Mire kell figyelni webes gyerekágy vagy gyerekbútor vásárlásnál?

Akinek van gyermeke, annak előbb-utóbb gyerekágyat, gyerekbútort is kell vásárolnia. Az óriási választék és a látszólag hasonló ajánlatok között “átlag” szemlélőként nem könnyű különbséget tenni, hiszen fontos, hogy a gyerekágy elsősorban biztonságos, ezen kívül tartós legyen, a gyermekünk kényelmesen tudjon pihenni benne, lehetőség szerint jól nézzen ki, illetve még kedvező áron tudjuk is megvásárolni. Egy rossz döntéssel nemcsak nem megfelelő gyerekágyat rendelhetünk, hanem akár az olcsóbbnak hitt gyerekágy sokkal drágább lesz mire a gyerekszobába kerül.

Róbert az Álomszuszek.hu gyerekágy szakértője már több mint 10.000 gyerekágyat értékesített a magyar piacon, így óriási tapasztalata a termékekkel és a vásárlási szokásokkal kapcsolatban. A vásárlói visszajelzések alapján összeállított egy 7 pontos listát, melyet feltétlen ellenőrizzen és olvasson mielőtt gyerekágyat, emeletes ágyat, gyerekbútort rendel a neten!

Bár azonos terméket találhatunk több webáruházban is, érdemes alaposan áttanulmányozni, hogy milyen feltételekkel értékesítik ugyanazt a terméket az egyes kereskedők. Vásárlóként fontos, hogy ne tévesszen meg minket egy alacsonyabb ár, mert a több esetben az lehet akár a legdrágább is! 

Az alábbi szempontok figyelembe vétele mindenképp ajánlott:

1. Mit tartalmaz az ár? 

Sok esetben bár a mintaképen látható, hogy mindennel el van látva a termék, azonban az ágy feltüntetett ára nem tartalmaz például matracot, ágyrácsot, ágyneműtartót, leesésgátlót, esetleg a bútor bizonyos kiegészítőket, mint polcok, akasztók. Ezeket a dolgokat esetleg felár ellenében lehet megrendelni, ami máris az olcsóbból drágábbat eredményez.

2. Mennyi a szállítási költség?

Előfordul, hogy bár egy termék olcsóbb egy adott webáruházban, azonban szállítási díjat számolnak fel, ami máris oly mértékben megnöveli az árát, hogy az ingyenes szállítással hirdetett drágább terméknél is magasabb fizetendő végösszeget eredményez. A szállításnál további szempont lehet a lakhely is, mivel egyes webáruházak a kiszállításnál az emeletre történő felvitelért további felárakat is alkalmaznak (jellemzően 1.000,- Ft/emelet vagy egyszeri 4.500,- Ft) újabb terheket róva a Vásárlóra. Általában a gyerekbútorokat az anyuka várja otthon, így mindenképpen érdemes tisztázni, hogy a házhoz szállítás tartalmazza-e a lakásba történő bevitelt vagy csak a házig viszik a szállítók.

3. Mennyi a fizetési módozat felára?

Ahol nem ingyenes az utánvét díja, ami egyébként a legelterjedtebb és a Vásárlók számára legbiztonságosabb módja a fizetésnek, ugyan nem nagymértékű, de további költségnövekedést eredményez.

Mivel hazánkban több külföldi cég is értékesít gyerek- és egyéb bútorokat, az előre utalásos fizetési módnak a kockázatain túl a költsége is jóval magasabb, mivel egy külföldi bankszámlára történő átutalás jelentősen drágább, mint egy belföldi tranzakció és ez ugyancsak több ezer forintos árnövekedést eredményez.

4. Milyen költsége van a Vásárlóra nézve egy esetleges elállási jog gyakorlásnak?

A Vásárlóknak jogszabályban biztosított joga, hogy amennyiben számukra nem megfelelő a vásárolt termék, úgy az átvételtől számított 14 napon belül elálljanak a vásárlástól. Ebben az esetben a kereskedő köteles visszatéríteni a vételárat, azonban egyes kereskedőknél a visszaszállítás költsége a Vásárlót terheli. A csomagküldő szolgálatok a nagyméretű csomagoknál jelentős felárakkal számolnak, így egy emeletes ágy csomagköltsége akár 50.000,- Ft is lehet belföldön!!! Vannak kereskedők, akik hazai telephellyel nem rendelkeznek, így a visszaszállítást Szlovákiába vagy Csehországba kell teljesíteni, ennek költségei pedig akár a termék árát meg is haladhatják!

Érdemes tehát olyan helyen vásárolni, hol a kereskedő oldja meg a visszaszállítást és lehetőleg ennek költségeit is magára vállalja, mert így nem ér semmilyen veszteség egy esetleges elállásnál.

5. Mely esetekben élhet elállási jogával?

Vannak kereskedők, ahol kikötés, hogy elállási jog gyakorlása csak bontatlan csomagolású termék esetén lehetséges. Ez a kikötés egyébként a fogyasztóvédelem álláspontja szerint jogellenes, mivel éppen az volt a jogalkotó célja, hogy ellenőrzést, használatot követően is vissza tudjuk küldeni a számunkra nem megfelelő terméket. Gyerekbútor, gyerekágy és emeletes ágy vásárlásánál az esztétikum csak másodlagos szempont, az elsődleges a biztonság, a gyermekünk védelme. Ezt csak úgy lehet ellenőrizni, ha a terméket összeszerelik és megkezdik a használatát. Egy általunk nem biztonságosnak, masszívnak tartott terméket bizonyára nem szeretnénk megtartani, mivel ezeket hosszú évekre vásároljuk, nem pár hónapra.

Ennek közvetlenül nincs hatása a fizetendő végösszegre, azonban, ha a kereskedő nem veszi vissza a rossz minőségű terméket és kénytelenek vagyunk új terméket vásárolni helyette, úgy a korábbi vásárlás árát akár kis is dobhattuk volna az ablakon. Mindenképpen jobb ezt a veszélyt már előre elkerülni, így fontos, hogy csak olyan helyről vásároljunk, ahol a kibontáson túl a termék összeszerelése is megengedett az elállási jog kikötésénél, mert az elállás esetén csak vita vár ránk a kereskedővel.

6. Hová fordulhatunk panasz esetén?

Ennek a kérdésnek sincsen közvetlen hatása egy adott termékért kifizetett összegre, azonban szinte ugyanaz a helyzet, mint az előző kérdésnél. Magyar kereskedőnél nincs gond, mert fogyasztóvédelmi panaszunkat már szinte bármelyik kormányablaknál, okmányirodán el tudjuk intézni. Ha egy külföldi kereskedőtől vásárolunk és “neadjisten” nem sikerül vele rendezni a panaszunkat, csak az Európai Fogyasztói Központhoz fordulhatunk, ami már-már annyi időt vesz igénybe, hogy szinte nem is érdemes vele foglalkozni. Hasonlóan tehát a már az előzőekben leírtakhoz, van egy rossz, akár használhatatlan kifizetett termékünk és vehetünk helyette egy másikat. 

7. Számlát kapunk-e a vásárlásról?

Az esetleges problémák előforduláskor előfeltétel a jogérvényesítésnél, hogy számlával igazoljuk a vásárlást. A magyar kereskedő köteles számlát adni, de ha külföldről vásárolunk egyáltalán nem biztos, hogy magyar nyelvű számlát kapunk, hanem egy idegen nyelvű, jó esetben valóban számviteli bizonylatot. Az is előfordul, hogy olyan iratot mellékelnek, ami alapján kizárt a jogaink érvényesítése, így ugyanoda jutottunk ismét, mint a fentiekben már leírtuk.

A fentiekben leírt tanácsokat egyébként érdemes nemcsak gyerekbútor vásárlásánál, de szinte minden egyéb termék internetes megrendelésénél megfogadni.

Ha további kérdése merült fel bátran tegye fel az Álomszuszék szakértőinek az elérhetőségeik egyikén!