A Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság ajánlása: A biztonsági öv szerepe és jelentősége.
A három pontos biztonsági övet egyes szakértők egyenesen az emberiségtörténetének legfontosabb biztonságtechnikai fejlesztésének tartják.
Vitathatatlan, hogy a biztonsági öv a mai napig az autók legelterjedtebb és legfontosabb biztonsági, utasvédelmi berendezése, és minden más – jármű belterében alkalmazott – passzív biztonsági megoldásalapja (mint pl. a légzsák, övfeszítő stb.).
A biztonsági öv a passzív (és nem az aktív) biztonsági eszközök családjába tartozik, mely jelentősége nem a baleset elkerülhetőségében, hanem a már bekövetkezett baleset következményeinek a csökkentésében jelentkezik.
A szakemberek úgy tartják, hogy közúti baleset bekövetkezése esetén általában három, egymástól jól elkülöníthető ütközés valósul meg. Az első akkor következik be, amikor a balesetben érintett jármű egy másik járműnek, illetve szilárd tárgynak ütközik (pl. fának, kerítésnek,egyéb műtárgynak). Ezt követően kerül sor a második ütközésre, amikor a gépjármű utasterében tartózkodó személy(ek) teste hirtelen és nagy erővel előrelendül, s övhasználat hiányában valamely testrészük a műszerfalnak, kormánynak, szélvédőnek, üléstámlának stb. ütődik. A harmadik ütközés során az emberi belső szervek nekiütődnek a bordáknak,egyéb csontoknak vagy éppen más belső szerveknek.
A fentiek alapján a biztonsági öv – mint passzív védelmi eszköz – a másodikként leírt ütközés hatásaitól védi meg a használóit.
Megjegyzésre szorul, hogy a gyalogos elütések az előzőekben leírt ütközés-mechanizmus szempontjából eltérő jellegűeknek tekintendők.
A tapasztalatok szerint kevesen tudják, hogy a közlekedésben nem mindenkinek kötelező bekapcsolnia a biztonsági övet. Ugyanakkor a vezetők adott esetben nem csupán az életükkel játszanak az övbecsatolásának elhanyagolásával, hanem a jogszabály alapján a büntetést sem ússzák meg.
Mentesül a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetője, a taxi gépkocsivezetője, ha taxi üzemmódban utast szállít, a mentő gépkocsi betegellátó terében utazók, ha a becsatolás a beteg állapotának romlását okozhatja,vagy a betegellátást akadályozza.
Nem kell továbbá becsatolni magunkat a lakott területen menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban, a lakott területen kívül menetrend szerinti személyszállítás végző autóbuszban, ha az állóutasokat is szállíthat, az autóbuszban szállított 3. életévét még be nem töltött gyermeknek.
Ezen felül nem kell becsatolni annak, aki egészségi állapota miatt nem tudja, és erről külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.
Alapvető tétel a gépjárművezetés biztonságosságával kapcsolatos egyik alapvető tétel,hogy a biztonsági öveket be kell csatolni, mert úgy tervezték az autókat, hogy az optimális védelem becsatolt biztonsági övvel valósul meg. Ezen kívül a KRESZ kötelezővé teszi.Azt gondolnánk, hogy ez mindenki számára evidens, de mint minden esetben, itt is vannak, akik nem hisznek a biztonsági övben, illetve olyanok is, akik nem pontosan ismerik, vagy nem értelmezik helyesen a szabályt.
Büntetés jár érte
A felelőtlen emberek nem elég, hogy az életükkel játszanak adott esetben, de a jogszabály alapján a büntetést sem ússzák meg.A KRESZ (1/1975 (II.5.) KPM-BM együttes rendelet 48. §) alapján ugyanis a külön jogszabályban meghatározott M1, M2, M3, N1, N2, N3 kategóriájú gépkocsiban (általánosságban a személy- és áruszállításra használt járművek), amelynek meghatározott üléseit biztonsági övvel kell felszerelni, továbbá olyan járműben, amelynek üléseit biztonsági övvel szerelték fel, az ülésen utazó személynek a biztonsági öv becsatolásával kell magát rögzíteni.
Tehát a szabályos magatartáshoz nem elég becsatolni az övet, annak rögzítenie kell a vezetőt illetve az utast az üléshez.
A bírság mértéke
A bírság személyenként attól függően alakul, hogy a jogszabály sértést lakott területen, azon kívül közúton vagy pedig autóúton/autópályán követik el. Lakott területen tízezer forint bírság összege, lakott területen kívüli közúton tizenötezer, míg ha autóúton, vagy autópályán fülelnek le, húszezer forint bírságot kell megfizetni. Természetesen fejenként, ha többen nem rögzítették magukat megfelelően az övvel a járműben.
A büntetést a jogszabály alapján mind az utasra, mind a vezetőre kilehet szabni, utóbbira akkor is, ha az utas nincs megfelelően bekötve.Ezért járművezetőként érdemes meggyőződnünk arról, hogy mindenki beköti-e magát a járműben.
Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság