2020. január 31-én, pénteken Párkányban és Esztergomban adták át az első határon átnyúló kerékpárkölcsönző rendszert, amelyet február 1-jétől vehetnek igénybe a lakosok.
Február 1-jétől Esztergomban és Párkányban összesen – a korábbi rendszerrel együtt – 20 állomáson, 278 dokkolóval és 165 kerékpárral indul el a hagyományos és elektromos kerékpárokkal felszerelt határon átnyúló kölcsönző rendszer.
Az átadó ünnepség a párkányi városházán kezdődött, ahol elsőként Szabó Eugen, Párkány polgármestere szólalt fel két nyelven. Visszaemlékezett, hogy amikor 2015-ben újdonsült polgármesterként az asztalára került az a nemzeti stratégia, amely a kerékpáros közlekedést hivatott támogatni, majd megnézte azokat a videókat, amelyeket Hollandiában készítettek, nem tudott betelni a kerékpáros kölcsönzőrendszerrel, viszont a lelke mélyén nem bízott benne, hogy egyszer itt is megvalósulhat egy ilyen projekt, majd kiemelte: „Hála Istennek, tévedtem”.
Erős Gábor, Esztergom alpolgármestere elmondta, hogy a közösségi közlekedés ezen új formája még jobban összekovácsolja a két határvárost. Kiemelte, hogy Esztergom és Párkány önkormányzatai ezzel is szeretnék ösztönözni a turistákat és a lakosokat, hogy utazásaikhoz ilyen környezetkímélő megoldásokat alkalmazzanak.
A kivitelező T-Systems Magyarország Zrt. képviselője elmondta a rendszer működésével kapcsolatban, hogy a dokkolók automatikusan felismerik a kerékpárokat és amennyiben elektromos kerékpárt dokkolunk, úgy automatikusan elkezdik tölteni a biciklit. A rendszer viszont zárt, nincs nyílt áramforrás a dokkolóknál, így a gyermekek számára is biztonságos.
Az alkalmi felhasználónak jegyrendszert, a rendszeres felhasználóknak pedig bérletrendszert alakítottak ki. A bérletek Esztergomban 4, Párkányban pedig 3 helyen vásárolhatók meg. A féléves bérleti díj 4.000 Ft, míg az éves díj 6.500 Ft. További költség a kártya egyszeri díja, amely 600 Ft, illetve a minimális egyenlegfeltöltés 1.000 Ft. Az alkalmi felhasználók a http://mvbike.eu oldalon tudnak majd regisztrálni, ezután vásárolhatják meg az 1, 3, vagy 7 napos jegyüket. A jegy mellé 5.000 Ft, vagy 15 eurós kauciót kell vásárolni. A napijeggyel a hagyományos kerékpárok esetében dokkolásonként fél órát lehet egyhuzamban kerékpározni, majd túlszámlázásra kerül sor, amit a kaucióból von le a rendszer. Az elektromos kerékpárok esetében minden megkezdett fél óra plusz 200 Ft-ba, vagy 0,5 euróba kerül.
A sajtótájékoztató után a párkányi városháza előtt átvágták a szlovák nemzeti színű szalagot, majd a résztvevők kerékpárra ültek és áttekertek az esztergomi városházához, ahol a magyar nemzeti színű szalagot vágták el az ottani kerékpárkölcsönző mellett.
A projektről: A „Mária Valéria Bike – Public cross-border bicycle-sharing system in Esztergom and Sturovo” című projekt az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program keretén belül valósult meg. A projekt összköltsége 921.155 euró volt, melyből ERFA támogatás 782.981,75 euró, állami hozzájárulás 92.155,50 euró, az önrészek összege pedig 46.057,75 euró. A kivitelezést a sikeres közbeszerzést követően a T-Systems Magyarország Zrt., alvállalkozójával a Neuzer Kft.-vel valósította meg. A kerékpárkölcsönző üzemeltetését a Magyar Suzuki Zrt. támogatja.
Lehoczki Dávid