A Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság ajánlása: A biztonsági öv jelentősége.
Baleset-megelőzési szempontból kiemelt fontosságú a közlekedés során a biztonsági öv használata. A „három pontos” passzív biztonsági eszköz a közelmúltban ünnepelte ötven éves jubileumát.
A legelterjedtebb és legfontosabb biztonsági rendszernek kikiáltott „V”alakú biztonsági öv egyes becslések szerint napjainkig, több mint egymillió ember életét mentette meg.
A biztonsági övek fejlesztésében a legnagyobb svéd autógyár mutatta fel a legjobb eredményeket a negyvenes években. Nils Bohlin nevét a repülőgépiparból is ismerhetjük, azonban világhírűvé a „hárompontos” biztonság öv kifejlesztésében nyújtott elévülhetetlen érdemei tették. Elsőként a svédek szabadalmaztatták 1958-ban azt a háromrögzítési ponttal rendelkező biztonsági övet, mely napjaink gépjárműveiben is gyakorlatilag változatlan formában található meg.
A biztonsági övet a passzív biztonsági eszközökhöz soroljuk, tehát jelentősége nem a baleset elkerülhetőségében, hanem a már bekövetkezett baleset következményeinek a csökkentésében mutatkozik meg.
A szakemberek álláspontja szerint egy közúti közlekedési baleset során három, egymástól jól elkülöníthető ütközés történik. Az első akkor,amikor a balesetben érintett jármű szilárd tárgynak vagy egy másik járműnek ütközik. Ezt követi a második ütközés, amikor a jármű utasterében tartózkodó személyek teste a tehetetlenségi erő hatására nagy erővel, hirtelen előrelendül, és amennyiben nem használnak biztonsági övet, a kormánynak, a műszerfalnak és a szélvédőnek csapódik. A harmadik ütközéskor a belső szervek nekiütődnek a bordáknak, csontoknak. Ezek alapján a biztonsági öv elsősorban a második ütközés hatásaitól óvja az utasokat.
A biztonsági öv használatáról számos tanulmány és statisztikaszületett, melyekből egyértelmű, hogy a „három pontos” biztonsági övet használók közül 50-60 százalékkal kevesebben sérültek meg, mint az övet nem használók.
Magyarországon is egyre aktívabban használják a biztonsági övet a közlekedők, de a jelenlegi 77 százalék körüli átlagos használati arány – mely a hátsó üléseken mindössze 49 százalék – még mindig messze elmarad az európai uniós átlagtól.Ne feledjük, csak egy mozdulat!
Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság