30 évvel ezelőtt gazdasági kockázat volt a beruházás, mára a hazai gazdaság egyik alappillére lett a Magyar Suzuki Zrt. A jeles évforduló és az évtizedek óta tartó sikeres együttműködés alkalmából Szijjártó Péter, külgazdasági és külügyminiszter; Völner Pál, államtitkár, miniszterhelyettes; Ésik Róbert, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) elnök-vezérigazgatója; illetve Hernádi Ádám, Esztergom város polgármestere ellátogatott az esztergomi gyártóhoz. A vendégek a vállalat, egyúttal a hazai autóipar jövőjéről beszélgettek a Magyar Suzuki két hónapja kinevezett vezérigazgatójával, Atsumi Masato-val.
3 évtizede kezdődött a Magyar Suzuki Zrt. és a vele egy idős hazai autógyártás sikertörténete. 50 év kihagyás után éledt újjá ugyanis a hazai személygépkocsi-gyártás a Suzuki Motor Corporation magyarországi befektetésének köszönhetően. A Magyar Suzuki üzleti eredményeinek kulcsa kezdettől fogva az érintettekkel való szoros együttműködés. A cég munkatársai, beszállítói, partnerei, márkakereskedői és szervizhálózata, hozzávetőlegesen 10 000 ember írja és alakítja a vállalat történetét, 2012 óta stratégiai partnerségben a mindenkori kormánnyal. A személygépkocsi-gyártás ma az ország GDP-jének 5-6 százalékát adja. A járműipari beszállítók további 8-9 százalékot tesznek hozzá a bruttó hazai termékhez.[1] Az ágazat stratégiai fontosságúvá vált a magyar gazdaság számára, ebben pedig a Magyar Suzukinak is jelentős szerepe van.
„Megérte anyavállalatunknak a Magyar Suzuki alapításába vetett hit, ami töretlen maradt akkor is, amikor nehezebb idők jártak. 30 év alatt több mint 3,6 millió autót adtunk a világnak. Az első generációs Swift és a Vitara modelljeink közötti különbség szemlélteti leginkább azt az utat, amit vállalatunk bejárt a kezdetek óta, folyamatosan igazodva a vásárlók igényeihez, és a piaci trendekhez. Mára kizárólag hibrid modelleket készítünk Esztergomban az európai uniós piacokra” – összegezte Atsumi Masato, a Magyar Suzuki Zrt. újdonsült vezérigazgatója a vállalat által megtett utat a találkozón. „Elkötelezettek vagyunk a zöldebb jövő mellett, amiben úgy gondoljuk 10 évig még a hibrid meghajtásé lesz a fő szerep a piacon. A Suzuki Csoport 2050-re karbon semleges üzemekkel és termékportfólióval szeretne jelen lenni mindenhol a világon, a Magyar Suzukinál is ebbe az irányba indultunk el. Ahogyan az alapításunk óta mindig, ezen az úton is partnereinkkel és beszállítóinkkal közösen szeretnénk haladni, kölcsönösen segítve egymást.” – osztotta meg a cég jövővel kapcsolatos terveit a vezérigazgató.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter így kommentálta a találkozót – „A rendszerváltoztatást követően a Magyar Suzuki volt az egyik első jelentős külföldi vállalat, amely bizalmat szavazott az átalakuló Magyarországnak, bizalmat szavazott a magyar embereknek. Az elmúlt 30 esztendő története a Magyar Suzuki szempontjából egyértelműen sikertörténet. Ma a vállalat itt Esztergomban mintegy 2800 embernek ad munkát, a beszállítókkal együtt több mint 10 000 család megélhetését biztosítja.”
A Magyar Suzuki közismerten híres magyarországi beszállítói hálózatát is fejlesztette: csak az utóbbi néhány évben 9 oktatást tartott összesen 145 beszállítónak a Nemzeti Befektetési Ügynökséggel együttműködésben.
[1] forrás: Az Euler Helmes Magyarország elemzése szerint
Fotók, forrás: Magyar Suzuki Zrt.