Kategóriák: Hírek

A legjobb chatbotok, amelyeket 2021-ben találhatsz

Egy chatbot olyan, mintha minden egyes látogatódhoz (a weboldaladon) egy egyéni partnert társítanál, aki segít neki végigmenni az oldal folyamatain. Valaki, aki 0-24-ben az év minden napján elérhető, és proaktívan képes kommunikálni. Olyan, mintha ilyen ember nem is létezne, igaz? Persze, hogy igaz! A chatbotok egyre okosabb, egyre proaktívabbak, és egyre jobban képesek valódi válaszokat adni.

A csevegőbotok fogalmi meghatározása

A chatbot az egy olyan szoftver, amely képes automatikusan válaszolni feltett kérdésekre, megjegyzésekre reagálni. Ennek a szoftvernek egyetlen célja van: a kommunikáció. Emlékszem, még régen volt egy olyan chatbot, amelyet Istenként „adtak el”, és az igazság az, hogy már akkor (ez kb. 10 éve volt) is hosszú időre le tudott kötni a „vele” való csevegés.

A chatbotok két szereptípust töltenek be:

  1. Ügyfélszolgálat
  2. Emberies kommunikáció

Az első körben elég egyértelmű, hogy miről van szó: egy adott cég holnapján nem ügyfélszolgálatosok válaszolnak a százezredik, az árakra vonatkozó kérdésre, hanem egy chatbot. Így a cég spórol, hiszen nem kell embert alkalmaznia külön erre a dologra, az ügyfél pedig elégedett, mert a másodperc törtrésze alatt választ kap a kérdéseire.

Az ügyfélszolgálati kiszolgálásra kitalált chatbotok elég gyakran észrevétlen olvadnak bele a böngészésünkbe. Persze sokszor nem „állunk szóba” ezekkel a szoftveres segítőkkel, de a kutatások azt mutatják, hogy sokan használják őket. Természetesen itt is elég nagy verseny van már a piacon, és kisebb-nagyobb cégek versengenek a legjobb chatbot-fejlesztő címéért – és a piac nagyobbik szeletéért. Egy rövid kereséssel másodpercek alatt lehetne találni legalább két tucat különböző chatbot platformot, ingyenest és fizetőst egyaránt.

De vajon miért van ennyi? A válasz egyszerű: az alaptechnológia igen egyszerű. Hiszen csak annyit kell tenni, hogy a kulcsszavakat, kulcs mondatokat tanítunk meg egy algoritmusnak, ami azok alapján a rendelkezésre álló válaszokból válogat. Ma már persze nagyon kevés olyan chatbot van, ami ezen az elven működik! Most, a 21. század második évtizedében már ott járunk, a szoftver már tanulni is képes, és a korábban feltett kérdések, és az azokra adott felhasználói válaszok és reakciók alapján tud jó választ adni. Az alapvetés, hogy a chatbotok számára kell egy olyan tudástár, ahonnan az alapvető információikat kinyerhetik, de azon túl a legjobb chatbotok már képesek tanulni. És tanulnak, fejlődnek, mi pedig alig tudjuk eldönteni, hogy robottal vagy élő emberrel beszélünk-e.

Nézzünk néhány példát az üzleti célú chatobotokra!

Microsoft Bot Framework

Kezdjük ott, ahol szinte mindent kezdünk, ami informatikával kapcsolatos. A Microsoft Bot Framework a szoftveróriás egyik olyan fejlesztése, ami sokáig részét képezi majd az életünknek. Ez a keretprogram az Azure-ral kompatibilis, beágyazható, és bizony a mesterséges intelligencia adja az alapját. Ez azt is jelenti, hogy a rendszer alkalmas arra, hogy betanítsuk, így pedig rendkívül széles körben alkalmazható.

Acquire

Az Acquire egy, a fentinél valamivel egyszerűbb program. Nem beszélhetünk mesterséges intelligenciáról, inkább egy olyan programról, amely egyszerű válaszokat tud adni. Sok helyen láthatunk ilyen chatbotot működés közben, van több olyan casino online magyar nyelven, amelyek ilyen chatbotokkal promóciókat futtatnak.

ChatterOn

Harmadik példánknak pedig egy olyan szoftvert hozunk fel, amelyik meglovagolva a jelenlegi népszerűségi hullámot, nem weboldalakra, hanem a Messengerbe költöztet chatbotot. Ez is egy nagyon jó technológia, és sok gondot meg is lehet vele spórolni, hiszen ma már minden Facebookot és Messengert használ. Emiatt pedig sok cégnek nincs külön honlapja, hanem ezen a közösségi hálózaton üzemelteti a fő profilját. Az, hogy ez hosszú távon jó –e vagy sem, azt a jövő dönti el. Mindenesetre a ChatterOn-nal lehetőséged lenne egy alap válaszoló-robotot létrehozni.

És mi a helyzet a beszélgető botokkal?

Visszatérve a korábbi példára, vannak olyan chatbotok, amelyek nem eladni és ügyfélszolgálati kérdésekre választ adni vannak, hanem azért, hogy szórakozzunk, vagy átsegítsenek nehéz időszakokon.

A beszélgetésre kifejlesztett intelligens chatbotokat lehet komolyan is használni, és lehet komolytalanul is. Nézzük meg a komoly használatot először!

Segítő chatbotok

Talán ez a legizgalmasabb terület ebben a fejlesztési körben. Egy orosz cég, az Endurance elkezdett egy olyan intelligens partner-szoftver fejleszteni, az Alzheimer-ben szenvedőknek nyújthat segítséget. Az alap tézis az, hogy a szoftver képes tárolni és megérteni a beteg által mondottakat, és ha később esetleg nem emlékszik valami, akkor a korábbi beszélgetés alapján képes lehet segíteni. Ez egy nagyon futurisztikus, de mégis nagyon emberközeli megközelítése a mesterséges intelligenciának. A szóban forgó szoftver egyébként nyílt forráskódú, és felhőalapú, tehát az orvosok és a családtagok akár vissza is nézhetik az elhangzottakat, fontos, gyakran elfelejtett információt kinyerve ezzel.

Egy másik érdekes fejlesztés a Casper, amely az álmatlanságban szenvedőknek segít átvészelni az álmatlan időszakokat. Még kezdeti stádiumban van, emiatt a válaszok nem mindig passzolnak, de ez is egy olyan kezdeményezés, amit érdemes lenne felkarolni.

Szórakoztató chatbotok

A szórakoztatásra szánt chatbotok is igen sokfélék, és tényleg el lehet velük szórakozni, főleg ha épp nincs emberi lény a közelünkben. Számos chatbottal találkoztam már, és nem csak vicces, de néha félrevezetően valószerű válaszokat is kaptam ilyenektől.

Ha példákat akarunk hozni, akkor ott van, mondjuk a Disney egyik chatbotja, ami még a Zootopia kiadása idején látott napvilágot. Ez alapvetően egy nyomozós játék volt, még egy felnőttet is le tudott kötni. Hasonlóan humoros megközelítése ennek a technológiának a Galaxis Őrzői chatbot is.

Ezeken túl pedig számos helyen találkozhatunk, chatbotokkal Nem is gondolnád, de egy étteremnek is lehet már chatbotja, amitől megkérdezhetjük, hogy mi a menü, mennyibe kerül, amit kinéztünk, vagy, hogy van-e szállítás a címünkre. De ugyanígy politikusok és nagy cégek is futtathatnak ilyen válaszoló robotokat, aminek lehet, hogy sok haszna nincs, de reakciót, és oldalmegtekintést hoz magával.

Ennyi volt tehát a kis összefoglalóm a chatbotokról, ha legközelebb találkozol eggyel, kérdezd meg, hogy van!

Megosztás
Tegek: chatbot