Az előző évhez képest idén összességében kevesebb baleset történt országos szinten a vasúti átjárókban, azonban több végződött tragédiával. Komárom-Esztergom megyében viszont ugyanannyi volt a balesetek száma 2019-ben, mint 2018-ban.
Országos szinten december elejéig vasúti átjáróban 2018 hasonló időszakához képest 16 százalékkal kevesebb, 69 baleset történt, a következményeik azonban gyászosabban alakultak: 21 halálos kimenetelű volt, 12 súlyos, 6 könnyű személyi sérüléssel, 30 eset pedig anyagi kárral végződött, míg tavaly 82 esetből 18 volt halálos, 12 súlyos, 13 könnyű sérüléssel, 39 pedig anyagi kárral járt. Idén eddig 8 gyalogos lépett figyelmetlenül vonat elé, 5 kerékpáros, 2 motorkerékpáros, 45 személygépkocsi, 4 tehergépkocsi és 3 munkagép nem állt meg időben és ütközött ezért vasúti járművel.
A MÁV sajtóközleményére reagálva megkérdeztük, hogy ez a szám érvényes-e Komárom-Esztergom megyére is. Kiderült, hogy itt nem csökkent a balesetek száma, hanem stagnált, a halálos balesetek száma pedig nőtt. 2018-ban négy baleset történt útátjárókban az útátjárót használók hibájából: egy tehergépkocsi, egy mezőgazdasági vontató és két személygépkocsival ütközött vonat. Ezek közül egy esetben a vonat oldalának ütközött egy személygépkocsi, egy pedig halálos sérüléssel végződött. 2019-ben szintén négy baleset történt az útátjárókban, amik közül egy súlyos, kettő pedig halálos személyi sérüléssel járt. Az esetek közül egy munkagép, két kerékpáros és egy gázolás történt. Valamennyi baleset fény-, vagy fény- és félsorompóval biztosított útátjáróban történt.
Az útátjárós balesetek hátterében minden esetben a közlekedők figyelmetlensége, a KRESZ előírásainak megszegése áll. A baleseteket szinte kivétel nélkül az okozta, hogy az autósok, gyalogosok vagy kerékpárosok túlbecsülték saját képességeiket, megpróbáltak még a vonat előtt átérni, esetleg egy pillanatra kihagyott a figyelmük. Az okok között szerepel még a gyorshajtás, az agresszív vezetési stílus, a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása, a vezetés közbeni telefonálás is. Gyakran tapasztalható, hogy a gépkocsivezetők nem néznek körül a sínekre hajtás előtt, nem törődnek azzal, hogy a szabályok az átjáró „fokozott óvatossággal” történő megközelítésére intik a közlekedőket.
A MÁV az útátjárók fejlesztése mellett a rendőrséggel közösen minden évben fokozott erőfeszítéseket tesz, rendszeres akciókkal hívja fel a figyelmet a körültekintő vezetésre és a szabályok betartására. A vasúttársaság ezúton is arra kéri a közlekedőket, hogy vigyázzanak jobban magukra, utasaikra.
Halálos vonatgázolás – 2019. szeptember>>
Halálos vonatgázolás – 2018. április>>
Borítókép: halálos vonatgázolás 2019. szeptemberében Nyergesújfalunál
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság