Facebook Twitter Instagram
    péntek, december 5
    • Impresszum
    • Médiaajánló
    • Adatvédelmi tájékoztató
    Facebook YouTube
    Dorogi-medence Regionális Hírportál
    • Kezdőlap
    • Hírek

      Útlezárás lesz szombaton Dorogon

      2025-12-05

      Ők vármegyénk gazdaságának motorjai

      2025-12-05

      Az ünnepek alatt nem végez tervezett áramszünettel járó munkákat az E.ON

      2025-12-05

      Felgyújtotta haragosa autóját Esztergomban

      2025-12-05

      Halálos kimenetelű baleset történt a 10-es úton

      2025-12-05
    • Települések hírei
      • Dorog
      • Esztergom
      • Esztergom-kertváros
      • Tát
      • Nyergesújfalu
      • Tokod
      • Tokodaltáró
      • Csolnok
      • Leányvár
      • Kesztölc
      • Piliscsév
    • Heti Novella
    • Mesélő tájak és formák
    • Közérdekű
    Dorogi-medence Regionális Hírportál
    Ön itt van:Kezdőlap » 85 éve történt: A Szent Jobbot szállító Aranyvonat legelső megállója Dorog, legelső állomása pedig Esztergom volt
    Dorog

    85 éve történt: A Szent Jobbot szállító Aranyvonat legelső megállója Dorog, legelső állomása pedig Esztergom volt

    Szabó GyulaÁltala: Szabó Gyula2023-05-31Frissítve:2023-07-28Nincs hozzászólás7 perc olvasás
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-mail
    Megosztás
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest E-mail

    Szent István égi születésnapjának 900 éves évfordulója alkalmából az 1938-as esztendőt első apostol királyunk emlékévévé nyilvánították. Az ünnepi év egyik kiemelkedő eseménye a Szent Jobb körbevitele volt az egész országban, amelyet az erre a célból készült különleges vasúti szerelvényen utaztattak. Az Aranyvonat 1938. május 31-én indult legelső útjára, amelynek állomása Esztergom volt. Mielőtt befutott volna a szerelvény a magyar katolicizmus fellegvárába, előbb Dorogon tett egy rövid megállót, ahol a helybeliek a legnagyobb tisztelettel köszöntötték.

    A dorogiak és a környékbeliek még az eucharisztikus ünnepség bűvöletében éltek, amikor a világtalálkozó másnapján máris újabb kiemelkedő élményben részesülhettek. A Szent Jobbot szállító Aranyvonat indult útjára május utolsó napján, amelynek legelső állomása Esztergom, legelső megállója pedig Dorog volt. Hazánk a kiemelt kettős évfordulót igykezett úgy ütemezni, hogy azok közvetlenül egymást követően valósultak meg. Az 1038. augusztus 15-én elhunyt Szent István halálának 900. éve alkalmából az 1938-as esztendőt első apostol királyunk emlékévének szentelték. Az ünnepi rendezvények egyik legnagyszerűbb részeként, a szent uralkodó épségben megőrződött jobb kézereklyéjét országló zarándoklatra vitték. Ehhez egy díszvonatot terveztek, amelynek fő ötletgazdája a Gyula diák néven közismert Somogyváry Gyula országgyűlési képviselő, egyben népszerű író volt. A terveket Urbányi Vilmos tervezőművész és Márton László festőművész készítették.

    Szent István emlékévének plakátja (forrás: Újkor A velün élő történelem online)

    Az Aranyvonat öt kocsiból álló szerelvény volt, amelyet a Magyar Királyi Államvasutak 324840 pályaszámú gőzmozdonya húzott. A főmozdonyvezető Horváth Géza volt, aki mellett a mozdonyon egy fűtőházi mérnök is tartózkodott a vonat valamennyi útján. Utóbbi feladata, hogy minden lehetséges fellépő hibát megelőzzön, illetve bármilyen problémát nyomban javítson. Az első kettő és utolsó két kocsi a népes kísérőszemélyzetet szállította, középen pedig a díszes és különleges ereklyeszállító vagon foglalt helyet. A festési munkálatokat Márton Lajos festőművész és tanítványa, Kékesi József, továbbá Szanka József, a MÁV Dunakeszi Főműhelye festő-mázoló-aranyozómestere készítették, valamint a 15 éves Dunakeszin élő Várkúti József cserkész is segítkezett. A díszteremmel is ellátott főkocsi a legkiválóbb technikai és biztonsági óvintézkedésekkel készült, amely egyben gyakorlatilag a legminimálisabb rezgéseket is kiküszöbölte. A vonat próbaúton is tesztelve lett és jelesre vizsgázott.

    Az Aranyvonat mozdonya

    Az ereklyét kísérő állandó személyzet tagjai Mészáros János budapesti érseki helynök, a Szent Jobb őre, négy Irgalmas-rendi szerzetes és 16 koronaőr. A magyar királyi koronaőrség Szent Jobbot kísérő díszszakaszát Pajtás Ernő koronaőr-őrnagy vezette, illetve márkus- és batizfalvi Máriássy László koronaőr-ezredes is jelen volt. A megállókban az ereklyetartó mellett két-két díszegyenruhás, alabárdos koronaőr foglalt helyet. A szerelvény speciális külső és belső világítással is fel volt szerelve. A mozdony orrán egy hatalmas babérkoszorú és az azt díszítő kettőskereszt volt elhelyezve. Ezek ugyancsak saját kivilágítással rendelkeztek. A vonatnak szigorú és pontos menetrendeje volt, az országot behálózó körutazásainak útvonalaival és állomásaival. Az egykori királyi-, majd később érseki központ Esztergom Szent Istvánhoz fűződő szoros kapcsolata miatt prioritást élvezett, így természetes volt, hogy az Aranyvonat legelső útjának célpontjává választották. A Szent Jobb 1771 óta nem mozdult el őrzésének akkori helyéről, a budai várból. Nemcsak az Eucharisztikus világkongresszus időpontjához igazodva jelölték ki az első útjának idejét, de hihetetlen módon a történelem során többször is elveszettnek hitt Szent Jobbra 1771-ben sikerült újfent rábukkanni, mégpedig május 30-án.

    A díszvagon panoráma ablaka az ereklyével

    1938. május 31-én, kedden a reggeli órákban pompázatos kíséret közepette hozták le a várból a szent ereklyét, amelyet a Nyugati pályaudvarra szállítottak az előállt Aranyvonatra. A szerelvény ünnepélyes keretek között 9 óra 50 perckor indult el és nem sokkal negyed 11 előtt érkezett Dorogra. Az útközben eső állomásokhoz érve valamennyinél lassított a vonat, Dorogon pedig néhány perc erejéig meg is állt. A dorogi pályaudvar és környéke ünnepi díszben várta a történelmi pillanatot. Az állomásépületben és körülötte, valamint a peronokon az izgatott tömeg lelkesen üdvözölte a beérkezett szerlvényt és kíséretét. Az állomáson rögtönzött ünnepi műsort adott a Bányász Zenekar és a dorogi Szent László Levente Egyesület. Ezt követően a vonat folytatta útját és 10 óra 45 perckor gördült be az esztergomi állomásra. A szerelvény útját a rádió is közvetítette.

    Az Aranyvonat Dorogon (forrás: Kovács Lajos helytörténet-kutató és író gyűjteményéből)

    Az érseki város ugyancsak a legnagyobb pompával és lelkesedéssel készült. Az ereklyét egy speciális kocsira helyezték a vonatról, majd ünnepélyesen, méltóságteljes menettel kísérték a Bazilikánál kialakított ünnepi színtérre. Az előző napi Eucharisztikus kongresszuson résztvevő egyházfők közül sokak Esztergomban is jelen voltak a Szent Jobb fogadásán, valamint a pápai legátus Pacelli bíborossal együtt. Az előző cikkemben tettem utalást arra, hogy a leendő pápa biztosan megfordult Esztergomban, viszont a dorogi részvétele körül már megoszlanak a nézőpontok. A források alapján tudni, hogy Pacelli bíboros autóval a Dunakanyaron keresztül érkezett Esztergomba és visszafelé is azonos úton ment a fővárosba. Amennyiben előző nap nem vett részt a dorogi eseményeken, úgy másnap egészen biztosan nem járt a bányásztelepülésen. Legalábbis, ha helyesen írja a forrás, akkor a visszaútja során is elkerülte Dorogot..

    A Szent Jobb szállítása az egyes állomásokokon

    A magasrangú vendégek mellett rengetegen érkeztek a környező településekről. Közte Dorogról többszázan zarándoklatként ruccantak át a szomszédvári rendezvényre. További dorogi vonatkozáskét megemlítendő, hogy az ünnepi dísztribün és dekoráció tervezésére és kivitelezésére Gáthy Zoltán építészmérnököt kérték fel, akinek művéről mindenki maradéktalanul elégedetten nyilatkozott. Az események részletesebb bemutatását a következő korabeli újságcikkből hitelesen ismerhetjük meg.

    Részlet az Esztergom és Vidéke újság 1938. június 5-i számából

    Az ünnepi program délután 6 órakor tetőzött, majd felkészítették az ereklyét a visszaútra. A Bazilikától a vasútállomásig ugyanazon az útvonalon és ugyanolyan ünnepélyes menetben kísérték, mint az érkezéskor. Az Aranyvonat este 7 óra körül indult Budapestre, míg Dorogon immár másodszor is megcsodálhatták az áthaladó szerelvényt. Ez év május vége mind az esztergomiak, mind a dorogiak számára elképesztő élménnyel és megtiszteltetéssel járt ezen valódi történelmi esmény, amely egyben a környékbelieknek is felemelő emléket szerzett. Az Aranyvonat másnap Székesfehérvárra indult, ezúttal a Déli pályaudvarról startolva, majd ebben az évben még további hat útja volt a szeptember 25-ig tartó első turnus során. Egészen 1942-ig tartott az országjárása, hogy minél több helyre eljuthasson. A menet közben visszacsatolt országrészekre is elment, sőt legutolsó útja az erdélyi Nagyvárad volt. Összesen 22 városban időzött – egyes helyeken ott is töltötte az éjszakát – és útja alatt sokszáz településen haladt át. Bármerre is járt, az emberek mindenhol megsüvegelték, letérdeltek, imádkoztak, amikor meglátták. A szerelvény a II. világháború során megsemmisült.

    83 év után ismét Dorogra tart az Aranyvonat

    A történelem ismétli magát – tartja a mondás és lám, 82 évvel később, Magyarország újra megkapta az Eucharisztikus világkongresszus rendezési jogát 2020-ban. Ez immár az 52. volt a sorban és újfent Budapest lett a világtalálkozó színhelye. Közben határozat született az Aranyvonat újraépítéséről, amelyet ezúttal is a Dunakeszi vasúti szerelőműhelyben alkottak meg az eredeti hű másolataként. Igazodva a modern tehnikai vívmányokhoz, a vonat kocsijai légkondicionálva készültek. Az 1938-as eseményekhez hasonlóan a vonat forgalomba állítását összekötötték a világkongresszussal, egyben a régi hagyományhoz igazodva, Dorog ismét helyszín lehetett. A menet közben beköszöntött koronavírus-világjárvány miatt egy évvel későbbre kellett halasztani a világtalálkozót, így végül 2021. szeptember 5–12. között rendezték. A dorogi eseményekre szeptember 7-én került sor.

    Az Aranyvonat délután 4 órakor érkezett Dorogra. Az állomáson Tittmann János polgármester köszöntötte a delegációt, élükön a vonatról elsőként leszálló Erdő Péter bíborost (forrás: Magyar Kurír online)

    Az Aranyvonat fedélzetén telve számos magasrangú hazai és külföldi egyházfővel méltóságteljesen érkezett a dorogi állomásra, ahol a város képviselői, élükön dr. Tittmann János polgármesterrel fogadták a népes vendégsereget. A díszes sokaság az állomásról a ragyogó időben egy kellemes sétával tette meg az utat az Otthon téri parkon keresztül a helyi művelődési központig. Az 1938-as és a 2021-es események sok mindenben hasonlóságot mutattak egymással. Az Aranyvonat ezúttal is keddi napon érkezett Dorogra, s ahogy 1938-ban Bánáti Bruckner Antal dorogi karnagy Bányászmise című nagyszerű zeneművét mutatták be, úgy 2021-ben az ugyancsak kifejezetten az eucharisztia tiszteletére Sáry László által komponált Cantata Dorogiensis De Eucharistia című műve is az ünnepi műsor keretei között csendült fel elsőként.

    A Szénoltárt és az Aranyvonatot megörökítő dioráma a dorogi Miniverzum Bányászati múzeumban (forrás: Magyar Hírlap)

    A nagyszerű ünnepséget követően a résztvevőket autóbusszal szállították Esztergomba, ahol a Bazilikát tekintették meg, valamint kegyeletüket rótták le Mindszenty József bíboros és hercegprímás sírjánál. A kongresszuson Ferenc pápa is személyesen vett részt, azonban a dorogi és esztergomi vizitálást kihagyta.

    Borítókép: Az Aranyvonat ereklyét szállító díszkocsija korabeli képeslapon (forrás: Vatera.hu)

    Felhasznált irodalom és fotómelléklet:

    • Legát Tibor: Volt egyszer egy Aranyvonat, 2020. – Vasutas Magazin online
    • Magyar Kurír Katolikus Hírportál: Az Aranyvonat ereklyeszállító kocsijával utazhattak Dorogra az Eucharisztikus kongresszus vendégei – www.magyarkurir.hu Hírek, 2021. szeptember 8-i szám
    • Forgács Marietta: Esztergom zokog, Dorog boldog – Index magazin online, 2021. szeptember 9-i szám (https://index.hu/belfold/2021/09/09/esztergom-zokog-dorog-boldog/)

    Szabó Gyula

    aranyvonat Dorog esztergom
    Megosztás. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-mail
    Előző cikkFelismeri az ékszereit?
    Következő cikk 70 éve hunyt el dr. Schmidt Sándor
    Szabó Gyula

    Kapcsolódó bejegyzések

    Útlezárás lesz szombaton Dorogon

    2025-12-05

    Ők vármegyénk gazdaságának motorjai

    2025-12-05

    Az ünnepek alatt nem végez tervezett áramszünettel járó munkákat az E.ON

    2025-12-05

    A hozzászólások le vannak zárva.

    Richter Gedeon Nyrt.
    Styevola és Fia Kft.
    Copyright © 2025. Designed by ThemeSphere.
    • Dorogi-medencéről
    • Kezdőlap
    • Impresszum
    • Médiaajánló
    • Adatvédelmi tájékoztató

    Írja be a keresendő szót és nyomja meg az Enter billentyűt. Mégsem: Esc.

    Kedves Felhasználó! Tájékoztatjuk, hogy a hírportál felhasználói élményének fokozása érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával Ön a tájékoztatásunkat, illetve az adatvédelmi tájékoztatónkat tudomásul veszi.Elfogadom Elutasítom Bővebben
    Adatvédelmi tájékoztató

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    SAVE & ACCEPT