A Volánbusz ezúttal hidrogén-üzemanyagcellás autóbusszal bővítené alternatív meghajtású járművekből álló zöldflottáját. A társaság támogatási kérelmet nyújtott be a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld Busz Program keretében közzétett felhívására egy hidrogénmeghajtású autóbusz beszerzésének támogatására.
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. a közösségi közlekedés megújítását és a károsanyag-kibocsátás csökkentését célzó Zöld Busz Program keretében pályázatot hirdetett környezetkímélő, városi kivitelű, hidrogén-üzemanyagcellás személyszállító jármű beszerzésének támogatására. A Volánbusz 2024. május 6-án nyújtotta be pályázatát.
A támogatási kérelem pozitív elbírálása esetén és a feltételes közbeszerzési eljárás eredményeként megkötendő adásvételi szerződés hatálybalépése esetén egy károsanyagkibocsátás-mentes, hidrogén-üzemanyagcellával működő, elektromos meghajtású, alacsony padlós, 3 ajtós, kerekesszékes utas szállítására is alkalmas, legalább 350 km hatótávolságú, szóló felépítésű (nem csuklós) városi autóbusz kezdheti meg szolgálatát Budapest elővárosi közlekedésében 2026 első felétől. A kiírásnak megfelelően utastájékoztató, utasszámláló és kamerarendszerrel, valamint telemetriával is felszerelt, légkondicionált autóbusz várhatóan Csepel és Szigetszentmiklós térségében fogja emelni az elővárosi közlekedés színvonalát. A mintegy 270 millió forint értékű fejlesztés során az autóbusz beszerzése 100 százalékos támogatással valósulhat meg sikeres pályázat esetén.
A Volánbusz elkötelezett a zöld közösségi közlekedés megvalósítása mellett, ezért folyamatosan fejleszti alternatív meghajtású járművekből álló flottáját, illetve segíti a legújabb technológiák térnyerését is. A pályázat pozitív elbírálása esetén beszerzendő hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz forgalomba állításának egyik legfontosabb célja – kapcsolódva az európai uniós célkitűzésekhez – a hazai közösségi közlekedés és azon belül a budapesti elővárosi buszos személyszállítás fejlesztése, a korszerű, fenntartható közösségi közlekedés előmozdítása, színvonalának emelése, valamint a környezetterhelés csökkentése.
A pályázat során beszerzendő autóbusz műszaki paraméterei alapján hatékonyan valósítható meg egy fosszilis üzemanyaggal hajtott autóbusz cseréje, s ezáltal évente mintegy 69,5 tonnával csökkenthető Budapest elővárosának szén-dioxid-terhelése.
A hidrogén-üzemanyagcellás járművek főleg az elővárosi és a helyközi közlekedésben jelentenek alternatívát a dízelüzemű buszokkal szemben, hiszen nem kell számolni az elektromos járművekre jellemző hosszú töltési idővel és korlátozott hatótávolsággal.
Környezetünk védelme szempontjából alapvető fontosságú a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése, ezért a Volánbusz folyamatosan végez utasforgalmi próbákat különböző típusú, alternatív meghajtású autóbuszokkal. Ezek az üzemeltetési tapasztalatok elengedhetetlenek a társaság meglévő zöldflottájának további bővítéséhez is. Magyarországon a Volánbusz rendelkezik a legtöbb tapasztalattal a hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszok üzemeltetése terén. A közlekedési vállalat az első hazai hidrogénes tesztüzemben már kipróbálhatott egy Solaris Urbino 12 electric H2 típusú, hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt 2022 februárjában, jelenleg pedig a HUMDA Zrt. támogatásával egy Toyota Caetano H2.City Gold típusú, hidrogénmeghajtású autóbusz próbaüzeme zajlik egy éven keresztül a Szigethalom–Budapest, Kelenföld útvonalon. Emellett idén májusban Zalaegerszegen, júniusban pedig Győrben tesztel a társaság egy Solaris Urbino 12 hydrogen típusú járművet, így egyre több üzemeltetési tapasztalat segíti a saját tulajdonú, hidrogénmeghajtású autóbuszok jövőbeli forgalomba állítását is.
A sikeres pályázat esetén beszerzendő új jármű magas innovációs hozzáadott értéke révén erősíti a Volánbusz kedvező megítélését az utasok és a társaság partnerei körében. A hidrogénmeghajtású busz emellett a szemléletformáláshoz és a közösségi közlekedés népszerűsítéséhez is jelentősen hozzájárulhat majd.
Forrás: VOLÁNBUSZ Zrt. Kommunikációs Igazgatóság