A 2023-as év vízválasztó volt MÁV-START jegyértékesítési területén, ugyanis az online jegyvásárlások aránya beérte a pénztári eladásokat. A jegyek és bérletek 37,7 százalékát már online váltották tavaly, ezzel párhuzamosan 32,5 százalékot ért el a pénztári jegyváltás, ám ez utóbbi egy fokozatos csökkenés eredménye. Idén várhatóan már az internetes, illetve a mobilalkalmazással történő jegy- és bérletvásárlást fogja választani az utasok többsége. A MÁV-START 2023-ban öt fontos fejlesztéssel tette kedvelhetőbbé és népszerűbbé az önkiszolgáló, azon belül az online jegyvásárlást. A START Europa jegycsaládnak köszönhetően tízszeresére nőtt az online jegyértékesítés aránya a nemzetközi járatok esetében.
Tavaly az utasaink a belföldi forgalomban közel 5 millió bérletet, 47 millió menetjegyet és 17 millió pót-, illetve helyjegyet váltottak. A bérletek és jegyek 37,7 százaléka esetében már online, azaz az ELVIRA (jegy.mav.hu) vagy a MÁV app felületén intézték a jegyváltást, 2023-ban már a 26 milliót közelíti az így eladott jegyek, bérletek száma. Az értékesítés több mint negyede, 27 százaléka zajlott a MÁV mobilalkalmazásban, és 11 százalékot képvisel az internetes, azaz az ELVIRA-ban intézett vásárlás. A közös fiókkal használható online felületek már több mint 2 millió regisztrált felhasználóval rendelkeznek. A MÁV app szerepe 2020 végén felértékelődött, akkortól ugyanis elérhetővé váltak a bérletek ezen a csatornán is, egyre többen a mobilalkalmazásunk segítségével veszik meg a bérletüket, így az okostelefonjukon mindig kéznél van, és használni tudják a vonatokon, illetve amennyiben vármegye- vagy országbérletet váltottak, a buszokon vagy akár a HÉV-eken is.
Évente 4-6 százalékponttal emelkedik az online értékesítés aránya: míg 2019-ben 18 százalék volt, addig mostanra már a jegyeladások nettó bevételének 38 százaléka is ebből származik.
Emellett az automatás értékesítés aránya szintén jelentősen emelkedett; míg 2019-ben 12%, addig 2023-ban már több mint minden ötödik (22,7%) jegyvásárló automatánál váltotta meg a jegyét, köszönhetően annak, hogy 2022 óta már több mint félezer automata áll az utasaink szolgálatában főként Budapest elővárosi hálózatán és a jelentősebb forgalmú vidéki, illetve balatoni állomásokon, megállóhelyeken. Tavaly csaknem 15,6 millió jegyet vásároltak az automatákból.
A MÁV-START automatáiból és pénztáraiban megvásárolhatók egyes BKK jegyek és bérletek, mintegy 20 vidéki Volánbusz, illetve MÁV-START által üzemeltetett városi helyi és térségi közlekedés jegyei (Balatonfüred, Dunaújváros, Győr, Kaposvár, Pápa, Pécs, Sopron, Szolnok, Székesfehérvár, Veszprém, Zalaegerszeg, Szeged-Hódmezővásárhely közötti TramTrain jegytermékek), továbbá napijegyek (Bakony, Balaton24/72, Dunakanyar, Mátra, Mecsek, Tenkes, továbbá HÉV kirándulójegy) is, és a MÁV applikáció segítségével több mint 50 vidéki város bérlete is megvehető.
Az önkiszolgáló csatornák (online MÁV app, ELVIRA, valamint az automatás vásárlás) arányának emelkedésével párhuzamosan csökkent a pénztári és a fedélzeti értékesítés aránya. Ez főleg a pénztáraknál szembetűnő, 5 év alatt 65-ről 39 százalékra csökkent a pénztári jegyváltás.
A nemzetközi jegyváltásban is az online a nyerő
Nem csak a belföldi értékesítési fejlesztések találkoztak az utasok elvárásaival. 5 év alatt látványosan megugrott – több mint tízszeresére nőtt – a nemzetközi jegyek online vásárlása. Míg 2019-ben 96 ezer jegyet vettek ily módon, addig tavaly már az 1,2 milliót is elérte. Ebben nagy szerepe volt a START Europa jegycsaládnak, amely lehetővé tette, hogy a külföldi utazások esetében is szinte mozijegyvásárlás egyszerűségével lehet megvenni a nemzetközi jegyeket elektronikus formában, így a bemutatásuk is egyszerűbbé vált a MÁV Appon keresztül. Tavaly márciusban, a 31. Magyar Innovációs Nagydíjon informatikai innovációs díjjal jutalmazták a MÁV-START-ot és a MÁV Szolgáltató Központot (MÁV SZK) a START Europa nemzetközi jegyértékesítési rendszer digitális átalakításáért.
Borítókép, forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság