Az Európai Unió közbeszerzési portálján olvasható, hogy a műszaki tanulmányterv, megvalósíthatósági tanulmány, környezetvédelmi dokumentáció (EVD, KHT), valamint engedélyezési és kiviteli terv készítését, az Esztergom és az M1 autópálya közötti, Zsámbékot nyugatról elkerülő 2×2 sávos gyorsútra vonatkozóan nyertes vállalkozást hirdettek.
A közbeszerzésben leírtak szerint a tervező feladatai a következők:
Az M1 autópálya és Esztergom város közötti közúti kapcsolat, az új R11 számú, 2×2 sávos gyorsút megtervezése (műszaki tanulmányterv, költség haszon vizsgálat/költség haszon elemzés, közúti biztonsági hatásvizsgálat, környezeti hatástanulmány (KHT) és a megvalósíthatósági tanulmány tervdokumentáció, továbbá engedélyezési és kiviteli tervdokumentáció és minden egyéb szükséges munkarész) az alábbi nyomvonalra:
A tervezendő közúti kapcsolat kezdő csomópontját az 1. sz. főúthoz csatlakozva Herceghalom és Bicske között kell megtervezni, a távlati észak-déli, Helsinki V/C folyósó lehetséges tovább tervezését is figyelembe véve. Az előzménytervek alapján, amennyiben más igény nem jelentkezik, úgy az 1. sz. főúti csomópont és az új Bicske, Mány M1 autópálya csomópont között új nyomvonalon vezetett, 2×1 sávos leendő 103. sz. főutat kell tervezni. A tervezendő 103. sz. főút az R11 gyorsút megvalósításának részeként, azzal egy időben kerül megvalósításra.
Az R11 gyorsutat az új Bicske, Mány M1 autópálya csomóponttól indulva, Zsámbékot, Tököt, Perbált és Tinnyét nyugatról elkerülve kell megtervezni, a 10-es számú főutat és Budapest-Esztergom vasútvonalat külön szintben keresztezve. Tovább haladva a nyomvonal a 117. sz. főút 2×2 sávos bővítésével éri el Esztergomot. A tervezendő 2×2 sávos gyorsút becsült hossza: 32 km.
A megvalósíthatósági tanulmány feladata eldönteni, hogy a gyorsút a 117. sz. főút-1117. j. út csomópontjában, vagy a 117.sz. főút-111. sz. főút csomópontjában, vagy az 1117. j úton, az Ipari Park irányában érjen véget.
A 117. sz. főút 2×2 sávos bővítésénél a Kesztölc térségében lévő ív korrekciója is a feladat része.
A beruházás részeként megtervezendő a 1117-es jelű út felújítása, felülvizsgálata is a jelenlegi 117. sz. főút és a 1111. j. út között, beleértve a 1117. és 1111. jelű utak tervezett csomópontját is.
Műszaki tanulmányterv, megvalósíthatósági tanulmány és EVD, illetve KHT dokumentáció elkészítése szükséges a 2×2 sávos gyorsút tovább vezetésére Esztergomtól a 11. sz. főútig figyelembe véve a későbbiekben esetlegesen megvalósuló új esztergomi Duna-híd helyét és a meglévő Esztergom–Stúrovo (Párkány) teherkomp megközelítését. Ezen szakasz szintén szükséges a környezetvédelmi engedély megszerzése, viszont engedélyezési és kiviteli terv szintű megtervezése nem része a feladatnak. A tervezendő szakasz becsült hossza: 4 km.
A tervdokumentációnak be kell mutatnia, biztosítania kell a távlati M10 számú gyorsforgalmi út, R11 gyorsúthoz történő csatlakozási lehetőségét.
Általános tervezési szempontok:
— Az esetlegesen szükségessé váló járulékos útépítési beruházások tervezése is szükséges, a teljes projekttel egy időben és ütemezetten történő megvalósítást is figyelembe véve. A szükséges környezeti engedélyek megszerzése ezen utakra is szükséges,
— Úny, illetve a 10. sz. főút térségétől Esztergomig, a 1117. jelű útig a már elkészült Zsámbékot keletről elkerülő 2×2 sávos gyorsút nyomvonalát kell figyelembe venni, amelyet a kiadásra kerülő dokumentációban foglaltak szerint a tervezés során felül kell vizsgálni, szükség esetén át kell tervezni,
— A figyelembe vehető nyomvonalak tervezése, felülvizsgálata során törekedni kell költséghatékony műszaki megoldások tervezésére, mind kiépítés, mind üzemeltetés szempontjából. Szakaszonként történő engedélyezés, megvalósítás lehetőségét szintén vizsgálnia kell a Tervezőnek.
Nyertes Ajánlattevő feladatát képezi továbbá Natura 2000 hatásbecslési dokumentáció készítése is.
Forrás: ted.europa.eu
Fotó: illusztráció