• Kezdőlap
  • Hírek

    Tűz volt a dorogi égetőnél

    2025-06-12

    Sikeresen zárult a nemzeti minősítő gyakorlat Süttőn

    2025-06-12

    Homlokzatfelújítási pályázat hirdet az esztergomi önkormányzat

    2025-06-12

    Növénymentesítették a Kenyérmezői-patak dorogi szakaszát

    2025-06-12

    Önkéntes árkorlátozást vállal a Richter

    2025-06-12
  • Települések hírei
    • Dorog
    • Esztergom
    • Esztergom-kertváros
    • Tát
    • Nyergesújfalu
    • Tokod
    • Tokodaltáró
    • Csolnok
    • Leányvár
    • Kesztölc
    • Piliscsév
  • Heti Novella
  • Mesélő tájak és formák
  • Közérdekű
Facebook Twitter Instagram
csütörtök, június 12
  • Impresszum
  • Médiaajánló
  • Adatvédelmi tájékoztató
Facebook YouTube
Dorogi-medence Regionális Hírportál
  • Kezdőlap
  • Hírek

    Tűz volt a dorogi égetőnél

    2025-06-12

    Sikeresen zárult a nemzeti minősítő gyakorlat Süttőn

    2025-06-12

    Homlokzatfelújítási pályázat hirdet az esztergomi önkormányzat

    2025-06-12

    Növénymentesítették a Kenyérmezői-patak dorogi szakaszát

    2025-06-12

    Önkéntes árkorlátozást vállal a Richter

    2025-06-12
  • Települések hírei
    • Dorog
    • Esztergom
    • Esztergom-kertváros
    • Tát
    • Nyergesújfalu
    • Tokod
    • Tokodaltáró
    • Csolnok
    • Leányvár
    • Kesztölc
    • Piliscsév
  • Heti Novella
  • Mesélő tájak és formák
  • Közérdekű
Dorogi-medence Regionális Hírportál
Ön itt van:Kezdőlap » Idén már 16 baleset történt vasúti átjárókban
Belföld, Gazdaság

Idén már 16 baleset történt vasúti átjárókban

dorogimedence.huÁltala: dorogimedence.hu2024-04-15Nincs hozzászólás5 perc olvasás
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-mail
Megosztás
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest E-mail

Idén a MÁV vonalain 16 baleset történt vasúti átjárókban, öttel több, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Egy baleset halállal végződött és három súlyos sérülésekkel járt. Tizenkét ember halt meg tiltott helyen tartózkodás miatt, őket elsodorta vagy elütötte a vonat. Egy ember életét követelte és ketten súlyosan megsérültek, amikor leugrottak a mozgó vonatról. Áramütés okozta a halálát annak a fiatalembernek, aki felmászott egy álló mozdony tetejére szelfit készíteni. Értelmetlen halálesetek, amelyek mindegyikét az alapvető biztonsági szabályok megszegése és a figyelmetlenség okozta. A MÁV újra nyomatékosan kéri a közlekedőket a szabályok betartására és a körültekintő közlekedésre.

A szabályok megszegése miatt tizenhat járművel ütközött és tizenkét embert elütött a vonat, azonban a gázolások száma összességében ennél is jóval magasabb: 2024. első negyedévében huszonhárman döntöttek úgy, hogy a síneken vetnek véget az életüknek. A balesetek sok esetben többórás késéseket eredményeznek, amelyek sokezer utasnak okoznak bosszúságot, kellemetlenséget.

Minden gázolás traumatikus élmény a vonat vezetőjének, illetve azoknak az utasoknak is, akik a járműről vagy a peronról nézik végig az eseményeket. Ezt a témát dolgozza fel a MÁV-VOLÁN-csoport közelmúltban elindított podcast-sorozatának legújabb adása, amelyben Bognár Judit motorvonatvezető, Molnár Péter mozdonyvezető és Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus beszélget Somogyi Zoltán műsorvezetővel.

A Menetközben podcast-sorozat „Gázolások, balesetek a mozdonyvezetők szemszögéből” című epizódja is része a MÁV 2022 áprilisában „Érj haza biztonságban!” címmel elindított vasútbiztonsági kampányának.

A MÁV a vasútbiztonsági kampány kezdete óta működteti a www.mav.hu/erjhaza oldalt.  Az oldalon elrettentő baleseti helyszíni fotókat, magyarázó- és alap vasútbiztonsági információkat, és a témában készült saját videókat mutatnak meg. A vasúti átjárós balesetek rendkívül magas száma miatt 2022. május 3-án a mozdonyvezetők nyílt levélben fordultak a közúti közlekedőkhöz.

A 2024-es kampány során szerte az országban, de kiemelten a vasúti átjárók közelében újra találkozhatnak a közlekedők figyelemfelkeltő plakátokkal. Motorvonatok fedélzeti monitorain, vágányvégi kijelzőkön valamint online felületeken is megjelennek vasútbiztonsági témájú üzenetek és filmek. Figyelemfelkeltő rádióspotok is adásba kerülnek országos rádiók reklámsávjaiban. A nyári időszakban Balaton-menti és a Velencei tó közelében fekvő vasúti átjáróknál és az Erzsébet táborokban oktatási jellegű, balesetmegelőzési célú kitelepülésekkel erősítjük a kampányt. A kitelepülések közelében a rendőrség közúti ellenőrzéseket tart.

A vasúttársaság igyekszik a lehető legtöbbekhez eljuttatni üzenetét: járművel vagy gyalogosan közlekedve is élet-halál kérdése lehet a KRESZ szabályok betartása!

Háttér:

A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • A jelzőlámpával illetve csapórúddal felszerelt vasúti átjárókon akkor szabad fokozott figyelemmel áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/órás átlagsebességgel szabad áthaladni.
  • Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
  • A vasúti átjáróba csak akkor hajtsunk be járművünkkel, ha abból a kihaladás is biztonságosan megvalósítható (kocsisor mögé ne zárkózzunk fel az átjáróban)!

Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik – nem látható a fényjelzőn a villogó fehér fény –, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad továbbhaladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat és a biztonságos áthaladásnak minden feltétele megvalósul!

Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít. A sorompóberendezés működését, meghibásodását, üzemzavarát jelzik a berendezések, a mozdonyvezetőket is értesítik az üzemzavarokról, rendellenességekről. A vonatokkal az átjárót ilyenkor a biztonság érdekében csak lassan, max. 15 km/h-ás sebességgel közelítik meg. A szabályok betartásával ilyen helyzetekben nem alakulhat ki balesetveszély.

A fokozott figyelési kötelezettség, valamint a fényjelzőkészülék tilos jelzése a gyalogosokra és a kerékpárosokra is ugyanúgy vonatkozik, sőt még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is.

A járművezetés közbeni telefonálás is elterelheti a vezető figyelmét, így előfordulhat, hogy a vasúti átjáró tilos jelzését nem veszi észre a sofőr.

A szembe sütő nap elvakíthatja a jármű vezetőjét, aki nehezebben veheti észre a fényjelző készülék jelzését. Ugyanígy a fényjelzőre tűző nap is okozhat észlelési problémát. Amennyiben a közúti jármű vezetője nem tud kétséget kizáróan megbizonyosodni arról, hogy a fénysorompó-berendezésen milyen fény világít, a vasúti átjáró előtt érdemes lelassítani (akár meg is állni), és úgy meggyőződni arról, milyen jelzést mutat a lámpa, illetve nem közelít-e vonat.

A vasúti közlekedés során az utasok kizárólag az utasforgalom részére kijelölt területeken tartózkodhatnak, amelyeket például a vonatjegy megvásárlásához, a várakozáshoz, a vonatra szálláshoz vagy az utazáshoz használhatnak. A tiltott helyen tartózkodás miatt bekövetkezett balesetek a vasúti utasforgalom részére kijelölt helyeken kívüli vasútüzemi területeken történnek (például a peronok mellett húzódó sínek, a nyílt vonal (pálya), a rendezőpályaudvarok vagy akár azok a figyelmeztető táblával ellátott szolgálati átjárók, amelyeket kizárólag vasúti alkalmazottak használhatnak).

A vasúti járműnek haladás közben jelentős légellenállást kell leküzdenie: a környezeti levegőt tolva maga előtt/mellett örvényhatással halad, amely berántja, vagy kilöki az azon a területen belül tartózkodó személyt. Ahol ez az örvényhatás már nem érvényesül, és biztonsággal lehet tartózkodni a haladó járművek mellett, azt nevezzük elsodrási határnak. Ezt a peronokon, utasforgalom részére megnyitott területeken a vasúti sínek mellett vastag fehér csík felfestésével, illetve piros térkő kialakítással jelölik meg. A MÁV kéri a közlekedőktől a szabályok betartását a további balesetek megelőzése érdekében.

Évente többen szenvednek súlyos égési sérüléseket, amikor vasútüzemi területen illegálisan felmásznak egy szerelvényre vagy a felsővezeték tartóoszlopára, és áramütést szenvednek. Sajnos időnként az izgalmas elfoglaltságnak tűnő szelfikészítés a vonat tetején halállal járhat. A szörnyű balesetekben jellemzően fiatalkorúak, gyermekek érintettek.

Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság
Borítókép: Katasztrófavédelem

Share this:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to email a link to a friend (Opens in new window) Email
  • Click to print (Opens in new window) Print

Kapcsolódó bejegyzések

Duplájára emelkedett a vasúti átjárós balesetek száma2024-01-29In "Belföld, Gazdaság"

Figyelemfelkeltő vasútbiztonsági kampányt indít a MÁV2022-04-12In "Hírek"

Országos szinten csökken, megyei szinten stagnál a vasúti balesetek száma2019-12-13In "Hírek"

baleset máv vasút vonat
Megosztás. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-mail
Előző cikkMajálist rendeznek Csolnokon
Következő cikk Ordítoztak és kötekedtek a járókelőkkel részegen
dorogimedence.hu

Kapcsolódó bejegyzések

Tűz volt a dorogi égetőnél

2025-06-12

Sikeresen zárult a nemzeti minősítő gyakorlat Süttőn

2025-06-12

Homlokzatfelújítási pályázat hirdet az esztergomi önkormányzat

2025-06-12

A hozzászólások le vannak zárva.

MBH Bank
Tagscherer Kft.
Plazma Állomás Esztergom
Richter Gedeon Nyrt.
Styevola és Fia Kft.
Copyright © 2025. Designed by ThemeSphere.
  • Dorogi-medencéről
  • Kezdőlap
  • Impresszum
  • Médiaajánló
  • Adatvédelmi tájékoztató

Írja be a keresendő szót és nyomja meg az Enter billentyűt. Mégsem: Esc.

Kedves Felhasználó! Tájékoztatjuk, hogy a hírportál felhasználói élményének fokozása érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával Ön a tájékoztatásunkat, illetve az adatvédelmi tájékoztatónkat tudomásul veszi.Elfogadom Elutasítom Bővebben
Adatvédelmi tájékoztató

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT