Augusztus 1-jén, sajtótájékoztatót tartottak a határon átívelő kerékpárkölcsönző-rendszer kialakítása kapcsán az esztergomi városházán.
Esztergom Város Önkormányzata és Párkány Város az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program keretében közös fejlesztést valósít meg, amelynek célja egy a határon átnyúló közösségi kerékpárkölcsönző-rendszer kialakítása Esztergomban és Párkányban.
A „Mária Valéria Bike – Public cross-border bicycle-sharing system in Esztergom and Sturovo” című projekt teljes költségvetése 921.155 euró, melyből ERFA támogatás 782.981,75 euró, állami hozzájárulás 92.155,50 euró, az önrészek összege pedig 46.057,75 euró. Esztergom város projektrészének költségvetése 496.000 euró, ennek 5%-át a város saját költségvetéséből biztosítja. A projekt várhatóan 2019. október 31-éig valósulhat meg.
A projekt keretében megvalósuló fejlesztéseket a sikeres közbeszerzés nyertese, a T-Systems Magyarország Zrt. végzi alvállalkozójával, a Neuzer Kft-vel közösen. A kerékpárokat a Neuzer Kft. gyártja majd le.
A beruházás során 14 új kerékpárkölcsönző állomás kerül kialakításra, ebből 8 Esztergomban, 6 pedig Párkányban. A kölcsönzőkben a 60 db hagyományos kerékpár mellett 45 db elektromos rásegítésű kerékpárt is lehet majd bérelni. A kerékpárok bérlése alkalmazáson keresztül lesz lehetőség, de több fizikai pont is lesz, ahol személyesen igényelhetünk kerékpárt.
A sajtótájékoztatón többek között részt vett Romanek Etelka, Esztergom polgármestere, Szabó Eugen, Párkány polgármestere, Hernádi Ádám, Esztergom város turizmusáért felelős miniszteri biztos, Fóti Balázs, a T-System megbízottja, valamint Popovics György a megyei közgyűlés elnöke.
Romanek Etelka elmondta, hogy a klímaváltozás miatt fontosnak tartja környezetünk védelme érdekében a kerékpározás népszerűsítését. A megvalósuló határon átívelő, családbarát, energiahatékonyság szempontjából pedig környezetbarát megoldás legfőképpen a folyó két oldalán élő lakosság közlekedését segíti majd elő.
Szabó Eugen elmondta, hogy korábban csodálkozva néztek át a szomszédba a kerékpárkölcsönző miatt. Szerettek volna ők is hasonló rendszert kiépíteni, a mostani beruházás pedig nem csak a párkányiak, de az esztergomiak álmát is megvalósíthatja. Hozzátette, hogy a két település közötti környezetbarát közlekedés nem csak a lakosságnak, de a turistáknak is fontos elem lehet majd.
Hernádi Ádám elmondta, hogy ez a közösségi közlekedési alternatíva egyszerű, de egy településen minél többen kerékpároznak, annál fejlettebbnek mondható a település környezetbarát infrastruktúrája. Nézzük meg például a nyugati országokat. Fontos kiemelni azt is, hogy a 21. századi fejlesztések olyanok legyenek, hogy a több száz éves hagyományok is megmaradjanak mellette.
Fóti Balázs elmondta, hogy a két országban először valósul meg határon átívelő kerekpárkölcsönző-rendszer. Ez a rendszer azért is lesz különleges, mert a 60 hagyományos kerékpár mellett 45 hibrid kerékpár is a rendelkezésre áll majd. Ezek a kerékpárok tekerés közben töltik fel az akkumulátort, mely 25 km/óráig segít majd a haladásban. Ezáltal az idősebb korosztály is kényelmesen utazhat majd.
Lehoczki Dávid