Hírek

Július 16-tól egyes mikromobilitási eszközökre kötelező biztosítást kell kötni

Egyes mikromobilitási eszközökre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb) kell kötni 2024. július 16-tól. Ilyenek például a nagyobb teljesítményű, vagy nagyobb tömegű rollerek és Seqway-ek. A Grantis összegyűjtötte, hogy mennyiért köthetünk most kgfb-t ezekre az eszközökre.

Veres Patrik, a Grantis Hungary Zrt. pénzügyi elemzője elmondta, hogy egyes biztosítók már megjelentek díjtarifáikkal, mások még a végleges kormányrendeletre várnak. Kiemelte, hogy a kizárólag emberi erővel működtetett járművekre, így az elektromos rásegítéssel működő kerékpárokra vagy a mozgáskorlátozottak által vezetett e-mopedre nem vonatkozik a szabályozás, hasonlóképpen a gördeszkákra sem. Az olyan nem emberi hajtású járművekre, mint az elektromos roller, az eszköz nettó tömege, illetve tervezési sebessége dönti el, hogy szükséges-e a biztosítás – emelte ki az elemző.

A jogszabály szerint kgfb biztosítást kell kötni azokra az elektromos rollerekre, amelyek saját tömege meghaladja a 25 kilogrammot és a tervezési sebessége eléri a 14 kilométer/órát, illetve abban az esetben is, ha az eszköz saját tömege nem éri el a 25 kilogrammot, de a tervezési sebessége meghaladja a 25 kilométer/órát – ismertette.

A rendszám nélküli járművek (tehát nincs nyilvántartásba véve) esetén – ilyen a roller és a segway – a törvény úgy határoz, hogy a használó is üzembentartónak minősül. Tehát, ha bármikor felpattanunk egy ilyen járműre, mindenképp győződjünk meg róla, hogy rendelkezik-e kötelező biztosítással, hiszen ennek felelőssége rajtunk lesz – tette hozzá, majd kiemelte, hogy a törvény szerint 2024. július 16-tól kell rendelkezni érvényes kgfb-vel, amely határozott időszakra szól, jellemzően 1 éves időtartamra vagy 1 hónapra, amikor minden megkezdett hónapban rendezni kell a havi díjat.

A Grantis összesítése szerint jelenleg az elektromos rollerekre érvényes éves kgfb tarifák pár ezer forint és több százezer forint között mozognak. A nagy eltérés oka, hogy több biztosító még a végleges pénzügyminisztériumi rendelet előtt az egyéb kategóriába tette át a nem emberi hajtású járműveket, hasonló kategóriába, mint például a tesztvezetéseken használt autókat, amelyek biztosítási díja jóval magasabb. Mindemellett több biztosítónál is meghatározza a díj nagyságát az üzembentartó kora és a régió, ahol használja az eszközt.

A szakértő szerint a rendelet megjelenésével a magas díjak várhatóan változnak. Továbbá az elektromosroller-szolgáltatók várhatóan valamilyen flottaszerződést kötnek majd egy biztosítóval – vélekedett.

Megosztás