Facebook Twitter Instagram
    péntek, december 5
    • Impresszum
    • Médiaajánló
    • Adatvédelmi tájékoztató
    Facebook YouTube
    Dorogi-medence Regionális Hírportál
    • Kezdőlap
    • Hírek

      Vízhiány várható kedden Esztergom-Kertvárosban

      2025-12-04

      Új háziorvos kezdi meg munkáját Dorogon

      2025-12-04

      Több mint 117 millió forintos fejlesztés indul az SNI-ellátás erősítésére az Esztergomi Tankerületben

      2025-12-04

      V4-csúcs Esztergomban: a versenyképesség, az energia és a biztonság volt a középpontban

      2025-12-04

      A kecskefűz lett az Év fája 2026-ban

      2025-12-04
    • Települések hírei
      • Dorog
      • Esztergom
      • Esztergom-kertváros
      • Tát
      • Nyergesújfalu
      • Tokod
      • Tokodaltáró
      • Csolnok
      • Leányvár
      • Kesztölc
      • Piliscsév
    • Heti Novella
    • Mesélő tájak és formák
    • Közérdekű
    Dorogi-medence Regionális Hírportál
    Ön itt van:Kezdőlap » A 100 éves Homokvasútra emlékeztek
    Csolnok

    A 100 éves Homokvasútra emlékeztek

    dorogimedence.huÁltala: dorogimedence.hu2022-07-04Frissítve:2022-07-06Nincs hozzászólás4 perc olvasás
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-mail
    Megosztás
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest E-mail

    Június utolsó hétvégéjén a Homokvasút fennállásának 100. jubileuma alkalmából megemlékezést tartottak Csolnokon, a Rákóczi-telep közúti hídnál elhelyezett emléktáblánál.

    Az OMBKE Dorogi Szervezete, a Dorogi Homokvasút Baráti Köre és a Csolnok Község Önkormányzata által megrendezett eseményen Kolonics Péterné, a település polgármestere köszöntötte az egybegyülteket. Beszédében elmondta, hogy a 100 éves évfordulóra kötelességünk emlékezni, hiszen a Homokvasútnál egykor dolgozók megérdemlik azt. Ugyan már több mint 30 éve nem működik, azonban sokan tesznek azért, hogy az emléke ne halványuljon el. Kiemelte, hogy az utókor számára, a Palatinus-tó és a Rákóczi telepi közúti híd őrzi a Homokvasút emlékét. „Sokunk szívfájdalma, hogy a rendszerváltás környékén egyszerűen felszámolták a Homokvasutat és nem maradt meg turisztikai attrakcióként az utókornak. A felsővezetékes nyomvonal, a szerelvények és a hozzá kapcsolódó műtárgyak egy része eltűnt” – tette hozzá.

    A polgármester asszony örömét fejezte ki abban, hogy manapság ismét igazi kultusza van a Homokvasútnak, hiszen 2020-ban megalakult a Dorogi Homokvasúti Baráti Kör. Nemrégiben pedig kötet is jelent meg Homokvasút Dorog térségében címmel, melynek Molnár Márk, Posch Győző Viktor, Szécsey István a szerzői. Mindemellett a Benedek Endre Barlangkutató és Természetvédelmi Egyesület (BEBTE) égisze alatt létrejött Bányászkör Homokvasút-túrája révén számtalan kiránduló gyalogolt már ott, ahol a nyolcvanas évek végéig vonatok közlekedtek. Hartyán Csaba sok embernek mesél az iparvasútról és eleveníti fel a homokvasút történetét.

    „Egy másik elhivatott ember nevét is hadd említsem meg, Laub Dominikét, aki bozótot írt édesanyjával a nyomvonalon, átereszeket újít fel, ők kezdeményezték a Ghymessy állomás újjáépítését. Az Önkormányzat a kezdeményezés mellé állt, Hampl Róbert elkészítette a terveket, nemrégiben pedig már megadtuk településképi véleményünket és mehet a földhivatalhoz a dokumentáció.” – emelte ki Kolonics Péterné a beszédében, majd kitért arra is, hogy nagyon örül annak, hogy ez a most felavatott emléktábla Csolnokra került. Hozzátette: az átadásra került emléktábla keretbe foglalja több ezer dolgozó munkáját, akik az iparvasút megépítését, a vasúti járművek, rakodó gépek tervezését, gyártását végezték, és az egész rendszer működtették. Az emléktábla tervezői Molnár Márk, dr. Korompay Péter, Posch Győző Viktor. A kivitelező Bohner Zoltán kőforgó volt. A tábla felavatása óta, sokan álltak már meg ezen a helyen, és ismerték meg a nyomvonal hosszát, állomásait, hisz a Bányászkör és a Csolnok Ring útja is erre vezet.

    A homokvasút története:

    Az első homokvasút 1922. júniusában indult meg 3,4 km-en 580 mm-es nyomtávolságon Dorog Sátorkőről, Tömedék településre, ezt követően ferde pályán szállította a homokot a csolnoki szénbányákhoz. Működése során 3.998.000 m3 tömedékelő anyagot termeltek ki. és szállítottak le. A homokbánya a mai Palatinus-tó víztükre feletti területet hasznosította. Itt a csillék vontatására lovakat, míg a vasúti fővonalon 550 V. feszültségű iker egyenáramú villamos mozdonyokat alkalmaztak. 1935. augusztusától az új meghosszabbított Homokvasút szállított Auguszta II-es homokürítő állomásig, így az iparvasút hossza 10 km-re bővült. Csolnok határában 120 m hosszúságú alagutat építettek a különleges terep viszonyok miatt. 1938 -ban a Strázsa hegy déli oldalán külszíni bányanyitással folytatódik a homoktermelés. 1942-ben újabb fejlesztésekre került sor: a vasúti pályát meghosszabbítják a VI. homokürítő állomásig (Borókási bányaüzem), Két vasúti szárnyvonal is épül, az V. homokürítő állomásokig. 1960-tól 1988. évig üzemel a talajvíz szint alatti homok kitermelés 10m mélységig. A három homokbánya hatvanhat éven keresztül 16.298.000 m3 termelvénnyel járult hozzá a dorogi térség bányászatához. 1976. évben a homoktermelésben jelentős visszaesés történt, mivel a bányák katasztrofális vízbetörések, szénvagyon kimerülések miatt megszűntek. Ezt követően 1987-ig csak a XXI. bányaüzem részére szállítottak homokot, ennek mennyisége évenként folyamatosan jelentősen csökkent! Az utolsó évben 1989-ben, csak homokeladást teljesít az üzem. A homokvasút felszámolása 1988. évben megkezdődött. Az ipar történnetű értékű villamos mozdonyokat, vagonokat, gépeket, a vasúti pályát feldarabolták, vas hulladékként értékesítették! Tervek készültek úttörővasút üzemeltetésére, de a feltételek és az anyagi források ennek lehetőségét nem biztosították.

    Jövő:

    Az alagút, a Sátorkői műhely, a fürdő épületek magán tulajdonként maradtak meg a jelen kor számára. Egykor villamos mozdonyok vontatták a homokkal megrakott szerelvényeket azon a nyomvonalon, ahol a jövőben egy pályázat révén akár gyalog, vagy kerékpárral is végig haladhatunk, sőt Dorogtól egészen Péliföldszentkeresztig is eljuthatunk. A tervezéssel, engedélyeztetéssel és kivitelezéssel együtt összesen mintegy bruttó 220 millió forintból alakíthatnak ki túrázásra és kerékpározásra alkalmas útvonalat Dorog-Csolnok-Sárisáp-Annavölgy-Nagysáp-Bajót-Tokod között 20-25 kilométer hosszan. A dorogi szakasz mintegy nettó 35,6 millió, a csolnoki 82,8 millió, a sárisápi 4,4 millió, az annavölgyi 13 millió, a nagysápi 5 millió, a bajóti 1,7 millió, míg a tokodi 10,2 millió forintba fog majd kerülni. A többnyire erdős területeken kialakítandó útvonalon lesznek földdel, murvával ellátott részek is, amelynek a kivitelezése várhatóan 2-3 éven belül megtörténhet. A pályázati program koordinátora a Dunamente és Térsége Turizmus Egyesület. A tervezett projekt keretében megvalósulhat a teljes vasúti nyomvonal edukatív bemutatása, értékének megőrzése, ipari jelentőségének bemutatása a helyben élők és térségünkbe látogatók részére, izgalmas, különleges formába öntve.

    Forrás: Kolonics Péterné írása nyomán
    Fotók: Kolonics Péter

    Csolnok featured homokvasút megemlékezés
    Megosztás. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-mail
    Előző cikkKözösségi teret terveznek Bajnán
    Következő cikk Új elnök-vezérigazgató a Volánbusz Zrt. élén
    dorogimedence.hu

    Kapcsolódó bejegyzések

    Vízhiány várható kedden Esztergom-Kertvárosban

    2025-12-04

    Új háziorvos kezdi meg munkáját Dorogon

    2025-12-04

    Több mint 117 millió forintos fejlesztés indul az SNI-ellátás erősítésére az Esztergomi Tankerületben

    2025-12-04

    A hozzászólások le vannak zárva.

    Richter Gedeon Nyrt.
    Styevola és Fia Kft.
    Copyright © 2025. Designed by ThemeSphere.
    • Dorogi-medencéről
    • Kezdőlap
    • Impresszum
    • Médiaajánló
    • Adatvédelmi tájékoztató

    Írja be a keresendő szót és nyomja meg az Enter billentyűt. Mégsem: Esc.

    Kedves Felhasználó! Tájékoztatjuk, hogy a hírportál felhasználói élményének fokozása érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával Ön a tájékoztatásunkat, illetve az adatvédelmi tájékoztatónkat tudomásul veszi.Elfogadom Elutasítom Bővebben
    Adatvédelmi tájékoztató

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    SAVE & ACCEPT