Az Esztergomi Helischer József Városi Könyvtár Könyvtári beszélgetések április 23-i vendége Pataki Éva, Balázs Béla-díjas magyar író, forgatókönyvíró, filmrendező, dramaturg volt.
Pataki Éva 1972–1977 között az ELTE BTK magyar-orosz-esztétika szakos hallgatója volt. Ez alatt az idő alatt diákmunkát végzett a Szépművészeti Múzeumban tárlatvezetőként. 1978–1981 között a Hírlapkiadónál volt újságíró. 1979–1981 között elvégezte a Mafilm forgatókönyvíró iskoláját. Nemeskürty István csoportjába járt. 1981–1993 között a Mafilm Budapesti Stúdió dramaturgjaként dolgozott. 1993 óta szabadúszó.
Bánhidy Vajk moderátor első kérdésére „Milyen a jó forgatókönyv?”, azt a derűsen egyszerű választ kaptuk, hogy amiből jó film születik. A forgatókönyvíró először a filmötlet alapján szinopszist ír. Általában 90–100 oldal egy forgatókönyv másfél órás film esetében, mivel egy oldal egy percnek felel meg. A forgatókönyv a forgatásig még sokszor változik, módosul, finomodik. Éva mindig kézzel írja meg a forgatókönyvet, és amikor gépre viszi, akkor tisztázza ki.
30 éve dolgozik együtt Mészáros Mártával. Legutóbbi közös filmjük az Aurora Borealis. Az Aurora Borealis – Északi fény két idősíkon futó, fordulatokban gazdag családtörténet, amely anya és lánya kapcsolatának mélységeit boncolgatja. Tóth Ildikó és Törőcsik Mari főszereplésével készült.
Pataki Éva az Athenaeum Kiadó legnépszerűbb, legolvasottabb szerzőinek egyike. Tavaly adták ki újra első regényét a Még egy nő-t. Szerelem, szeretet, hűség, féltékenység és csalárdság, ami krimibe hajló zaklatásban tetőzik.
Az eltűnt idő nyomában jár Pataki Éva, amikor családregényével, az Ami elveszett-el egy hatgyermekes zsidó család sorsát kíséri végig a századelőtől indítva a világháborús időkön, a holokauszton át az ’50-es évek terrorjáig.
Harmadik regénye a Nőből is megárt a nagymama. A játékos cím mögött – a könnyed női kalandok és a káröröm-vicces nagymamai felsülések mellett – sokkal komolyabb lélektani elemzések sora is rejtőzik: egy valódi női fejlődésregény. Pataki Éva ezúttal a nagymamává válás ígéretes, de egyúttal rögös útján vezeti végig az olvasót.
Pataki Éva–Vajda Anikó: Hamlet halott egy igazi magyar krimi, magyar szereplőkkel. A történetben meggyilkolják az ünnepelt, elképesztően tehetséges, vonzó – és meleg – színészt, a fiatal nyomozónő, Salgó Anita pedig, nem sokkal azután, hogy megkapja az ügyet, máris állandó életveszélybe kerül és egyre sötétebb és átláthatatlanabb titkoknak jut a nyomára. Vajda Anikó a Familia Kft. forgatókönyvírója, és Pataki Éva szomszédja.
…és megint nagymama a Nőből is megárt a nagymama folytatása: az egyik vidám unokás kaland siralmasan végződik: a nagymama kórházban köt ki. És az már csak természetes, hogy ekkor minden dolgot kissé átértékel. Pataki Éva második „nagymama-regénye” nem okoz csalódást: több generáció küzdelmes és szép együttéléséről beszél. A humora rezignált, az öniróniája maró, finom lélektani elemzései pontosak. Bölcs és szórakoztató.
Pataki Évának két meg nem valósult álma van: egy igazi Sissi filmet forgatni, és Pulszky Károly életét megfilmesíteni. A témák forgatókönyvei készen vannak, és ott hevernek íróasztalának fiókjában. Sikeres alkotó, sikeres szerző Pataki Éva. Tökéletesen otthon van a filmek és filmforgatókönyvek, valamint a regények világában is. Mindehhez persze az is kell, hogy ismerje azt is, amiről, illetve akiről ír: az embert.
Hámosné Szőke Anna
Fotók: Nyári Andrea