Seatbelt elnevezéssel fokozott ellenőrzést hirdettek, mely során a passzív biztonsági eszközöket ellenőrizték a rendőrök. A biztonsági öv használatának fontosságáról Bata Erik főhadnaggyal, az Esztergomi Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának kiemelt főelőadójával beszélgettünk.
– Márciusban mikor zajlott az ellenőrzés, illetve mit figyeltek a rendőrök?
– Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (ROADPOL) 2023. március 6-12. között Seatbelt elnevezéssel hirdetett fokozott ellenőrzést, amelyhez a magyar rendőrség is csatlakott. A rendőrség Magyarország egész területén – térségünkben több helyszínen is – a passzív biztonsági eszközök használatának közúti ellenőrzését végezte. Az európai szintű ellenőrzés keretében elsősorban a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszer, valamint segédmotorosoknál és motorkerékpárosoknál a bukósisak használatát vizsgálják a rendőrök. Egyébként február hónapban is találkozhattunk ilyen ellenőrzéssel, sőt mivel ebben az évben a rendőrségnél ez központi téma, ezért a további hónapokban is várhatók ilyen ellenőrzések.
– Miért nem éri meg kockáztatni?
– Először is azt tudni kell, hogy nem a rendőrök miatt kell a passzív biztonsági eszközöket használni, hanem a saját biztonságuk érdekében. Tudni kell azt is, hogy zéró tolerancia van, tehát a rendőrnek nincsen a helyszínen mérlegelési lehetősége arra, hogy például a biztonsági öv esetén szankcionáljon. Ez kötelező és nem is tűrjük el azt, hogy ne használják, hiszen a biztonsági öv használatával nagy mértékben csökkenthető akár egy baleset során a sérülés kimenetele. Mindemellett arra is nagyon oda kell figyelni, hogy a gyermekeket óvjuk, ezért ő náluk kell gondoskodnunk a gyermekülésről, illetve arról, hogy megfelelően be legyenek kötve.
– A legtöbb autóban visszajelzés látható és hallható, ha nincs bekapcsolva a biztonsági öv. Milyen trükkökkel találkoztak?
– Sok esetben találkozunk azzal, hogy a test mögött van bekötve a biztonsági öv, de olyanok is vannak, akik egy kis csatot vesznek és azt kötik be, hogy ne csipogjon az autó. Ez mind-mind szabálytalan és természetesen nem véd meg a balesetben sem. Még akkor is használni kell az övet, ha az utca végére megyünk el a boltig. Nagyon sok esetben találkozunk ilyenekkel, hogy elmondják a járművezetők, hogy én csak az utca végéig megyek. Én csak ide ugrottam el, oda ugrottam el. Nem, ez kötelező onnantól kezdve, hogy bekapcsolódunk a közlekedésbe. Tehát a gépjármű indításától a gépjármű leállításáig!
– Egy-egy ilyen ellenőrzés során hány járművezetőt szűrnek ki a forgalomból, illetve hogyan zajlik a szűrés folyamata?
Napi szinten egy ilyen 6 órás ellenőrzés során közel 30-40 olyan járművezetőt szűrünk ki a közlekedésből, akik nem, vagy helytelenül használják a passzív biztonsági eszközöket. Vármegyénkben egy hét alatt mintegy 900 gépjárművezetőt szűrtek ki a forgalomból. Az ellenőrzés úgy történik, hogy az előszűrő gépkocsiban a kamera segítségével egy program érzékeli, hogy az érkező autóban használják-e a biztonsági övet, vagy sem. Ezután az eszközt kezelő kolléga jelzést ad, az út mellett álló rendőröknek, akik megállítják azt a járművezetőt, aki nem használta az övet.
– Nem utolsó sorban, milyen büntetést kap az, aki nem használja a passzív biztonsági eszközöket?
– Lakott területen belül 10.000 Ft a bírság, míg lakott területen kívül 15.000 Ft, autópályán ez 20.000 Ft. Továbbá a pénzbüntetés mellé lakott területen belül és kívül 3 büntetőpont, míg autópályán 5 büntetőpont jár. Ezt azért fontos megemlíteni, mert 18 büntetőpont után elveszik a jogosítványt, melyet a sofőr utánképzés során szerezhet vissza. Tehát már ezért sem érdemes kockáztatni.