Facebook Twitter Instagram
    szombat, december 6
    • Impresszum
    • Médiaajánló
    • Adatvédelmi tájékoztató
    Facebook YouTube
    Dorogi-medence Regionális Hírportál
    • Kezdőlap
    • Hírek

      Útlezárás lesz szombaton Dorogon

      2025-12-05

      Ők vármegyénk gazdaságának motorjai

      2025-12-05

      Az ünnepek alatt nem végez tervezett áramszünettel járó munkákat az E.ON

      2025-12-05

      Felgyújtotta haragosa autóját Esztergomban

      2025-12-05

      Halálos kimenetelű baleset történt a 10-es úton

      2025-12-05
    • Települések hírei
      • Dorog
      • Esztergom
      • Esztergom-kertváros
      • Tát
      • Nyergesújfalu
      • Tokod
      • Tokodaltáró
      • Csolnok
      • Leányvár
      • Kesztölc
      • Piliscsév
    • Heti Novella
    • Mesélő tájak és formák
    • Közérdekű
    Dorogi-medence Regionális Hírportál
    Ön itt van:Kezdőlap » 75 éve történt: A világhírű dorogi találmány születése
    Dorog

    75 éve történt: A világhírű dorogi találmány születése

    Szabó GyulaÁltala: Szabó Gyula2024-05-20Nincs hozzászólás4 perc olvasás
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-mail
    Megosztás
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest E-mail

    Háromnegyed évszázada, 1949. május 20-án Ajtay Zoltán bányamérnök és munkatársai által elkészült, a bányaművelést forradalmasító találmány, az F-típúsú vágathajtógép. Ez hatalmas mérföldkövet jelentett a magyar és az egyetemes bányászat történetében. A nagyszerű találmányt fokozatosan fejlesztették és a világ számos országában is rendszeresítették. A feltalálók és kivitelezők vezetője, dr. Ajtay Zoltán alkotásának elismeréseként Kossuth-díjat kapott.

    Az elővájások gépesítésének első sikeres kísérlete a magyar bányák közül legelőször Dorogon történt 1921-ben. Schmidt Sándor vezetésével a dorogi bánya a széntermelés és feldolgozás mellett kiemelt figyelmet fordított a fejlesztésekre is. Dorogon kiváló kutató és kisérletező műhelymunka zajlott, amely a későbbiekben is töretlen maradt. Még a II. világháborút követő évek nehéz időszaka sem tudta visszavetni ezen törekvéseket és a negyvenes évek második felében korszakalkotó találmánnyal rukkoltak elő.

    Ajtay Zoltán középen dorogi munkatársai, Albel Ferenc és Keszthelyi Gyula körében (forrás: Pilisi Szénbányák – lapunk.hu)

    1949. május 20-án a tervezéseket és kisérleteket irányító dr. Ajtay Zoltán bányamérnök, a Dorogi Szénbányák Nemzeti Vállalat igazgatója dorogi munkatársaival, Szilárd József gépészmérnökkel és Koszorús István gépkonstruktőrrel szabadalmaztatták az F-típúsú vágathajtógép prototípusát. A világon egyedülálló találmány a termelés hatékonyságának nagymérvű fokozása mellett egyúttal a bányászok munkavégzését biztonságosabbá és kíméletesebbé tette.

    A szabadalmaztatásra készült tervrajz (forrás: Bányászati múzeum online)

    Az Országos Találmányi Hivatal az AA188 számú határozattal a 185. lajstromszámú szerzői tanúsítványt adta ki rá. A találmány szerkesztési munkálataiban még Nábrádi Árpád és Váradi László is részt vettek. Ez kapta az F-1 nevet, majd a feltalálók még ugyanebben az évben előálltak a fejtőgép továbbfejlesztett változatával, az F-2 típúsú lánctalpas, önjáró fejtő-rakodógéppel. A gyártás a Dorogi Szénbányák Vállalat Dorogi Központi Műhelyben zajlott. Alább szó szerint mellékelem a korabeli beszámolót a nagy esemény visszhangjáról.

    Postai bélyegen is megörökítésre került (forrás: Bányászati múzeum online)

    „Kiemelkedő esemény volt, hogy, Vas Zoltán és Zsofinecz Mihály miniszterek személyesen győződtek meg a fejtőgép működéséről. Az OT rendeletére 22 országban rendelték el a szabadalmaztatást. Vas Zoltán miniszternek írt feljegyzésében Hansági Imre tájékoztatást adott arról, hogy utasították a Dorogi Szénbányák Nemzeti Vállalatot a fejtőgép haladéktalan kivitelezésére. A kivitelezésre a miniszter úr engedélye alapján 30.000 Ft.-ot biztosítottak. Feltétlen szükségesnek tartotta Hansági, hogy a bevált réselőből további 6-6 db kerüljön legyártásra, hogy kerüljön alapos kiértékelésre a réselőgép nélküli és a réselőgépes termelés elért teljesítménye, figyelembe véve a darabos széntermelésének igényét. Erre a Dorogi Szénbányák Nemzeti Vállalatnak 50.000 – 60.000 forint póthitelt javasolt. (1949. október 27.) Az F2 típusú fejtőgéppel Tatabányán is végeztek kísérleteket.”

    Emlékmű az Otthon téren (forrás: Wikimedia Commons)

    A találmány elismeréseként Ajtay doktort a Kosuth-díj arany fokozatával tüntették ki 1951-ben. A kiemelkedő szaktekintély számos egyéb magasrangú kitüntetésben részesült hosszú és igen tartalmas munkássága során. Háromszor is megkapta a Munka Érdemrend arany fokozatát, mégpedig 1948-ban, 1966-ban és 1979-ben. Rövid időn belül az F típúsú vágathajtógép család sorra bővült és sikeresen álltak a termelés szolgálatában az F-3, F-4, F-5 és F-6 típusokok is. A későbbiekben egészen az F-9 típusú változat is elkészült, amely 1978-ban került bevetésre. Gyakorlatilag a világ minden táján alkalmazták és jelenleg is használatban van, egyes típusainak pedig nyugati cégek a gyártási és forgalmazási jogát is megvásárolták.

    A dorogi Miniverzumban látható dioráma (forrás: Turizmus.com – Bányászattörténeti Miniverzum nyílt Dorogon)

    Településünk is igyekezett nagy becsben tartani és méltó módon őrizni emlékét. Évtizedeken keresztül a Bécsi út mentén, a Határ csárda mellett iparművészeti emlékműként helyezték el az F-6 típust, amelyet a szovjet hősi emlékmű felszámolását követően az Otthon téri parkba költöztették, napjainkban pedig a dorogi Bányászati Miniverzumban van kiállítva, egyben terepasztalon dioráma formájában működés közben is meg lehet csodálni.

    Részben a találmány szabadalmaztásához kapcsolódóan kibocsájtott emlékérem, 1949. május 22-i dátumozással (forrás: Vatera.hu).

    Borítókép: F-5 típusú fejtőgép a Hell József Károly Bányagépészeti és Bányavillamossági Technikum tanműhelyében az 1950-es években – forrás: Pilisi Szénbányák, lapunk.hu)

    Falhasznált irodalom

    • Glevitzky István – dr. Korompay Péter: 100 éve kezdődött a vágathajtás Dorogon – Országos Magyar Bányászati és Kohászati Egyesület, Dorogi Helyi Szervezete, 2021.
    • Kovács Lajos – Solymár Judit: Dorogi Lexikon, 2008.

    Szabó Gyula

    Dorog F-típúsú vágathajtógép találmány
    Megosztás. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-mail
    Előző cikkAz Elek Gábor vezette Esztergomi Vitézek feljutott az élvonalba
    Következő cikk Hogyan zajlik a pasziánsz kártyajáték?
    Szabó Gyula

    Kapcsolódó bejegyzések

    Útlezárás lesz szombaton Dorogon

    2025-12-05

    Ők vármegyénk gazdaságának motorjai

    2025-12-05

    Az ünnepek alatt nem végez tervezett áramszünettel járó munkákat az E.ON

    2025-12-05

    A hozzászólások le vannak zárva.

    Richter Gedeon Nyrt.
    Styevola és Fia Kft.
    Copyright © 2025. Designed by ThemeSphere.
    • Dorogi-medencéről
    • Kezdőlap
    • Impresszum
    • Médiaajánló
    • Adatvédelmi tájékoztató

    Írja be a keresendő szót és nyomja meg az Enter billentyűt. Mégsem: Esc.

    Kedves Felhasználó! Tájékoztatjuk, hogy a hírportál felhasználói élményének fokozása érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával Ön a tájékoztatásunkat, illetve az adatvédelmi tájékoztatónkat tudomásul veszi.Elfogadom Elutasítom Bővebben
    Adatvédelmi tájékoztató

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    SAVE & ACCEPT