Szeptember első hetével lezárult a Volánbusz tesztüzemben elindított, nem kötelező helyfoglalási rendszerének első hónapja. Ez idő alatt közel 68 ezer helyjegyet értékesítettek, ami azt jelzi, hogy a helyjegyváltást az érintett utasok többsége gyorsan megszokta. Az első időszak tapasztalatai nyomán ugyanakkor számos kérdés is érkezett a társasághoz, most ezekre igyekeznek gyakorlatias válaszokat adni, illetve segítséget nyújtani az utasoknak.
Több észrevétel, kérdés érkezett a Volánbuszhoz a 2024. augusztus 5-től bevezetett helyfoglalási rendszerrel kapcsolatban. A társaság honlapján és közösségimédia-felületein – többek között a Facebookon – is folyamatos tájékoztatást nyújtanak a részletes tudnivalókról. Most a bevezetés óta eltelt időszak leggyakrabban felmerült kérdéseit és az azokra adott válaszokat foglalják össze.
Sehol sem kell, bizonyos járatoknál azonban lehetséges, több esetben pedig kifejezetten ajánlott. Helyjegy jelenleg azokra a Budapestről induló vagy oda érkező távolsági járatokra váltható, amelyek száma 1010 és 1257 közötti (ez alól kivétel az 1120-as), valamint a mezőkövesdi VONAT-BUSZ átszállójeggyel igénybe vehető járatokra (1426-os, 1427-es, 4008-as és 4030-as). A járatok száma megtalálható a Volánbusz honlapján, a MÁV appban, a jegy.mav.hu oldalon, a MÁV-START automatáinak jegyvásárlási felületén, valamint az autóbuszok kijelzőjén és/vagy információs tábláján. Hangsúlyozzuk azonban, hogy a helyfoglalás ezeken a távolsági járatokon sem kötelező.
A többi autóbuszjáraton – amelyek száma nem négyjegyű vagy a négyjegyű szám nem 10-zel, 11-gyel vagy 12-vel kezdődik – az utazási lehetőségek nem változtak: a korábbiakhoz hasonlóan nincs szükség és nincs is lehetőség helyjegy vásárlására.
A helyfoglalásban érintett autóbuszokon jellemzően csak ülve lehet utazni, a járatoknak csupán egy része szállíthat álló utasokat is. Ha valaki azt szeretné, hogy biztosan legyen ülőhelye, annak javasoljuk, hogy váltson helyjegyet a kiválasztott járatra. Ez különösen a népszerű járatok, illetve a népszerű időszakok esetében jelenthet nagy segítséget utasainknak.
A Volánbusz üzletszabályzata alapján, ha a helyjeggyel rendelkező utas nem jelenik meg a felszállóhelyen legalább 10 perccel az autóbusz indulása előtt, a helyét elfoglalhatják más utasok. Helyjeggyel rendelkező utasokat ezért arra kérik, hogy praktikus okokból legalább 15 perccel a járat indulása előtt érkezzenek meg a felszállóhelyre. Erre a helyjegyen feltüntetett felirattal is felhívják a figyelmüket.
Az autóbusz-vezetők, ahogyan eddig, ezután is kiemelten figyelnek a fogyatékkal élő vagy csökkent mozgásképességű utasok felszállásának segítésére, az átlagosnál forgalmasabb járatok esetében azonban számukra is ajánlják a helyjegyváltást.
A járatokon egyébként két ülőhely biztosított vak, illetve gyengénlátó utasok számára, ezekre a helyekre a társaság nem értékesít helyjegyet. Ugyanakkor előfordulhat, hogy egy járaton kettőnél több látássérült szeretne utazni, ezért, ha a látássérült utas mindenképpen biztosítani szeretné ülőhelyét, javasoljuk, hogy vásároljon helyjegyet a kiválasztott járatra.
Az érintett járatok jelentős részén eddig kötelezően távolsági kiegészítő jegyet kellett vásárolniuk azoknak is, akik egyébként díjmentesen utazhattak. Az új helyfoglalási rendszerben nincs ilyen kötelezettség: az utas dönt, hogy az ülőhely biztosítása érdekében vált-e helyjegyet vagy sem.
A helyjegy a Volánbusz és a MÁV-START pénztáraiban, illetve a MÁV-START automatáiból is megváltható, akár már 60 nappal az utazás előtt.
A MÁV appban először a Közlekedési eszköz-nél a Busz-t kell bejelölni, majd a Szolgáltatások menüpontban a Személyszállítás 2. kocsiosztályon és a Helyjegy 2. osztály lehetőséget kell kiválasztani. Ha csak helyjegyet szeretne vásárolni, a Keresési feltételek menüpontban be kell kapcsolni a Csak helyjegyet szeretnék opciót is. A járat kiválasztása után a Válasszon helyfoglalási módot menü három lehetőséget kínál fel:
A MÁV appban történő helyfoglalás folyamata iOS-en ebből a videóból, Androidon pedig ebből a videóból ismerhető meg.
A jegy.mav.hu (a korábbi ELVIRA) felületén először a Részletes keresés-re kell kattintani, majd a Közlekedési eszköz-nél a Busz-t kell bejelölni, a Szűrők között pedig be kell kapcsolni a Helyfoglalással lehetőséget. Ha csak helyjegyet szeretne vásárolni, be kell jelölni a Csak helyjegyet szeretnék opciót is. A járat kiválasztása után az Ülőhely kiválasztása oldalon a buszjáratok esetében az alábbi két lehetőség közül kell választani:
A jegy.mav.hu oldalon történő helyfoglalás folyamata ebből a videóból ismerhető meg.
A helyjegy a meglévő menetjegy, ország- vagy vármegyebérlet, napijegy, illetve a jogszabály alapján ingyenes utazási lehetőséget biztosító valamennyi igazolvány és igazolás mellé is megváltható. Ha csak helyjegyet szeretne vásárolni, a MÁV appban a Keresési feltételek menüpontban, a jegy.mav.hu oldalon pedig a Részletes keresés-re kattintva ki kell választani a Csak helyjegyet szeretnék opciót is.
A grafikus helyfoglalási funkció – a vasúti helyjegyhez hasonlóan – a MÁV appban még nem, csak a jegy.mav.hu felületén érhető el.
Az online megváltott jegyek és helyjegyek (a jegy.mav.hu oldalon vásároltak is) technikai okokból csak a MÁV appban érvényesíthetők az autóbuszokon, ezért feltétlenül szükséges az applikáció letöltése.
A férőhely hiánya miatt fel nem használt jegy visszaváltásához az érintett autóbuszjárat vagy állomás személyzetével igazoltatni kell a lemaradást a menetjegy hátoldalán vagy külön igazoláson. A kellemetlenségek elkerülése érdekében javasoljuk a helyjegy megváltását, hiszen ezzel biztosítható az ülőhely az érintett – álló utasokat jellemzően nem szállító – távolsági járatokon.
Borítókép, forrás: VOLÁNBUSZ Zrt. Kommunikációs Igazgatóság