Kategóriák: Hírek

Országos ellenőrzést tart a MÁV és a rendőrség a vasúti átjárókban

A mai (június 6-ai) Nemzetközi Útátjárós Biztonsági Napon (ILCAD), országszerte közös ellenőrzéseket végez a MÁV és a rendőrség hatvanegy vasúti átjárónál. Az utazási szezon, valamint az iskolai nyári szünet közeledtével különösen fontos, hogy a járművezetők, a kerékpárosok és a gyalogosok – az előírásokat betartva – körültekintően közlekedjenek. Minden esetben győződjenek meg a biztonságos áthaladás feltételeiről az átjárókban.

A MÁV kiemelt feladatának tekinti, hogy mindent megtegyen a vasúti átjárókban bekövetkező közlekedési balesetek megelőzése, illetve számának csökkentése érdekében. Éppen ezért – az útátjárós fejlesztések mellett – a rendőrséggel közösen minden évben nagy erőfeszítéseket tesz, többször is közös akcióval hívja fel a közúton közlekedők figyelmét a biztonságos áthaladásra. Ellenőrzésekre 2017-ben 157 vasúti átjáróban, 190 alkalommal; 2018-ban 222 útátjáróban, 184 alkalommal került sor – a kiemelten veszélyes helyeken több alkalommal is.

A „Cselekedj biztonságosan a vasúti átjárókban” című, 2009 óta évente megtartott Nemzetközi Útátjárós Biztonsági Kampány részeként a rendőrök országosan ez évben, június 6-án több mint hatvan helyszínen ellenőrzik a közúti közlekedőket, a vasútbiztonsági szakértők pedig szórólapokkal és szóban hívják fel az autósok, kerékpárosok figyelmét a kockázatokra. Ezenkívül vizsgálják a közúti-vasúti kereszteződések állapotát, a vágányok melletti területeket, az útburkolat minőségét, a felfestéseket, a fénysorompójelzők, optikák épségét, láthatóságát.

Tavaly a MÁV és a MÁV- pályahálózatának vasúti-közúti kereszteződéseiben nyolcvankilenc ütközés és gázolás történt. Ez egész évre vetítve több mint 2017-ben (83), ám a tavalyi utolsó negyedévben (22-ről 17-re) és az idei első öt hónapban (25-ről 20-ra) csökkent a balesetek száma az előző évek azonos időszakaihoz képest. Május végéig húsz alkalommal következett be baleset az átjárókban, ami öttel kevesebb a tavalyi év azonos időszakához képest. Idén hét személy vesztette életét, míg tavaly négy halálos áldozat volt május végéig. Idén eddig négyen súlyosan sérültek meg, kilenc baleset személyi sérülés nélkül végződött.

Az események hátterében száz százalékban az autóvezetők figyelmetlensége, a KRESZ előírásainak megszegése áll. A balesetek majdnem mindegyikét az okozta, hogy a közlekedők túlbecsülték saját képességeiket, megpróbáltak még a vonat előtt átérni, esetleg egy pillanatra kihagyott a figyelmük. Az okok között szerepel a gyorshajtás, az agresszív vezetési stílus, a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása, a vezetés közbeni telefonálás is. Gyakran tapasztalható, hogy a gépjárművezetők nem néznek körül az átjáróba történő behajtás előtt. Tavaly hét, idén májusig három autó ütközött az útátjáróban haladó vonat oldalának, ami egyértelműen a gépjárművezetők figyelmetlenségét, rossz közlekedési morálját mutatja. Ezekből kiemelkedik a január 20-i baleset, amikor Sóstóhegy és Kemecse között jól működő fél- és fénysorompóban tehervonat huszonegyedik kocsijának ütközött egy gépkocsi. Egyre több gázolás következik be azért, mert az átkelő gyalogos mobiltelefonjába mélyed és nem néz körül. Sokszor tetézik ezt azzal – főként a fiatalok –, hogy fejhallgatóval hangosan hallgatnak zenét, így esélyük sem marad, hogy meghallják a vonatot vagy annak kürtülését. Ez különösen veszélyes azokon a vonalakon, amelyeken csendesebb, modern motorvonatok közlekednek.

MÁV Kommunikációs Igazgatóság