Cikkünkben a gyújtógyertya és az izzógyertya meghibásodására, javítására és cseréjére keressük a válaszokat!
Milyen meghibásodásai lehetnek a gyújtógyertyának?
Elkophat a munkafelület. A szigetelő rész elreped, vagy beszennyeződik. Lerakódás alakulhat ki a komponensen, nem utolsó sorban pedig az alkatrész mehet tönkre.
Milyen okai lehetnek a gyújtógyertya meghibásodásának?
A dugattyúgyűrűk elkophatnak, a vízpumpa eltömődik, vagy üzemképtelenné válik, nem jön létre a gyújtógyertyák működéséhez megfelelő hőmérséklet, de lehet az is hogy hosszú a gyújtási folyamat, túlterhelt a motor vagy a gépjármű vízhűtéses rendszere meghibásodik.
Hogyan ellenőrizhetem, hogy jól működik a gyújtógyertya?
Általában a gyújtógyertyák vizuális ellenőrzése elég ahhoz, hogy felmérhessük az állapotukat, illetve, hogy kideríthessük a probléma okát. Ehhez elég megnézni a gyújtógyertya kerámia részén lévő csatlakozó színét. Ha szürke vagy sárgás-barna elszíneződést látunk, akkor az az alkatrész megfelelő működésére utal.
Honnan tudhatom, hogy a gyújtógyertya meghibásodott?
A gyújtógyertya meghibásodásának több jelei is lehetnek, például az, hogy megnő a CO koncentráció a kipufogógázban. Lehet, hogy az önindító tökéletesen működik, de ennek ellenére a motor csak nehezen indítható, továbbá csökkenhet a dinamika, valamint használat közben – főként alapjáraton – jelentős mértékben rázkódik a motor. Nem utolsó sorban csökken a teljesítmény és/vagy megnövekedik az üzemanyag fogyasztás.
Ha a felületen száraz vagy nedves lerakódást találok, akkor ezek milyen problémára utalhatnak?
Túl hideg hőmérsékleten történik a gyújtógyertya használata, vagy extrém mértékben telített az üzemanyag-levegő keveréke. De vákuum csökkenés, késői gyújtás, alacsony kompresszió is okozhat ilyet, sőt ha kitágult a csatlakozó foglalat, akkor is.
Hogyan cseréljem ki a gyújtógyertyát?
A gyújtógyertyákat a gyártók szerint nem lehet megjavítani, csak kicserélni. A gyújtógyertyákat nem szabad 15 000 km-nél tovább használni. A cseréjüket az alábbi lépések szerint lehet végrehajtani: csatlakoztassa le a magasfeszültségű gyújtás vezetéket, majd tisztítsa ki a gyújtógyertyák foglalatát egy levegő kompresszor segítségével, végül szerelje be az új gyújtógyertyákat.
Milyen jelek utalnak az izzítógyertya meghibásodására?
A mai modern autókban, ha izzítógyertya probléma van azt egyszerűen a kijelzőn lévő hibaüzenet fogja nekünk jelezni, hogy térjünk be a szervizbe, míg egy régebbi típusú járműnél a sofőrnek kell figyelni az autó reggeli indulását vagy nem indulását.
Hogyan tesztelhetjük az izzógyertyát?
A teszthez, a gyertya ellenőrzéséhez semmi másra nincsen szükségünk, csak egy darab szigetelt rézdrótra, és egy akkumulátorra, ha 11 vagy 12 V-os. Az izzítógyertya házát a negatív saruhoz tesszük, míg az izzítógyertya végére, a csatlakozóhoz a pozitív sarut kötjük. Ha az izzító a hegyétől felfele piroslik, akkor a gyertya jó, ha csak a közepe, vagy a teteje, akkor hibás. Fontos, hogy nagy körültekintéssel és mindent betartva kísérletezzünk, hőálló kesztyűben vagy fogó segítségével, mivel a teszt végére az izzítógyertya felforrósodik, akár 800-900 fokig. Az újabb típusoknál nem érdemes ezzel kísérletezni, mivel nagyobb kárt okozhatunk, mint azt mi gondoljuk.
Beletört az izzógyertya a foglalatba, mit tehetek?
A beletört izzítógyertya rémálom az autósnak és a szerelőnek egyaránt. A beletört csonk vagy a helyén marad örökre, vagy egyszer csak kimozdul és egyik irányban elhagyja a furatát. Az első verzió a legjobb forgatókönyv, hiszen az autó használata – a világító hibalámpa mellett – a legtöbb autótípus esetében lehetséges. A legrosszabb esetben a csonk az égéstérbe kerül, ennek pedig beláthatatlan következményei lehetnek, hiszen ilyenkor a hengerfej, a dugattyú és a hengerfal sincs biztonságban. Sokan foglalkoznak berohadt porlasztó és gyertya kiszedésével. Azonban a gyári megoldás a hengerfej leszerelés, gépműhelymunka, sokszázezres költséggel jár. A „B” terv a kifúrás tehát, ha ez lehetséges. A „balkáni” verzió pedig a beletört csonk helyszínen való rögzítése, hogy az égéstér megmeneküljön, tovább egy megfelelő ellenállással a motorvezérlőt is át lehet verni és a lámpa sem fog visszajelezni. De ezt a verziót nem javasoljuk.
Minden információ a gyertyáról az autoalkatreszek24.hu oldalról
Minden információ az izzítógyertyáról az totalcar.hu oldaláról