Kategóriák: HírekNyergesújfalu

Harminc év után új kitűzőhajókat bocsájtanak a vízre

Új kitűzőhajót bocsátott vízre az Országos Vízügyi Igazgatóság július 9-én, csütörtökön Nyergesújfaluban.

A vízügyi ágazat számára mindig ünnepinek számító eseményen – ebben az évben immár második alkalommal – a hagyományoknak megfelelően pezsgővel keresztelték meg a járművet. A kitűzőhajó, amely ezúttal az EREBE nevet kapta, a biztonságos dunai közlekedési útvonal kijelölése mellett fontos szerepet tölt majd be jégzajlás idején, vagy nagy mennyiségű uszadék érkezésekor is.

Ebben az évben –a vírushelyzet miatt ugyan csak szűk körben, de tavasszal már a LUPA hajót vízre tették, a mai napon pedig immár a sajtó munkatársainak részvétele mellett, a második kitűző hajót is leeresztették a sólyáról.

Dr. Völner Pál, a térség országgyűlési képviselője, aki egyben a Magyar Hajózási Országos Szövetség elnöke, elmondta, hogy azért is érdekes az Erebe, mert itt Nyergesújfaluban, az MSK Steel Kft. telephelyén gyártották a kitűzőhajót. Egyébként ugyanez a cég óceánjárókba lifteket is gyárt.

Lábdy Jenő, az Országos Vízügyi Főigazgatóság műszaki főigazgató helyettese hozzátette, hogy a hajó alsó részét olyan festékkel vonták be, amit a sarki jégtörő hajókon használnak, így mondhatni jégálló a hajó.

Egy új hajó vízre bocsátása különleges esemény a hajós és vízügyi szakemberek számára, hiszen utoljára a ’80-as évek végén volt arra példa, hogy akár új kitűzőhajót, akár jégtörőt kereszteltek, illetve tettek vízre Magyarországon: a Széchenyi jégtörőt 1988-ban, míg az Atlasz II kitűzőhajót 1989-ben építették az újpesti Hajógyárban.

A kitűzőhajók alapfeladata az, hogy bóják kihelyezésével – kitűzésével – kijelöljék a vízmélység szempontjából biztonságos vízi útvonalat a hajóközlekedés számára. Emellett jeges ár, vagy nagyobb mennyiségű uszadék érkezésekor is fontos szerephez jutnak -, ezért az új hajó orr-részét is úgy alakították ki, hogy a legkomolyabb jégzajlásnak is ellenálljon: a dupla bordázatú, 10mm-es acéllemezekkel megerősített hajóorr a jármű teljes hosszának mintegy ötödét teszi ki! Az úgynevezett kisvizes időszakokban, tehát aszály idején pedig a lapos kialakítású hajófenéknek és kis merülésüknek köszönhetően bevethetőek ott is, ahol a nagyobb hajók már megfeneklenének.

A hagyományoknak megfelelően a hajót pezsgősüveggel keresztelték meg, a névadónak pedig a hajós szokások szerint mindig egy hölgynek kell lennie. „Az üveg összetört, ami jó szelet és szerencsés utat jelent a vízen.” – mondta Siklós Gabriella, az OVF szóvivője, a Luppa keresztanyja. „A ma felavatott hajónak az uniós CEF-program (Connecting Europe Facility, magyarul Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) keretében még két testvére épül, és mindhárom egy-egy dunai mellékágról kapja majd a nevét: Lupa, Erebe, Rezét. Ezeken a nagyobb méretű víziút fenntartó hajókon kívül még 3 kicsi, gyorsjáratú hajó átadása már megtörtént, melyeket kifejezetten a kismértékű és azonnali beavatkozásokra terveztek.” – tette hozzá.

 

A most vízre tett Erebe ugyanis 24,86 m hosszú, 2×232 kW teljesítményű. Holtvízi sebességét 20km/h-ra tervezték, de a gyakorlatban dől majd el, mit bír a jármű a vízen.

Mivel a Duna hazai szakaszán működő Vízügyi Igazgatóságok munkatársainak esetenként több napon át folyamatosan szolgálatban kell állniuk a hajókon, az EREBÉT is úgy alakították ki, hogy megfelelő mennyiségű ivóvizet, üzemanyagot és eszközt is tárolni tudjanak rajta. Ezen kívül a kormányállása előtt egy nagyméretű, 32 m2-es munkatér is helyet kapott, kiegészítve egy 2 tonna teherbírású daruval.

A 3 db új hajó összköltsége 5.273.000 EUR, míg a 3 kisebb társaié 1.557.000 EUR lesz.

Megosztás