A nyergesújfalui gyárat üzemeltető olasz cég, a Lucart, Európában piacvezető a háztartási higiéniai, az MG és az airlaid papírtermékek területén. A vállalat időről időre bizonyítja környezetvédelem iránti elkötelezettségét, mint ahogy tette ezt a közelmúltban is, amikor csatlakozott az Ellen MacArthur Alapítvány CE100 programjához.
A kezdeményezést azzal a céllal indították, hogy a körkörös gazdaságra törekvő szervezetek számára közös platformot teremtsen, ezzel is lehetővé téve az ilyen irányú fejlesztések gyorsabb megvalósulását. Magyarországi papírgyárak közül a Lucart elsőként lett a hálózat tagja.
A 2010-ben létrehozott Ellen MacArthur Alapítvány a körforgásos gazdaságra való átállás folyamatát igyekszik gyorsabbá tenni. Alapítása óta a téma szakértőjévé vált, és kormányzati, oktatásügyi és a versenyszférából jött döntéshozók számára egyaránt hangsúlyozza a kérdés fontosságát.
„Minőség, innováció és fenntarthatóság: ezek a papírgyártás jövőjének és egyben vállalatunk hitvallásának is kulcsszavai. Az Ellen MacArthur Alapítvány közösségéhez való csatlakozás ezért is tesz minket büszkévé eddigi sikereinkkel kapcsolatban: jól bizonyítja, mennyire elkötelezettjei vagyunk a »körforgásos papírgyártásnak«, ahogy mi szoktuk hívni” – fejtette ki Massimo Pasquini, a Lucart vezérigazgatója. „Reményeink szerint ez az együttműködés globális szinten, számos különböző szektor és projekt esetében is elősegíti a körforgásos gazdaság fejlődését. Mi mindenképpen aktív szerepet szeretnénk vállalni ebben a folyamatban.”
A környezetvédelem területén a Lucart úttörőnek számít Európában: 1997-ben a világon elsőként vezették be a piacra a Mater-Bi csomagolással ellátott újrahasznosított toalettpapírt, illetve ők voltak az első olaszországi cég is, amely megszerezte az EU ökocímke (Ecolabel) minősítést. A vállalat EcoNatural termékcsaládjába tartozó összes termék rendelkezik ezzel a védjeggyel, és Magyarországon is forgalmazzák őket. A termékpaletta alapanyagául az úgynevezett Fiberpack® szolgál, melyet az italos kartondobozokból kinyert cellulózrostok újrafelhasználásával hoznak létre. A cégcsoport hazánkban nem csupán értékesít, de gyárt is környezetkímélő árucikkeket: újrahasznosított anyagokból alkotott WC-papírok és kéztörlők számos méretben és kiszerelésben készülnek a nyergesújfalui üzemben.
A cég a Fiberpack®-et 2010-ben, a Natural projekt keretében a Tetra Pak®-kal közösen hozta létre. A díjnyertes kezdeményezés a körforgásos gazdaság jegyében született, és bemutatja a papír evolucióját. A projektnek köszönhetően a Lucart több mint 3,6 milliárd italkartont hasznosított újra, amelyek egymás mellé helyezve 21-szer érnék körbe a Földet. A kezdeményezés további sikere még, hogy 1,6 millió fát mentett meg a kivágástól, illetve, hogy 93 800 tonnányi szén-dioxid-kibocsátást előzött meg: a Budapest-Békéscsaba távolságot több mint kétmilliószor kell megtennie egy személygépkocsinak, hogy ennyi gázt juttasson a légkörbe.
Lucart Sajtó
Borítókép: MTI (a Lucart nyergesújfalui gyára)