkívül nehéz, így mindenképp nagy hangsúlyt kell a megelőzésre és a figyelemfelhívásra helyezni.

Arra kéri a lakosokat, hogy bármilyen bizonytalanság esetén bontsák a vonalat és értesítsék a rendőrséget. Védjék értékeiket, hogy mindenkinek boldogan teljenek az ünnepek és persze a hétköznapok is.

Forrás: dorog.hu
Borítókép: illusztráció