Egyre többször történik baleset a 117-es úton, közülük az utóbbi időben kettő halálos kimenetelű volt.
Bata Erik rendőr főhadnagyot, az Esztergomi Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának kiemelt főelőadóját arról kérdeztük, hogy az említett útszakaszon – a balesetek elkerülése végett – mire figyeljenek oda a gépjárművezetők.
– Az utóbbi időben két halálos baleset is történt a 117-es úton. Hogyan kerülhetők el az ilyen balesetek, illetve mire figyeljenek oda a vezetők?
– Amennyiben konkrétan a két halálos kimenetelű balesetek vesszük figyelembe, akkor alapvetően kiemelhető a vezetésre irányuló koncentráció, figyelem hiánya. A járművezetőket arra szeretnénk kérni és sarkalni, hogy amennyiben résztvevői vagyunk a közúti közlekedésnek, akkor tartózkodjanak minden olyan magatartástól, ami akár csak egy másodpercre is elvonja a figyelmüket a vezetéstől. A járművezetők által igénybe vett forgalmi sávon belül is a lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Ezen kötelezettség alól csak az jelenthet kivételt, ha a forgalmi sáv vagy annak egy bizonyos része bármely okból nem áll rendelkezésre vagy az útburkolat minősége esetleges erre nem alkalmas. Abban az esetben, amikor már el kell hagyni a forgalmi sávot, azt kizárólag az irányváltoztatás szabályainak megfelelően tehető meg. Amennyiben a járművezető (jellemzően) egy kanyarban akár egy másodpercre is figyelmetlen és elhagyja a rendelkezésre álló forgalmi sávot vagy jellemzően motorosok esetén annak űrszelvényét, akkor drasztikusan megnő az esélye egy frontális ütközésnek. Ezen felül a járművezetők kiemelt figyelemmel kell, hogy közlekedjenek azon időszakban, amikor az időjárási viszonyokban változás áll be. Jellemzően amikor a látási viszonyok korlátozottá válnak, továbbá, ha az úttesten a tapadási tényezők megváltoznak. Egy heves tavaszi vagy nyári zápor esetén, az úttesten lévő poros rétegre eső víz nyálkás réteget képezve drasztikusan megváltoztatja a jármű gumiabroncsa és az úttest felülete közötti tapadási viszonyokat.
– Táton a 117-es út és az Esztergomi út kereszteződésénél nagyon sok baleset történik. Úgy gondolom többen nem tudják értelmezni a KRESZ szabályokat ebben a kereszteződésben, illetve sokan figyelmetlenek is. Miért olyan veszélyes az előbb említett kereszteződés?
– A kereszteződést megvizsgálva két olyan tipikus baleseti ok emelhető ki, mely balesetet előidéző tényező. A kereszteződés teljes területén a 60 km/órás sebességkorlátozó jelzőtáblák vannak érvényben. Jellemzően az emberi szem egy tárgy sebességét úgy méri fel, hogy a tárgy méretét hasonlítja a környezetben előforduló egyéb tárgyak méretéhez. Oldalirányban érzékelt sebesség esetén ez könnyebb, míg egymással szemben elhelyezkedő járművek esetén jelentősen nehezebb. A balesetek nagy százalékát az idéző elő, hogy az Esztergom-Kertváros irányából érkező és Tát, Esztergomi útra lekanyarodni szándékozó jármű vezetője jellemzően járművezetői rutintalanságból, de rosszul méri fel a szemből érkező jármű sebességét és megkezdi a bekanyarodást, mellyel előidézi a veszélyhelyzetet. Közreható magatartásként értékelendő, hogy a Nyergesújfalu irányából érkező járművek több esetben nem csökkentik sebességüket 60 km/órára. Ebben az esetben pedig a bekanyarodni szándékozó járművezető nehezebben tudja felmérni az érkező jármű reális sebességét. De sok esetben erre, ezen járművezető sem fordít kellő időt. Javaslatként fogalmazható meg ezen járművezetőknek, hogy amennyiben egy kis mértékben is bizonytalanok a szemből érkező jármű sebességének felmérésében és a kereszteződés elhagyásához rendelkezésre álló idő tekintetében, akkor hagyjanak fel kanyarodási manőverükkel. A kereszteződésben előfordul balesetek okainak másik nagy százalékát teszi ki a besoroló sávban alkalmazott helytelen irányváltoztatás. A Tát irányából érkező járművezetőnek sokkal több időt és figyelmet kell fordítania a főúton közlekedő járművek típusaira, a forgalom sűrűségére, valamint a konkrét érkező jármű távolságára és sebességének felmérésére. A besorolási művelet megkezdése előtt nem elegendő a jármű külső visszapillantó tükrének használata, hisz sok esetben a visszapillantó tükör, az üvegének kialakítása miatt megtévesztő képet adhat az érkező jármű méretéről és ez által annak távolságáról és sebességéről. A kereszteződést már eleve úgy kell megközelíteni, hogy elsőbbségadás kötelezettségének a járművezető eleget tudjon tenni és nem a besorolás, irányváltoztatás megkezdése előtt kelljen hirtelen, nagy erővel fékeznie, az elsőbbséggel rendelkező jármű közelsége miatt. A járművezetők vagy helyismeret hiánya miatt, vagy járművezető rutintalanság miatt vagy szimpla figyelmetlenség miatt helytelenül mérik fel az érkező jármű/járművek sebességét és az irányváltoztatásukkal hirtelen fékezésre kényszerítik az elsőbbséggel rendelkezőt, ezzel kialakítva a veszélyhelyzetet.
– A rendőrség és a közút együttműködve milyen lépéseket szeretne tenni – akár figyelmeztető táblákkal, berendezésekkel – a balesetek csökkentésének érdekében?
– A közútkezelő részéről már idén kihelyezésre kerültek a kereszteződés fölött további sebességkorlátozó táblák és sebességkorlátozásra figyelmeztető útburkolati jelek is. Amennyiben a baleseti számok indokolttá teszik, úgy további forgalomtechnikai beavatkozásokat fog eszközölni a közútkezelő, ugyanakkor ezen döntés az ő hatáskörükbe tartozik. A rendőrség részéről az útkereszteződés és az útszakasz forgalmának célirányos ellenőrzés került előtérbe, több rendelkezésre álló technikai eszköz külön-külön, vagy egy időben történő bevetése mellett, legyen az álló, menet közbeni sebességellenőrzés, pilóta nélküli állami légijármű bevetése, civil motoros rendőr vagy civil szolgálati személygépkocsival való forgalomellenőrzés.