Megyénk új, határt átívelő híddal gazdagodik hamarosan. Helyére emelték az új Komáromi Duna-híd első acél elemeit – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Fontos mérföldkőhöz érkezett a kivitelezés, az acél pályaszerkezet első elemei megérkeztek a beruházás helyszínére. A helyszínen Sitku László, a Hódút Zrt. hídépítési igazgatója, Peter Kunkela az SSC képviselője és Juhász Zoltán a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese tartott sajtótájékoztatót.
Az acélszerkezet gyártása 2018 év elején kezdődött meg, a munkálatokat három gyártóüzemben, Lengyelországban, Csehországban és a komárnoi hajógyárban végzik. Ezt követően a csepeli előszerelő telepen zajlik az elemek összeállítása és a korrózióvédelmük elkészítése, majd azokat vízi úton szállítják a kivitelezés helyszínére. Most érkeztek meg az ún. merevítő tartó első elemei, amiket a helyükre emelnek.
A 600 méteres, egypilonos, ferdekábeles hídon átvezetett 2×1 sávos szakasz a magyar oldali 1. sz. főutat köti össze a szlovák oldali 63. sz. főúttal. A pilon magassága az útpálya felett 94,5 m. A híd öt nyílásból áll, melyek közül három a meder felett, kettő pedig a szlovák oldali ártéren lesz. A hídon kerékpárút és gyalogos járda, a belterület közelsége miatt közvilágítás is lesz.
A beruházásnak köszönhetően, 2019 év végéig közvetlen teherforgalmi kapcsolat jön létre Komáromnál Magyarország és Szlovákia között.
Sitku László, a Hódút Zrt. hídépítési igazgatója ismertette az építés folyamatát: „A mai napon emelik be egymás mellé az első acél elemeket, amelyek hosszúsága 12-18 m között váltakozik, az elemeket hegesztéssel rögzítik egymáshoz, majd a szlovák oldali hídfőig tolják ki őket. Ezzel párhuzamosan megkezdődik a pilon építése. A második szerelési fázis a pilon melletti két nyílás – közülük az egyik a hajózónyílás – feletti szabadszerelés. Ennek során a pilonba beépített kábelekre függesztik fel a merevítő tartó elemeit. A szerkezet összesen 4 országban készül – Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Magyarország -, ez is jól példázza a sikeres V4-es együttműködést, valamint jelentős előnyt jelent a kivitelezés ütemezését tekintve, hiszen párhuzamosan zajlanak a munkálatok. Jelenleg is folyamatban van a pilonelemek gyártása, ezek jövő héten érkeznek a helyszínre, nyár végére pedig már 100-120 méter hosszú pálya is látszódni fog, a víz felett egyre jobban kirajzolódik majd a híd képe.”
Peter Kunkela Slovenská správa ciest képviselőjeként kiemelte: „A beruházásnak nagy jelentősége van a határon átnyúló kapcsolatok erősítésében. Ez híd jobb összeköttetést jelent nemzeteinknek, nem csak a személyi közlekedésben, hanem a tőke és az árumozgás felgyorsításához is hozzájárul. ”
Juhász Zoltán, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese a beruházás állásáról is beszámolt: „A Komáromi Duna-híd kivitelezése tavaly október óta zajlik. A Duna-híd építése mellett fontos a csatlakozó útszakaszok megvalósítása is, a magyar oldali útcsatlakozás építése is az ütemezésnek megfelelőn halad.”
A beruházás uniós forrás felhasználásával valósul meg. A projekt teljes költségeinek közel 85%-át az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz támogatási alap finanszírozza.
A kivitelezés koordinátora Magyarország, a projekt a NIF Nemzeti infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a Slovenská správa ciest (SSC) Szlovák Közútkezelő Társaság beruházásban valósul meg, uniós, szlovák és hazai forrás felhasználásával.
A híd építésének folyamatát az alábbi animációs film mutatja be, ami H-M DUNA-HÍD Konzorcium megbízásából készült:
Forrás: NIF Zrt.