Hírek

Mindennapos az online csalás vármegyénkben

Az utóbbi időszakban szinte minden nap történik online csalás Komárom-Esztergom vármegyében. Már többször, több fórumon is megszólalt ezügyben a Komárom-Esztergom Vármegyei Rendőr-főkapitányság, de úgy látják, hogy ismét figyelmeztetni kell a lakosságot. Fogadják meg a rendőrség alábbi tanácsait!

Legyenek óvatosak az ismeretlen telefonálókkal:

  • Ne telepítsenek a telefonjaikra, számítógépükre olyan alkalmazásokat, amiket nem ismernek!
  • Ne menjenek el idegenek kérésére bankautomatákhoz, ne használjanak a telefonálók által elmondott kódokat!
  • Ha idegenek a banki adataikat, kódjaikat kérik, vagy a számlájukkal kapcsolatos pénzforgalomról érdeklődnek, bontsák a vonalat és hívják fel bankjuk ügyfélszolgálatát az információs vonalon és kérdezzék meg, valóban van-e elintéznivalójuk, függőben lévő tranzakciójuk!

Az áldozattá válás megelőzése érdekében azt javasolják a rendőrök, hogy mindenki legyen éber, ha egy pénzintézetre hivatkozva bizalmas információkat kérnek tőle! Egy-egy ilyen jellegű telefonhívás, sms, vagy e-mail esetén – az első rémületet követően – egy pillanatra mindenki álljon meg és próbálja meg átgondolni a helyzetet.

Az elkövetési magatartások időben történő felismerése érdekében a következőket hangsúlyozzák:

  • A csalárd tartalom irányulhat banki tranzakció ellenőrzésére, letiltására, vagy akár a bankkártya újraaktiválására is.
  • A hívást abban az esetben is gyanakvással kell fogadni, ha a hívószám valós pénzintézeti telefonszámnak tűnik!
  • A vonalat minden esetben meg kell szakítani és bankunk központi telefonszámát kell felhívni!
  • Telefonos kérésre sohase lépjünk be internetbankunkba, illetve pénzintézetünk mobilalkalmazásába, ne módosítsuk banki limitbeállításunkat!
  • Idegen személy kérésére soha ne telepítsünk számítógépünkre, vagy telefonunkra olyan programot, amelyet nem ismerünk!
  • Ne kattintsunk üzenetben, e-mailben kapott hivatkozásra, mellékletre!
  • Pénzügyeink intézésekor mindig a hivatalos banki oldalt használjuk!
  • Számláinkat a szolgáltató hivatalos honlapján vagy mobilalkalmazásán keresztül rendezzük!
  • A hamis weboldalak általában megtévesztésig hasonlítanak az eredetire, ezért legyünk nagyon óvatosak, és mindig ellenőrizzük, hogy tényleg a helyes oldalon járunk-e.
  • Ha e-mailt, vagy sms-t kaptunk, nézzük meg a nyelvezetét. Figyeljünk fel a helyesírási hibákra, a sürgető hangnemre, a szokatlan formátumú csatolmányra (.zip stb.).
  • Keressünk nehezen észrevehető különbségeket a feladó e-mail-címében: a nulla például „o” betűnek tűnhet! Vessük össze a küldő e-mail címét a bank, valamint a szolgáltató korábbi üzeneteivel!
  • Ne hagyjuk, hogy siettessenek! Végezzük el a megfelelő ellenőrzést, bármennyi időbe is teljen!
  • Végül, de nem utolsó sorban bankkártyánk adatait, illetve az sms-ben kapott kódot senkinek ne adjuk meg! A pénzintézetek telefonon keresztül, e-mailben, sms-ben sohasem kérnek az internetbanki bejelentkezéshez és azonosításhoz szükséges jelszót, illetve PIN-kódot.

Ide kattintva további hasznos tanácsokat olvashatnak az online csalásokkal kapcsolatban!