A Komárom-Esztergom Vármegyei Rendőr-főkapitányság munkatársai egy vármegyei kistelepülésen élő nővel beszélgettek, aki nemrégiben banki csalás áldozata lett. Ismerjétek meg Éva történetét és vonjátok le belőle a kellő tanulságot!
Az egyre elterjedtebb, kibertérben elkövetett vagy banki hívásnak álcázott csalások kapcsán mind azt gondoljuk, hogy elég ismerettel rendelkezünk a témában ahhoz, hogy mi ne válhassunk áldozattá. Azt hisszük, hogy ez csakis mással történhet meg, mi védve vagyunk, velünk ez nem fordulhatna elő. Éva esete rávilágít arra, mekkorát tévedtünk. Ismerjük meg a történetét, és ami a legfontosabb, vonjuk le belőle a kellő tanulságokat annak érdekében, hogy ne válhassunk család sértettjévé.
Éva az ötvenes éveinek elején jár. Egy Komárom-Esztergom vármegyei kistelepülésen él és a szomszédos vármegyében dolgozik, vezető beosztásban. Felsőfokú végzettséggel rendelkezik, tájékozott a világ dolgaiban. Az élete 8 hónappal ezelőtt fenekestől felfordult. Telefonon felhívta őt egy álbanki ügyintéző, aki megszerezte a bankszámlájához történő hozzáférését és leemelte róla a rajta lévő 14,5 millió (!) forintot. A pénz összegyűjtése 10 évébe telt és mindössze egy óra elegendő volt ahhoz, hogy elveszítse. Éva világát alapjaiban rengette meg ez az esemény. Mint mondja, megrendült az emberekbe vetett bizalma. Ahogyan fogalmazott: nem csak a pénzét vették el tőle a csalók, hanem a jövőjét, az álmait, az emberekbe vetett bizalmát is.
„Éva beengedett bennünket az otthonába. Megmutatta azt a kályhát, amit ki kellett volna cserélni a megtakarított pénzből. Körbevezet a házon, így láthatjuk, milyen apró trükkökkel rejti el az omladozó falat az előszobában, amely helyreállítására szintén nincs pénze. Korábban a háza ajtaját sem zárta, úgy gondolta, nincs félnivalója, vele nem történhet baj. Értékválság. Ezt a kifejezést a beszélgetésünk alatt számtalanszor megemlíti. A csalók a pénze mellett az emberekbe vetett hitét, optimizmusát is elvették. Ahogyan a 14,5 millió forintját, ezeket sem kapja már vissza.” – írták a rendőrök bejegyzésükben a Facebookon.
Éva kálváriája egy pénteki napon kezdődött. A többi munkanaptól eltérően ezen a pénteken később indult munkába. Éppen vezetett, úton volt a munkahelyére, amikor megszólalt a telefonja. Utólag azt mondja, a hibát akkor követte el, amikor felvette az ismeretlen számot. Azóta soha nem tesz ilyet, mindig leellenőrzi, ki van a vonal túlvégén, emellett vezetés közben nem veszi fel a telefont. Hogy miért? Mert nem tud teljes mértékben a beszélgetésre koncentrálni.
Az ismeretlen telefonáló azt állította, hogy Éva számlavezető bankjának biztonsági tanácsadója. Elmondta, hogy Éva számlájáról több gyanús utalást is indítottak és a közreműködését kérte, hogy ezeket meg tudják állítani. A közel egyórás beszélgetés során Éva számos ellenőrző kérdést tett fel a telefonálónak, aki egyiktől sem jött zavarba. Minden kérdésére, felvetésére összeszedetten, határozottan válaszolt. A hangja magabiztosságot sugárzott. A sértettben ugyan felmerült többször is, hogy talán csalással áll szemben, de a vonal túlvégén lévő hang biztosította róla, hogy nem így van. A telefonhívás többször megszakadt, míg Éva autózott, de a férfi kitartóan, minden alkalommal visszahívta. A beszélgetést követően Évát sokkolta a felismerés: a számláján lévő összes pénze, az éveken át gyűjtött megtakarítása eltűnt. Azonnal a bankba sietett, majd megtette a rendőrségi feljelentést, de a pénz eltűnt, nem lehetett mit tenni.
Hogy mit csinálna ma másként? Nem venné fel vezetés közben a telefont. Nem hinné el, hogy a bank ilyen ügyben telefonon tárgyal az ügyfelekkel. Nem tartaná egy számlaszámon a megtakarítását. A sok feltételezés azonban keveset ér. Az idő kerekét visszaforgatni nem lehet, de a jövőre nézve levonhatók fontos tanulságok.
„Amikor megkerestem Évát az interjúfelkéréssel, nem vette fel a telefont. Küldött egy sms-t, én válasz sms-ben azonosítottam magam, ezután vettem fel vele a kapcsolatot. A találkozót az otthonába szerveztük le. Mielőtt megérkeztünk, kolléganőmmel együtt ránk keresett az interneten, hogy biztos mi jelenünk-e meg nála a megbeszélt időpontban. Amikor ezt meséli nekünk, könnybe lábad a szeme. Mint mondja, ez az eljárás teljesen ellentétes a neveltetésével, a személyiségével. Őt úgy nevelték, hogy bízzon az emberekben, segítsen másokon, és egész eddigi életét ezen elvek szerint élte.” – részletezi az esetet a rendőrségi munkatársa.
Éva története csak egy a sok közül. Minden eset egy-egy személyes tragédia, amely a csalók áldozatául esett sértettek sok esetben a sok év alatt nehezen összekuporgatott megtakarításukat vesztették el. De az anyagi veszteség ténye talán eltörpül a mellett az érzelmi teher mellett, amit Évának és sok más sorstársának kell cipelnie a bűncselekményt követően.
Éva történetének bemutatásával a rendőrség szeretne rávilágítani arra, hogy bárki válhat álbanki telefonhívás vagy kibertérben elkövetett csalás áldozatává. Mostantól, négy héten át Facebook oldalukon olyan tanácsokkal szolgálnak, amik betartásával megelőzhető az áldozattá válás!
Forrás: Komárom-Esztergom Vármegyei Rendőr-főkapitányság