Facebook Twitter Instagram
    péntek, december 5
    • Impresszum
    • Médiaajánló
    • Adatvédelmi tájékoztató
    Facebook YouTube
    Dorogi-medence Regionális Hírportál
    • Kezdőlap
    • Hírek

      Ők vármegyénk gazdaságának motorjai

      2025-12-05

      Az ünnepek alatt nem végez tervezett áramszünettel járó munkákat az E.ON

      2025-12-05

      Felgyújtotta haragosa autóját Esztergomban

      2025-12-05

      Halálos kimenetelű baleset történt a 10-es úton

      2025-12-05

      Vízhiány várható kedden Esztergom-Kertvárosban

      2025-12-04
    • Települések hírei
      • Dorog
      • Esztergom
      • Esztergom-kertváros
      • Tát
      • Nyergesújfalu
      • Tokod
      • Tokodaltáró
      • Csolnok
      • Leányvár
      • Kesztölc
      • Piliscsév
    • Heti Novella
    • Mesélő tájak és formák
    • Közérdekű
    Dorogi-medence Regionális Hírportál
    Ön itt van:Kezdőlap » Dorogi Barangolások: Dorogi homokvasút
    Dorog

    Dorogi Barangolások: Dorogi homokvasút

    dorogimedence.huÁltala: dorogimedence.hu2017-03-18Frissítve:2017-03-17Nincs hozzászólás3 perc olvasás
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-mail
    Megosztás
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest E-mail

    A Dorogi Barangolások cikksorozatunk következő részében a Dorogi homokvasutat mutatjuk be, ami a homokot szállította a dorogi bányákba.

    A Dorogi-medence szénbányászata évszázadokon át nagyban hozzájárult a vidék fellendüléséhez. Bár a bányászat talán leglátványosabb mozzanata, a kitermelt szén elszállítása, a bányaművelés nem ér itt véget. A kiegészítő üzemek általában kevésbé látványosak, de egy ritka ellenpélda a Nagy-Gete tövében kanyargó egykori homokszállító kisvasút, amely ráadásul villamosított volt, egyedi, csak itt közlekedő, magyar gyártmányú járművekkel.

    A Dorogi homokvasút (Sátorkői homokvasút néven is ismert) egy gazdasági vasút volt, ami homokot szállított Esztergomból és a környező falvakból a dorogi bányákba tömedékanyagnak. A homokkitermelésnek köszönhető többek közt az Esztergom-kertvárosi Palatinus-tó kialakulása is!

    A Homokvasút első, villamosított szakaszát 1922-ben építették Dorog és Sátorkőpuszta között, ahol kezdetben 40 kataszteri holdon folyt a kitermelés, majd 1927-ben 100 kataszteri holdon. A vasút hossza 3,4 km volt, amihez egy 800 méteres sikló is tartozott. A 3,4 km-es régi homokvasút 1935. július 19-ig üzemelt.

    Augusztus 17-én indult a meghosszabbított homokvasút Auguszta aknáig, amit később még kétszer bővítettek. 1942-ben Borókásig, X-es aknáig, majd a 60-as években Sárisápig. A vonal hossza 13 km volt.

    A szükségletek az 50-es, és a 60-as években is egyre nőttek. A további kitermelést a vízalatti hydrop berendezés oldotta meg. A berendezés működési elve azon alapult, hogy a Sátorkőpusztai-tó (mai nevén Palatinus-tó) vízmederbe sűrített levegőt fújtak, és a fellazított, felkavart homokot szivattyúzták ki. 1953 és 1989 között összesen 2 millió m³ homokot szállítottak el.

    A 80-as években az egyre csökkenő szükségletek következtében beszüntették a termelést. A homokkitermelés befejeztével a Sátorkői Homokbánya egy részét a hőerőmű kapta meg, és hidraulikus szállítási pernyével töltötték fel. A másik nagyobb homokgödörből alakították ki az esztergomi szeméttelepet.


    Hydrop berendezés a Palatinus-tavon

    Tervezett, de elmaradt átalakítás

    A bányák bezárása, illetve a hozzájuk kapcsolódó forgalom teljes megszűnése után már nemcsak a helyi vezetés, de a társadalom részéről is igény merült fel a vasút turisztikai hasznosítására, a konkrét lépések előtt azonban mindenkinek szembesülnie kellett a pálya és a járművek rendkívül kopott, rossz állapotával. Mivel a teljes felújításhoz szükséges pénz töredéke sem állt rendelkezésre, sajnos nem maradt más, mint a sínek felszedése. A nyomvonalon mára néhány rövid szakaszon szinte áthatolhatatlan bozót nőtt, de túlnyomó részén jól járható erdei út vezet. A kisebb-nagyobb hidakat az évek alatt lebontották, a töltésekről és néhány hegyoldalban vezető szakaszról ugyanakkor ma is olyan kilátás nyílik a Gete vadregényes tájaira, amelyet bármikor elképzelhetünk a kis híján megmentett vasútvonalon suhanó szerelvény ablakából is.

    A homokvasút műszaki adatai

    A Homokvasút egyenáramú, felsővezetékes 760mm-es keskeny nyomtávolságú vasút volt. A szállítóeszközök 1,5 m³-es csillék voltak. Mozdonyokként ikresített Ganz bányamozdonyokat használtak. A sátorkői homokot siklón végtelen köteles szállítógéppel juttatták el az I-es aknára. Kezdetben a vasút felépítménye 23,6 kg/fm-es sín volt. A MÁV időközben bezárt szárnyvonalainak 34 kg/fm-es sínjeit ócskavas árában megkapta a homokvasút. A régi síneket évente 1-1,5 km hosszban cseréltek le.


    Az utolsó mozdony

    Forrás: wikipedia.org, Dorogi lexikon A–Zs, turistamagazin.hu
    Fotók: Dorog Anno Facebook oldal

    Dorog dorogi barangolások homokvasút
    Megosztás. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-mail
    Előző cikkSebességellenőrzések: március 18-25.
    Következő cikk Videó: Dorogi FC – BFC Siófok
    dorogimedence.hu

    Kapcsolódó bejegyzések

    Ők vármegyénk gazdaságának motorjai

    2025-12-05

    Az ünnepek alatt nem végez tervezett áramszünettel járó munkákat az E.ON

    2025-12-05

    Felgyújtotta haragosa autóját Esztergomban

    2025-12-05

    A hozzászólások le vannak zárva.

    Richter Gedeon Nyrt.
    Styevola és Fia Kft.
    Copyright © 2025. Designed by ThemeSphere.
    • Dorogi-medencéről
    • Kezdőlap
    • Impresszum
    • Médiaajánló
    • Adatvédelmi tájékoztató

    Írja be a keresendő szót és nyomja meg az Enter billentyűt. Mégsem: Esc.

    Kedves Felhasználó! Tájékoztatjuk, hogy a hírportál felhasználói élményének fokozása érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával Ön a tájékoztatásunkat, illetve az adatvédelmi tájékoztatónkat tudomásul veszi.Elfogadom Elutasítom Bővebben
    Adatvédelmi tájékoztató

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    SAVE & ACCEPT