Az elmúlt időszakban a figyelem ráirányult a gyalogosan közlekedőkre, hiszen ők a közlekedés legvédtelenebb résztvevői. Az őket ért közlekedési balesetek majd minden esetben személyi sérüléssel járnak és gyakran súlyos, illetve tragikus kimenetelűek. Ennek megelőzésére országos ellenőrzést tartanak egy héten keresztül a gyalogos-átkelőhelyeken, köztük Esztergomban is.
Az esztergomi rendőrök tegnap megkezdték az első ellenőrzést a Lőrinc utca és a Kossuth Lajos utcai csomópontnál. A közlekedésben résztvevő gyalogosoknak pedig fényvisszaverő matricát ajándékoztak.
Évente átlagosan 2500 gyalogost ütnek el Magyarországon, akik közül 150 ember életét veszti. A balesetek közel 40 százalékát a járókelők okozzák, és közülük hetvenen meghalnak.
A járdán lehajtott fejjel okostelefont bűvölő, fülhallgatóban bömbölő zenével baktató gyalogosok képe bizonyára mindenki számára ismerős. Ők a közlekedés zombijai, akik tudomást sem vesznek a körülöttük lévő világról, nekiütköznek a többi gyalogosnak, esetleg körültekintés nélkül lépnek le a járdáról. Ez a fajta magatartás veszélyforrást jelent a közutakon.
A gyalogosok által okozott baleseteken belül vezető helyen áll a vigyázatlan hirtelen lelépés az úttestre, ez évente több mint 400 balesetet eredményez. Emellett második leggyakoribb ok a tilos jelzésen, illetve a tiltott helyen való áthaladás, amely nagyságrendileg évente 200 balesetet jelent.
A gyalogosok sokszor figyelmen kívül hagyják azt a tényt, hogy a KRESZ szabályai rájuk is vonatkoznak. Sokan azt sem veszik számításba, hogy – bár a zebránál a gyalogosok elsőbbséget élveznek – műszaki vagy forgalmi okból előfordulhat, hogy az úton haladó jármű nem képes megadni számukra az elsőbbséget. Különösen fontos tehát az éberség és a körültekintés, amely nem csak az autóvezetők, hanem a gyalogosok feladata is.
A gyalogosok nagy kockázatnak vannak kitéve, ha korlátozott látási viszonyok között közlekednek. A csapadéktól csillogó útburkolat, a szemből érkező járművek fényszórói, valamint a csapadékos időben működő ablaktörlők is nehezebbé teszik a gyalogosok jelenlétének észlelését. A veszélyhez hozzájárul, ha sötét ruházatban közlekednek, és lakott területen kívül nem viselnek láthatósági mellényt, ezáltal szinte teljesen beleolvadnak a környezetbe. A gyakoribb gyalogos elütésekhez hozzájárul továbbá az is, hogy nedves útburkolaton a járművek fékútja – s ezáltal, a féktávolság – megnő, és ez jelentősen növeli a balesetek bekövetkezésének kockázatát.
Autóvezetőként igyekezzünk fokozott óvatossággal és figyelemmel, alacsonyabb sebességgel megközelíteni az olyan helyeket, ahol gyalogosok hirtelen megjelenésére lehet számítani – legyen szó gyalogos-átkelőhelyről, busz- vagy villamos-megállóhelyről.
Forrás: police.hu / dorogimedence.hu