Az elmúlt évtizedben országosan hatezer kilométernyi útszakasz újult meg, az idén pedig ezer kilométer felújítását tervezték, de már több mint 1200 kilométeren eljutottak legalább a munkakezdésig – fogalmazott az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára október 28-án, csütörtökön a Bajnán tartott sajtótájékoztatóján.
Schanda Tamás elmondta: országszerte több mint 300 szakaszon, közel 640 kilométeren befejeződtek a felújítási munkálatok, 184 szakaszon mintegy 630 kilométeren pedig még zajlanak a beavatkozások. A felújítások összértéke több mint 220 milliárd forint. Az érintett útszakaszok több mint négyötöde a Magyar Falu Program keretében újul meg az éves ráfordítás több mint feléből – fűzte hozzá.
Az államtitkár közölte: az útfejlesztések célja az, hogy minden megyei jogú várost négysávos úton lehessen megközelíteni, az autópályák és az autóutak elvezessenek az országhatárig, a kiemelt gazdasági térségek, technológiai és ipari központok elérhetősége javuljon, és minden településről fél órán belül elérhető legyen egy gyorsforgalmi út. Kitért arra is, hogy a baloldali kormányok 2010-ben rengeteg adósságot hagytak maguk után, hiszen nem törődtek az útfejlesztésekkel, a meglévő úthálózattal is rosszul bántak.
A miniszterhelyettes elmondta azt is, hogy az országos felújításokhoz hasonlóan Komárom-Esztergom megyében is jelentős felújítások történnek. Zsámbék és Bajna, valamint Nyergesújfalu és Bajna között az útburkolat cseréjére és kiegészítő munkálatokra több mint félmilliárd forintot ítélt meg a kormány.
Völner Pál, az Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára, a térség fideszes országgyűlési képviselője kiemelte: nagyon fontos cél a közlekedés biztonságossá tétele, a kritikus szakaszok korrigálása. „Nagy öröm, hogy ma itt állhatunk, és nemcsak itt, hanem megye számtalan pontján jelen lehetnénk, hiszen Mogyorósbánya, Bajót és Csolnok térségében is megújultak az utak. Sorolhatnám a munkálatokat, amelyek jelenleg is folynak, és ez a lendület folytatódik jövőre is, hiszen a Magyar Falu Programban 100 milliárd forint áll majd rendelkezésre az utaknak a megújítására” – tette hozzá a képviselő.
Völner Pál emlékeztetett: „Schanda Tamás elmondta, hogy 2010 óta 6000 kilométernyi útszakasz újult meg Magyarországon, ebből 1000 kilométer az idei évben. Mi történt? Megtáltosodtunk? Miért nem volt korábban ennyi? 2010-ben a magyar költségvetés olyan állapotban volt, hogy hazai forrásból szinte semmilyen útfelújítást nem tudott finanszírozni. A kátyúzás is, mondjuk úgy, hogy hagyott némi kívánnivalót maga után, tehát még arra is alig jutott forrás. Azóta sikerült egy olyan gazdaságot felépíteni, egy olyan költségvetési szerkezetet kialakítani, hogy mindenre jusson a nyugdíjemelésektől, a családtámogatáson át, és az útfelújítások területe is sorra került.”
Mikesz Csaba, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy az elmúlt évtizedben a társaságnál jelentős műszaki fejlesztés zajlott, mintegy 40 milliárd forintból egyebek mellett teherautókat, gépláncokat, aszfaltmarókat vásároltak. Mindemellett felhívta a figyelmet a közlekedőkre, hogy körültekintőbben vezessenek, hiszen nagyon gyakran szenvednek balesetet a közút dolgozói az utakon, a szabálytalan közlekedők miatt.
Forrás: MTI / dorogimedence.hu