Az üzemanyagárak megváltozása miatt most még inkább érdemes lesz a közösségi közlekedést választani. A vonatokra és autóbuszokra érvényes, adott viszonylaton, meghatározott időszakon belül korlátlan utazást biztosító bérletek ugyanis jóval olcsóbbak, mint az autóval történő ingázáshoz szükséges üzemanyag. A vasúti és autóbuszos helyközi közlekedés alaptarifái 2012 óta változatlanok. Emellett a közösségi közlekedés biztonságos, környezetkímélő, az utazási idő pedig hasznosan is eltölthető.
Az idei évben már a járványhelyzet előtti időszak utasforgalma tapasztalható a közösségi közlekedési társaságok járatain, a MÁV-Volán-csoport utasszáma a 710 milliót is elérheti 2022 év végére. Ahhoz, hogy még többen szokjanak át és kedveljék meg a vasúttal vagy a busszal való utazást, nem csak utasbarát, de az autósok számára is vonzó menetrendi év vette kezdetét december 11-től. Az újdonságok attraktívabb része a főváros agglomerációját – különösen az észak-pesti térség vonzáskörzetét – érinti, de a forgalmasabb elővárosi és távolsági vonalakon az üzemidők is kitolódtak, illetve a hétvégi vonatközlekedés is sűrűbbé vált.
Mennyit spórolhat a közösségi közlekedéssel? *
A MÁV-Volán-csoport kiszámolta, hogy az ingázás nagyjából háromszor annyiba kerül azoknak, akik autóval járnak dolgozni, szemben a közösségi közlekedést választókkal. Még akkor is legalább fele annyiból ki lehet jönni, ha városi helyi bérletet kell váltani a vasúti vagy a buszbérlet mellé. Az autózást pedig a rendszeres fenntartási költségek vagy parkolási ráfordítások is drágábbá teszik.
Elővárosi vasúti példák napi ingázásra
Távolsági utazás vonattal
TramTrainnel Szeged és Hódmezővásárhely között
Busszal is olcsóbb az utazás
A buszbérletek ára is általánosságban harmad annyiba kerül, mint a napi autós ingázás üzemanyagköltsége.
A vasúti és autóbuszos helyközi közlekedés alaptarifái 2012 óta változatlanok. Egyes regionális vonalakon az országos árakhoz képest 25%-os kedvezménnyel lehet utazni 2014 óta. Az elmúlt években pedig számos távolsági viszonylatán a gyorsvonati pótjegyet is kivezette a vasúttársaság. Az automatákból és az online (ELVIRA, MÁV app) megváltott jegyek árát pedig 5, illetve 10 százalékos engedmény teszi még kedvezőbbé.
A MÁV-Volán-csoport elkötelezett a közösségi közlekedési jegy- és bérlettípusok fejlesztése mellett: elég csak a teljeskörű elektronikus jegyváltásra, a MÁV applikáción elérhető bérletekre és az elmúlt években megvalósult közös vonat-busz díjtermékekre, vagy akár a TramTrain díjszabására gondolni. Folyamatosan dolgozunk azon, hogy a jegyek és bérletek minél egyszerűbben, gyorsabban megválthatók legyenek, és azon is, hogy azok területi egységre legyenek érvényesek, ahol szabadon lehet választani a közlekedési eszközök között.
* A feltüntetett árak 30 napos teljes áru vonat- és buszbérletre vonatkoznak, míg a gépkocsik esetében 1 főre vonatkoztatva 20 munkanappal számolt, és kizárólag az üzemanyagköltséget vette figyelembe a közlekedési társaság. A személyautók esetében az átlagfogyasztást 8 literrel, az átlagos üzemanyagköltséget pedig 670 Ft-tal vették figyelembe. Nem szerepel a számításokban a budapesti helyi közlekedés díjtermékeinek ára.
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság