Félelem, rettegés, szorongás – olyan lelki tényezőket fogalmaztak meg azok a rutintalan magyar autósok, akik jelentkeztek a Magyar Suzuki „Együtt az utakon – Te is voltál kezdő sofőr” közlekedésbiztonsági kampányának pályázatára, amelyeknek nem lenne helye az utakon. Többen bevallották, sokszor az jelenti számukra a legnagyobb problémát, hogy a tapasztalt sofőrök türelmetlenül, olykor agresszívan viselkednek velük szemben. A közlekedési szakember ugyanakkor úgy gondolja, az agresszió csak további szorongó vezetőket eredményez – bizalommal és empátiával sokkal többet érhetnénk el.
Mi segítene egy rutintalan, vagy kezdő sofőrnek abban, hogy magabiztosan vegyen részt a közúti közlekedésben? A Magyar Suzuki „Neked mi a történeted?” című pályázatára az ország legkülönbözőbb pontjairól érkeztek pályamunkák, amelyekben nők és férfiak egyaránt ugyanazokról a félelmekről számoltak be. A negatív érzések mellett még jobban elveszítik az önbizalmukat, ha nagy forgalomban kell részt venniük, vagy extrém időjárási körülmények között kell helytállniuk. Voltak, akiket egy korábbi baleset, egy váratlan szituáció, például egy vad okozta vészhelyzet vetett vissza az önfeledt vezetésben. De visszatérő indok volt az is, hogy akár az oktatás, akár a jogosítvány megszerzése után találkoztak olyan emberi megnyilvánulásokkal, amelyek elbizonytalanították őket.
A rutintalanok ne szégyelljék a gyengeségüket!
Csörgő László, a Drivingcamp vezető trénere szerint minden autósnak legalább alapszinten ismernie kell az autót, amit uralni szeretne, emellett meg kell tanulni 360 fokban látni a járművet és önmagát a közlekedési helyzetekben. Ugyanakkor figyelembe kell venni a forgalom ritmusát is a szabályok betartása mellett. Hozzátette, a rutintalanok ne szégyelljék kitenni a T-betűt.
„Hiába titkolja el valaki a gyengeségét, az előbb vagy utóbb úgyis előjön, ami feszültséget, vagy akár nagyobb bajt is okozhat. A tapasztalt sofőrök pedig adjanak esélyt arra, hogy a rutintalanok is megszerezzék azt a fajta magabiztosságot, amely szükséges a közlekedéshez. Fontos az empátia, nem kell bizonyos szituációkat túlragozni, hiszen mi is hibázhatunk és mi is voltunk kezdők. Ráadásul, ha feszültek vagyunk, az a végtagjainkon keresztülátterjed az autóra. Így sokkal nagyobb erőhatásokat viszünk át a kormányra, váltóra” – mondta Csörgő László a Drivingcampen megrendezett sajtónyilvános vezetéstechnikai tréningen, amelyen olyanok is részt vehettek, akik pályamunkájukban leírták, mi okozza számukra a legnagyobb kihívást a vezetésben.
Mindenki egyenrangú az utakon
A közlekedéspszichológus szerint a tanuló vezetők egy olyan sztereotípiát fogalmaznak meg sok autósban, amely megbélyegzéssel jár. A tapasztalt vezetők gyakran éreztetik azt a kezdőkkel, hogy ők kevesebbet érnek. Szerinte azt kellene értékelni, hogy ők is elsajátítottak egy plusz képességet az autóvezetői engedély megszerzésével és ha a jogosítványt átvehették, feltételezhetjük róluk, hogy tudnak vezetni.
„Az autóvezetés nem a szimpátiáról szól. A közlekedés egy mérnöki találmány: nem számít, hogy kit szeretünk és kit nem. Szerethetjük az autónkat, benne a zenét, ami szól, de a közlekedés többi résztvevőjéhez nem érzelmi módon kell közelíteni, ez ugyanis torzíthatja az észlelést. Mindenkit egyenrangú csapattársként kell kezelni az utakon. Ha azt akarjuk, hogy minél kevesebb bizonytalan sofőr legyen, ne agresszióval közelítsünk feléjük, hiszen az még több szorongó autóst eredményez. A bizalom az, amely ilyen helyzetben segíthet. Egy kezdő, rutintalan sofőrt egy nem megfelelő visszacsatolással lehet a legkönnyebben elbizonytalanítani és továbbra is szorongásra késztetni” – fogalmazott Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus.
Profi oktatókkal gyakorolhattak a bizonytalan vezetők
A Magyar Suzuki zsámbéki, Drivingcampen megtartott vezetéstechnikai tréningjén 18 rutintalan vagy kezdő vezetőnek adott lehetőséget, hogy profi oktatók segítségével nyerjék vissza az önbizalmukat a volán mögött. A résztvevők biztonságos körülmények között gyakorolhattak olyan váratlan helyzeteket, mint például a vészfékezés, szimulált vészhelyzetek megoldása tapadós és csúszós felületen, kikerülési manőver, lejtős hajtűkanyarban biztonságos haladás, emelkedőn elindulás. Az oktatók számos vezetési tanáccsal látták el őket.
Az eseményen részt vettek a kampányban szereplő, vezetésben kevésbé rutinos és tapasztalt véleményvezérek, Sipos Orsi és Szabó Balázs Máté stand-uposok, illetve B. Nagy Réka influencer és Vogel Adrienn autóversenyző. Jelen volt a Magyar Suzuki „Együtt az utakon – Te is voltál kezdő sofőr!” szakmai partnere, az Országos Rendőr-főkapitányság képviseletében Gál Kristóf r. ezredes is.
„Egy közlekedéstudományi kutatás szerint a megkérdezett magyar sofőrök a közlekedés legkulturáltabb szereplőjének önmagukat tartják: egy 5-ös skálán 4,3-ra értékelve magukat. A többi autóvezetővel már nem ennyire megértőek a kutatásban résztvevők, 3-asnál is rosszabb értékelést adtak mindenki másnak. A tapasztalatlanság számos probléma forrása lehet akkor, amikor a kezdő vezetők már kíséret nélkül, önállóan jelennek meg a forgalomban, és egyedül kell döntéseket hozniuk általuk sokszor ismeretlen szituációkban. A baleseti statisztikai adatok egyértelműen azt mutatják, hogy a kezdő járművezetők közlekedésének baleseti kockázata átlag feletti, több mint másfélszer annyi személyi sérüléssel járó közúti balesetet okoznak, mint amennyit az összes gépjárművezetőn belüli arányuk indokolna. A közlekedési kultúra javításának egyik alapfeltétele, hogy a járművezetők – legyenek rutinosak vagy tapasztalatlanok – odafigyeljenek egymásra. Ha az utakon megértőek és előzékenyek vagyunk egymással, az a baleseti helyzetek elkerülését is jelentősen javíthatja” – mondta Gál Kristóf rendőr ezredes, az ORFK szóvivője.
A Magyar Suzuki harmadik éve indította el a közlekedésbiztonsági kampányát annak érdekében, hogy az utakon mind nagyobb biztonságban legyünk.
„Autógyártóként az egyik legfontosabb küldetésünk az, hogy biztonságos módon, minél szélesebb kör számára tegyük lehetővé a mobilitást. Nem mindenkit ugyanolyan szempontok vezérelnek azonban vezetés közben és az érzelmi töltet sem ugyanaz. Csak azért azonban, mert valaki tapasztalatlan, nem lehet kihagyni őt az első körből, ugyanolyan jogú résztvevője ennek a társasjátéknak, amit közlekedésnek hívunk. Azt szeretnénk elérni, hogy javuljon a magyarországi közlekedési kultúra és minél kevesebb bizonytalan autós legyen az utakon.” – mondta Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki kommunikációs vezetője.