Május 25-én, kedden megkezdődött a Mária utca felújítása Dorogon. Első körben elkezdték a Mária utca – Rákóczi utca és Vasút sor közötti – fák kivágását. Ezáltal az Iskola utca felől érkezők a vasútállomás felé kerülhetnek, a Bécsi út felől érkezők pedig tovább hajthatnak a az Iskola utca felé.
Az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben, a DE-MA Projekt Kft. által készített műszaki dokumentációban olvasható, hogy a Bécsi és Szent József utcák közötti szakaszon a meglévő forgalmi rend nem változik, csupán a szélességi méretek változnak, valamint az ÉNy-i járda szélességének rovására az oszlopsor alatt egy kis lombkorona magasságú zöldsávot alakítanak ki 70 cm szélességben, majd a járda az épületek falsíkjáig vagy a kerítések síkjáig 1,45 – 2,15 m között változó szélességben (az 1,45 m csak lokálisan üzletbejárati lépcsőnél alakul ki).
A felújítás során a gépkocsik közlekedésére és parkolására szolgáló terület bővül némileg a meglévőhöz képest, a forgalom biztonságosabb lebonyolódása, és a kényelmesebb parkolási feltételek biztosítása érdekében. A terv szerint egységes 6 m (2×3m) két forgalmi sávos út épül aszfaltburkolattal, az ÉNy-i kiemelt szegélyhez kapcsolódva, a DK-i oldalon süllyesztett szegéllyel határolva. A süllyesztett szegélytől DK-i irányban tervezett a meglévőtől eltérően, térkőburkolattal tervezett parkolósáv, az azt határoló kiemelt szegély homlokfaláig 2,3 m szélességben.
A parkolósávot DK-i oldalon a kiemelt szegély után a falsíkokig a járda követi 1,25 m – 2,45 m közötti szélességgel (az 1,25 m csak lokálisan üzletbejárati lépcsőnél alakul ki).
A 13-as házszám előtt egy forgalom csillapító küszöböt alakítanak ki, 4 m hosszban, 1,6-1,6 m hosszú kétoldali rávezető rámpával, melyen a tervek szerint kijelölt gyalogátkelőhely létesül.
A Mária utca – a Szent József és a Rákóczi utcák közötti szakaszának nyomvonala – a tervezett piac irányába kissé elhúzásra kerül, hogy a csomópont a jelenleginél kedvezőbb geometriai kialakítással átépíthető legyen. A Rákóczi utca csomópontját olyan módon építik át, hogy a 6 m széles pálya 8 és 10 m sugarú burkolatszél lekerekítésekkel csatlakozzon a Mária utca burkolatszéléhez. A kialakítás egyrészt kedvezőbb feltételt alakít ki a Rákóczi utcából a Bécsi út felé kanyarodó járműmozgások számára, másrészt egy gyalogosan biztonságosan használható, városképileg is jó megjelenésű tér kialakítását teszi lehetővé a zöldséges üzlet előtt. A tervezett piac előtt egy a fentihez hasonló forgalomcsillapító küszöböt építenek ki, melyen a tervek szerint kijelölt gyalogátkelőhelyet létesítenek.
A posta előtti párhuzamos parkolók aszfalt burkolata az egységes megjelenés miatt térköves kialakítású lesz. A zöldséges üzlet melletti telephelyi behajtó burkolata telekhatárokig a többi behajtónál alkalmazott piros színű térkővel tervezett. A telephelyi széles behajtó után a széles járda rovására párhuzamos kialakítású parkolókat létesítenek. A parkolók kialakításához a meglévő fák kivágása válik szükségessé, helyettük az első szakaszon alkalmazottal megegyező fajtából egy-egy példány kerül telepítésre a számukra tervezett kis ültető helyeken. A parkolók után egy újabb telephelyi behajtó van melynek kialakítása a fentiek szerint a telekhatárig tervezett. A behajtó után a kínai áruház előtti beton térburkolat felbontásra kerül itt is párhuzamos parkolók és mögötte járda kialakítása tervezett a telekhatárig, mely az épület falsíkja előtt húzódik ~1,2 m távolságban, ezt a sávot zöldfelületként alakítják ki a tulajdonossal egyeztetve.
A kínai áruház után egy a fentiekkel megegyező kialakítású forgalomcsillapító küszöböt építenek ki, melyen szintén kijelölt gyalogátkelőhelyet terveznek. A gyalogátkelő miatt a Mária ház oldali parkoló kissé átépül, hogy az ezoldali járdára való rávezetés kialakuljon. Az átkelő vasútállomás felé eső oldalán a kínai áruház sarkán egy nagyobb járdafelület tervezett, melynek kiemelt szegélye kialakítja a vasútállomáshoz vezető út csatlakozásának ezoldali burkolatszélét szabályozva a jelenleg rendezetlen járműmozgásokat ezen a ponton. Az útcsatlakozás vasút oldali burkolatszélét nem építik át, a csatlakozás kopórétege ~5,7 m mélységig kerül felújításra a Mária utcával együtt.
A felújítás végszelvénye előtt a Vasút sor burkolatának csatlakozását még felújítják annak lekerekítő íveivel, ~7,0 m mélységben.
A vasútállomáshoz vezető út csatlakozásával szemben lévő két ház előtti járda burkolata, a meglévő geometria megtartása mellett cserélik térkőburkolatúra.
A Rákóczi úton a beavatkozási szakaszon a SZTK oldali parkolók szegélyétől számítva egységesen 6 m széles pályát alakítanak ki, az ellenkező oldali beton folyóka elbontásával. A zöldséges üzlet előtt kialakítandó széles gyalogos használatú, zöldfelületet is magában foglaló tér oldalában a Time Gate kávézó teraszáig tartó részen három párhuzamos parkolót alakítanak ki, mögötte a kerítésig a széles járdaburkolat burkolatcseréje valósul meg. A kávézó terasza az irodaház bejárata és a gazdabolt előtt (magánterület) kiemelt rész és az útburkolat közötti járdát újjáépítik. A gazdabolt után a Rákóczi irodaház parkolói előtt húzódó járda is megújul olyan módon, hogy azon a gépkocsival való átközlekedés a kialakult állapotoknak megfelelően mindenhol biztosított legyen.
A csapadékvíz elvezetés rendszere nem változik a meglévőhöz képest, így az egyesített csatorna érintett szakaszán lévő aknáinak mindegyike új víznyelőrácsos fedlappal lesz ellátva, és velük szemben az ellenkező oldali szegélynél egy-egy víznyelőt építenek ki, az aknára való rákötéssel. A forgalomcsillapító küszöbök előtt a parkoló oldalon is szükséges egy új víznyelő létesítése.
A Rákóczi úton az elbontandó beton folyóka nyomvonalában, az új szegély mellé létesül két új víznyelő akna. Az épületek utcai homlokzatán lévő ereszek nem kerülnek zárt rendszerben bekötésre a csatornába, azokból a fejlesztés során is a burkolatokra folyik ki a víz.
Az utcában meglévő közvilágítás üzemel, melynek fejlesztése a gyalogátkelőknél tervezett két helyen a meglévő oszlopon új lámpakar és lámpa telepítésével, egy helyen (a tervezett piacnál) pedig új oszlop állításával, és azon a megfelelő lámpakar és lámpa elhelyezésével.
Az utca forgalmi rendje a fentiek szerint nem változik, a Bécsi és Szent József utcák közötti szakaszon 30 km/ó sebességkorlátozást vezetnek be melyet a szakasz mindkét végén kihelyezett táblák jeleznek majd.
A Mária utcában az ÉNy-i oldalon a szegély mellett a villanyoszlopok vonalában kismagasságú törzsre oltott fákat telepítenek, közöttük pedig cserje szintű zöldfelület alakítanak ki, a növények alatt fehér színű osztályozott kavics díszfeltöltés készül, a városban már több helyen alkalmazott megjelenéssel. A Mária házzal szembeni parkolóknál a fentiek szerint csak pontszerűen a parkolóállások között kerül egy-egy fa beültetésre. A kialakított zöld sávok automata öntözőrendszerrel lesznek ellátva.
Forrás: ekr.gov.hu / DE-MA Projekt Kft.